12.8.2021

Legendaarinen Lamborghini Countach palaa hybridinä

Lamborghini Countach Hybrid 2021 teaser

Sant'Agata Bolognesen autonvalmistaja ilmoitti melkoisena jymypaukkuna, että eräs automaailman muotoiluikoni Lamborghini Countach palaa markkinoille.

Eräs kaikkien aikojen tuotantoautojen muodoista on ensisilmäyksellä varsin yksinkertainen kiila, joka lähti Marcello Gandinin kynästä. Lopulta valmistunut superauto on sittemmin koristanut monen autoista haaveilevan lapsen makuuhuoneen seinää julisteena. Nyt tuo Lamborghini Countach palaa mallinimenä, mutta kaiken muun voi odottaa uudistuneen.

Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarja on huomioinut alkuperäisen Countachin, tosin myöhemmässä suurella takasiivellä varustetussa asussa. Ensimmäinen Countachin prototyyppi valmistui vuonna 1971, joten siitä on kulunut 50 vuotta. Legendan tarinan pariin kannattaa palata Huutokauppahelmen kautta, sillä tällä kertaa keskitymme uutuuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridivoimalinjassa 800 hevosta

Lamborghinin nykyinen toimitusjohtaja Stephan Winkelmann on vahvistanut jo aiemmin tänä vuonna, että jälkimmäinen tänä vuonna julkistettavista malleista tulee saamaan voimalinjansa pääosin Lamborghini Sián -superautosta. Se yhdisti valmistajan 785-hevosvoimaisen 6,5-litraisen V12-moottorin söpöön 34-hevosvoimaiseen sähkömoottoriin. Mielenkiintoisen tästä tekee energiavarastona toimiva superkondensaattori ja koko hybridijärjestelmän lähes olematon 34 kilogramman massa.

Tuo voimalinja tarkoittaisi järjestelmältä noin 800 hevosvoiman huipputehoa. Näin ollen myös suorituskyky lienee samaa luokkaa: yli 350 kilometriä tunnissa huippunopeutta, josta ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutettaneen alle 3 sekunnissa.

Lamborghini Countach palaa kiilamuotona

Juuri tämän kyseisen tulevan mallin uskomme saavan Countachin nimen. Mitään muuta Sant'Agata ei tulevasta mallista sitten olekaan kertonut. Kuvasta voidaan kuitenkin päätellä, peitteen alla odottavasta tuotteesta, alkuperäisen kiilamaisen muodon säilyvän.

Gandinin ajatukselle ollaan oltu siten varsin uskollisia. Jopa niin paljon, että myöhemmissä malleissa nähty suuri ilmanohjain on jätetty auton takapäästä selvästikin pois. Gandinin piirroksissa siipeä ei ollut, eikä myöskään alkuperäinen LP400-tuotantoauto sellaista saanut.

Loput muotoilusta on arvattava, mutta Lamborghinille ominainen kulmikkuus säilynee. Ajovalot lienevät hieman neliskulmaisemmat kuin olemme viime vuosina Lamborghinilta nähneet ja kyllähän takakyljistä löytyvät moottorille ilmaa vievät aukot tulee saada alkuperäisen mallin hengessä uuteenkin. Toivottavasti myös alkuperäisen äärettömän näyttävät monet erilaiset, upeat vannevaihtoehdot tekevät paluun 50 vuoden kunniaksi.

Lamborghini on virallisesti julkistanut uutuudesta vain, että: "Future is our legacy. And the new Lamborghini Countach is coming.". Tämän vapaa käännös voisi kuulua, että tulevaisuus seuraa perintöämme ja uusi Lamborghini Countach on tulossa. Näin ollen emme tiedä tarkemmin edes julkaisuaikataulusta, mutta seuraavat suuremmat julkaisulle mahdolliset tapahtumat ovat Münchenin autonäyttely Saksassa sekä Monterey Car Week Kaliforniassa.

Odotamme mielenkiinnolla tuleeko kyseinen malli olemaan vain rajatun erän erikoispainos Lamborghinille tyypilliseen tapaan vai todellinen tuotantoauto ilman ennakkoon määritettyä tuotantomäärää. Niin tai näin, hinta lienee hieman turhan korkea tavalliselle autonostajalle. Ehkä tämäkin jää julisteeksi seinälle.

Kuva ja lähde: Lamborghini

Luetuimmat