Koeajo: Land Rover Discovery Sport – uusi moottori, parempi taloudellisuus
Land Rover Discovery Sport sai uudet dieselmoottorit. Hyvää: varusteet ja taloudellisuus. Huonoa: pintakova jousitus.
Land Roverin uusi moottoritehdas sijaitsee West Midlandissa, Isossa-Britanniassa. Moderni tehdas pystyy tuottamaan jopa 450 000 dieselmoottoria vuodessa.
Uudet moottorit täyttävät tiukat EU6-määräykset. 2-litraisten TD4-moottorien teholukemat ovat 150 ja 180 hevosvoimaa. Edellisen tehokkaamman version huipputeho oli 10 hevosvoimaa enemmän ja iskutilavuus 2,2 litraa. Mutta uuden moottorin 430 Newtonmetrin vääntö on muhkeampi. Tuloksena on selkeästi parempi taloudellisuus ja suorityskyky. Kiihtyvyys 0–100 km/h vie aikaa 8,9 sekuntia.
CO2-päästöt ovat 139 g/km ja keskikulutus valmistajan ilmoituksen mukaan 5,3 l/100km. 150-hevosvoiman päästölukema on 129 g/km ja keskikulutus 4,9 l/100km. Kulutus on pudonnut litran edeltäjään verrattuna. Uusi moottori on käytössä jo Jaguarin mallistossa.
Vaihteisto on sama 9-portainen automaatti. Lisäksi tarjolla on 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto.
Kokoalumiininen TD4-moottori käy tasaisemmin kuin edeltäjänsä. Aivan äänettömästi ei uusikaan moottori kulje mutta äänimaailma on selvästi sivistyneempi. Ja puhtia on laajalla kierrosalueella.
Uusi dieselmoottori nostaa Discovery Sportin kilpailijoidensa tasolle. Taloudellisuudessa jopa niiden ohi.