21.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: lava-autojen kestosuosikki uudistui – Toyota Hilux Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Hilux on lava-autojen klassikko. Sen kestävyys ja luotettavuus on laajalti tunnettu tosiasia. Uudessa mallissa on nyt myös annos henkilöautomaisuutta. Hyvää: Kantavuus ja vetokyky. Huonoa: Tyhjänä pompottava taka-jousitus. Toyota Hiluxin kahdeksas sukupolvi astuu harppauksen eteenpäin ainakin mukavuudessa. Sisätiloissa on henkilöautomaisuutta. Kojelaudan keskellä on seitsemän tuuman kosketusnäyttö, joka toimii myös peruutuskameran kuvaruutuna.Mittaristo ja hallintalaitteet ovat tyylikkäät. Istuimet tarjoavat riittävän tuen ja säätövarat. Extra Cab -malli on vain kaksipaikkainen joten takatila on tarpeellista säältäsuojattua tavaratilaa. Takatilan käyttöä helpottavat pienet kaappariovet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottoriKonepellin alla on täysin uusi 150 hevosvoimainen 2,4-litrainen Common Rail -ruiskutuksella varustettu turbodiesel. Moottori perustuu Land Cruiserin 2,8-litraiseen voimanlähteeseen, jonka iskupituutta on lyhennetty.Polttoainetalous on parantunut uuden moottorin myötä ja siinä on nyt lisäksi sammutustoiminto. Valmistaja lupaa keskikulutuksen asettuvan 7,9 litran lukemiin. Koeajossa kulutus todella pysytteli alle kahdeksan litran.Maasto-ominaisuudet tallellaVoimansiirto on samankaltainen kuin edellisessä Hiluxissa. Vaihteiston perässä on perinteinen jakolaatikko, josta valitaan nopea takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Uutta on jakolaatikon sähkötoiminen valitsin. Nelivedon voi kytkeä päälle jopa 80 km/h nopeudessa.Pelkällä takavedolla ajettaessa etutasauspyörästö lepää. Se vähentää voimansiirron aiheuttamaa vastusta. Taka-akseli on varustettu sataprosenttisella tasauspyörästön lukolla. Lukko on vakiona kaikissa Hilux -malleissa.Kantavuus ja vetokykyNumeroiden valossa Hilux on lähes kilpailijoidensa tasolla kantavuudessa ja vetokyvyssä. Kantavuus on noin tuhat kiloa ja koukkuun voi laittaa 3 200 kiloa painavan jarrullisen kärryn. Vertailun vuoksi Ford Rangerin vastaavat lukemat ovat 1 155 ja 3 500 kiloa.Hiluxin veto-ominaisuuksia parantaa vakiovarusteena oleva perävaunun ajonvakautusjärjestelmä VSC + TSC. Lisäksi Active-mallissa on alamäkihidastin. Kaikissa malleissa on vakiona A-TRC-vetoluistonesto, joka helpottaa etenemistä vaikeassa maastossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaantiellä ja maastossakinToyota Hilux kulkee maantiellä edeltäjäänsä mukavammin. Äänieristys on nyt hyvää tasoa ja moottorin puhti riittää myös ohituksiin. Vaihteisto on välitetty niin, että maantiellä kierrokset pysyvät alhaalla. Ohjaus on keskialueella tahmea, mutta suuntavakavuus on hyvä. Jousitusmukavuus on lava-autoille tyypilliseen tapaan pompottava. Ilman kuormaa ajettaessa Hilux on epämiellyttävän kova.Maastossa jäykkä takajousitus aiheuttaa paikoitellen melkoista ryskettä. Käytös muuttuu paremmaksi, jos lavalla on 100–200 kiloa painoa.Koeajetun Extra Cab Activen varusteluun kuuluvat mm. korinväriset puskurit, kromikoristeet maskissa ja peileissä sekä kevytmetallivanteet. Mukavuutta lisää vakionopeussäädin sekä peruutuskamera.Uudistunut Toyota Hilux löytää uskollisen ostajakuntansa varmasti. Yli 18 miljoonaa myytyä Hiluxia kertoo siitä, että konsepti toimii vuodesta toiseen myös käytännössä.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Toyota Hilux Extra Cab 2.4 D-4D 150 4WD Active Hinta alkaen 35 608 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 678 € Moottori Dieselmoottori 2 393 cm³, neljä sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2000 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 185 g/km Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?