21.9.2016

Koeajo: lava-autojen kestosuosikki uudistui – Toyota Hilux

Toyota Hilux

Toyota Hilux on lava-autojen klassikko. Sen kestävyys ja luotettavuus on laajalti tunnettu tosiasia. Uudessa mallissa on nyt myös annos henkilöautomaisuutta. Hyvää: Kantavuus ja vetokyky. Huonoa: Tyhjänä pompottava taka-jousitus.

Toyota Hiluxin kahdeksas sukupolvi astuu harppauksen eteenpäin ainakin mukavuudessa. Sisätiloissa on henkilöautomaisuutta. Kojelaudan keskellä on seitsemän tuuman kosketusnäyttö, joka toimii myös peruutuskameran kuvaruutuna.

Toyota Hilux

Mittaristo ja hallintalaitteet ovat tyylikkäät. Istuimet tarjoavat riittävän tuen ja säätövarat. Extra Cab -malli on vain kaksipaikkainen joten takatila on tarpeellista säältäsuojattua tavaratilaa. Takatilan käyttöä helpottavat pienet kaappariovet.

Toyota Hilux

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi moottori

Konepellin alla on täysin uusi 150 hevosvoimainen 2,4-litrainen Common Rail -ruiskutuksella varustettu turbodiesel. Moottori perustuu Land Cruiserin 2,8-litraiseen voimanlähteeseen, jonka iskupituutta on lyhennetty.

Polttoainetalous on parantunut uuden moottorin myötä ja siinä on nyt lisäksi sammutustoiminto. Valmistaja lupaa keskikulutuksen asettuvan 7,9 litran lukemiin. Koeajossa kulutus todella pysytteli alle kahdeksan litran.

Toyota Hilux

Maasto-ominaisuudet tallella

Voimansiirto on samankaltainen kuin edellisessä Hiluxissa. Vaihteiston perässä on perinteinen jakolaatikko, josta valitaan nopea takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Uutta on jakolaatikon sähkötoiminen valitsin. Nelivedon voi kytkeä päälle jopa 80 km/h nopeudessa.

Pelkällä takavedolla ajettaessa etutasauspyörästö lepää. Se vähentää voimansiirron aiheuttamaa vastusta. Taka-akseli on varustettu sataprosenttisella tasauspyörästön lukolla. Lukko on vakiona kaikissa Hilux -malleissa.

Toyota Hilux

Kantavuus ja vetokyky

Numeroiden valossa Hilux on lähes kilpailijoidensa tasolla kantavuudessa ja vetokyvyssä. Kantavuus on noin tuhat kiloa ja koukkuun voi laittaa 3 200 kiloa painavan jarrullisen kärryn. Vertailun vuoksi Ford Rangerin vastaavat lukemat ovat 1 155 ja 3 500 kiloa.

Toyota Hilux

Hiluxin veto-ominaisuuksia parantaa vakiovarusteena oleva perävaunun ajonvakautusjärjestelmä VSC + TSC. Lisäksi Active-mallissa on alamäkihidastin. Kaikissa malleissa on vakiona A-TRC-vetoluistonesto, joka helpottaa etenemistä vaikeassa maastossa.

Toyota Hilux

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maantiellä ja maastossakin

Toyota Hilux kulkee maantiellä edeltäjäänsä mukavammin. Äänieristys on nyt hyvää tasoa ja moottorin puhti riittää myös ohituksiin. Vaihteisto on välitetty niin, että maantiellä kierrokset pysyvät alhaalla. Ohjaus on keskialueella tahmea, mutta suuntavakavuus on hyvä. Jousitusmukavuus on lava-autoille tyypilliseen tapaan pompottava. Ilman kuormaa ajettaessa Hilux on epämiellyttävän kova.

Toyota Hilux

MToyota Hiluxaastossa jäykkä takajousitus aiheuttaa paikoitellen melkoista ryskettä. Käytös muuttuu paremmaksi, jos lavalla on 100–200 kiloa painoa.

Koeajetun Extra Cab Activen varusteluun kuuluvat mm. korinväriset puskurit, kromikoristeet maskissa ja peileissä sekä kevytmetallivanteet. Mukavuutta lisää vakionopeussäädin sekä peruutuskamera.Toyota Hilux

Uudistunut Toyota Hilux löytää uskollisen ostajakuntansa varmasti. Yli 18 miljoonaa myytyä Hiluxia kertoo siitä, että konsepti toimii vuodesta toiseen myös käytännössä.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Toyota Hilux Extra Cab 2.4 D-4D 150 4WD Active

Hinta alkaen

35 608 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

41 678 €

Moottori

Dieselmoottori 2 393 cm³, neljä sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto.

Teho

110 kW (150 hv), 3400 r/min

Vääntö

400 Nm (1600–2000 r/min)

Vääntö

400 Nm (1600–2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,2 s

Huippunopeus

170 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

185 g/km

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat