21.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: lava-autojen kestosuosikki uudistui – Toyota Hilux Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Hilux on lava-autojen klassikko. Sen kestävyys ja luotettavuus on laajalti tunnettu tosiasia. Uudessa mallissa on nyt myös annos henkilöautomaisuutta. Hyvää: Kantavuus ja vetokyky. Huonoa: Tyhjänä pompottava taka-jousitus. Toyota Hiluxin kahdeksas sukupolvi astuu harppauksen eteenpäin ainakin mukavuudessa. Sisätiloissa on henkilöautomaisuutta. Kojelaudan keskellä on seitsemän tuuman kosketusnäyttö, joka toimii myös peruutuskameran kuvaruutuna. Mittaristo ja hallintalaitteet ovat tyylikkäät. Istuimet tarjoavat riittävän tuen ja säätövarat. Extra Cab -malli on vain kaksipaikkainen joten takatila on tarpeellista säältäsuojattua tavaratilaa. Takatilan käyttöä helpottavat pienet kaappariovet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi moottori Konepellin alla on täysin uusi 150 hevosvoimainen 2,4-litrainen Common Rail -ruiskutuksella varustettu turbodiesel. Moottori perustuu Land Cruiserin 2,8-litraiseen voimanlähteeseen, jonka iskupituutta on lyhennetty. Polttoainetalous on parantunut uuden moottorin myötä ja siinä on nyt lisäksi sammutustoiminto. Valmistaja lupaa keskikulutuksen asettuvan 7,9 litran lukemiin. Koeajossa kulutus todella pysytteli alle kahdeksan litran. Maasto-ominaisuudet tallella Voimansiirto on samankaltainen kuin edellisessä Hiluxissa. Vaihteiston perässä on perinteinen jakolaatikko, josta valitaan nopea takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Uutta on jakolaatikon sähkötoiminen valitsin. Nelivedon voi kytkeä päälle jopa 80 km/h nopeudessa. Pelkällä takavedolla ajettaessa etutasauspyörästö lepää. Se vähentää voimansiirron aiheuttamaa vastusta. Taka-akseli on varustettu sataprosenttisella tasauspyörästön lukolla. Lukko on vakiona kaikissa Hilux -malleissa. Kantavuus ja vetokyky Numeroiden valossa Hilux on lähes kilpailijoidensa tasolla kantavuudessa ja vetokyvyssä. Kantavuus on noin tuhat kiloa ja koukkuun voi laittaa 3 200 kiloa painavan jarrullisen kärryn. Vertailun vuoksi Ford Rangerin vastaavat lukemat ovat 1 155 ja 3 500 kiloa. Hiluxin veto-ominaisuuksia parantaa vakiovarusteena oleva perävaunun ajonvakautusjärjestelmä VSC + TSC. Lisäksi Active-mallissa on alamäkihidastin. Kaikissa malleissa on vakiona A-TRC-vetoluistonesto, joka helpottaa etenemistä vaikeassa maastossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maantiellä ja maastossakin Toyota Hilux kulkee maantiellä edeltäjäänsä mukavammin. Äänieristys on nyt hyvää tasoa ja moottorin puhti riittää myös ohituksiin. Vaihteisto on välitetty niin, että maantiellä kierrokset pysyvät alhaalla. Ohjaus on keskialueella tahmea, mutta suuntavakavuus on hyvä. Jousitusmukavuus on lava-autoille tyypilliseen tapaan pompottava. Ilman kuormaa ajettaessa Hilux on epämiellyttävän kova. Maastossa jäykkä takajousitus aiheuttaa paikoitellen melkoista ryskettä. Käytös muuttuu paremmaksi, jos lavalla on 100–200 kiloa painoa. Koeajetun Extra Cab Activen varusteluun kuuluvat mm. korinväriset puskurit, kromikoristeet maskissa ja peileissä sekä kevytmetallivanteet. Mukavuutta lisää vakionopeussäädin sekä peruutuskamera. Uudistunut Toyota Hilux löytää uskollisen ostajakuntansa varmasti. Yli 18 miljoonaa myytyä Hiluxia kertoo siitä, että konsepti toimii vuodesta toiseen myös käytännössä. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Toyota Hilux Extra Cab 2.4 D-4D 150 4WD Active Hinta alkaen 35 608 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 678 € Moottori Dieselmoottori 2 393 cm³, neljä sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2000 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 185 g/km Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku