19.9.2021

Limitatissima – Alfa Romeo juhlistaa historiaansa rajoitetulla erikoiserällä

6C Villa d'Este

Tällä kertaa Alfa Romeo on löytänyt historiastaan 6C 2500 SS Coupén, vuoden 1949 Concorso d’Eleganza Villa d’Esten voittaja-auton.

Kun alkaa oikein miettimään, harvempi D-segmentin kaupunkimaasturi on viime vuosina päätynyt keräilyharvinaisuudeksi. Niin on todellakin käynyt Alfa Romeo Stelviolle, josta tehtyä ”6C Villa d’Este -erikoiserää myydään tasan 85 kappaletta, ja vain ja ainoastaan Italiassa.

1940-luvun Alfa Romeo -eleganssia kunnioittavassa erikoiserässä luotetaan hienovaraisiin ja harkittuihin tyyliseikkoihin. Käytännössä ”6C Villa d’Este” on jalostettu tuoreehkosta Ti-mallista. Tärkein ja näkyvin suoraan 40-luvulle viittaava asia on auton ulkoväri, ”Rosso Etna”, Etnanpunainen. Asiaa ovat myös krominkiilto eri puolilla koria sekä tavaramerkinomaiset 21-tuumaiset, ”viisireikäiset” vanteet.

6C Villa d'Este
Juhlamalli paikan päällä Villa d'Estessä.

Sisällä ainutlaatuisuutta luovat ”6C Villa d’Este” -kirjailut istuinten pääntuissa sekä kojelaudan päällä. Sisäverhoilu on vaalea kojelaudan, ohjauspyörän ja keskikonsolin luodessa tummaa kontrastia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Diesel-eleganssia kaikilla herkuilla

Voimanlähdepuolella ”6C Villa d’Estessä” luotetaan konsernin pitkäaikaiseen vahvuuteen, dieseliin. Voimanlähteenä on 2,2 litran alumiinilohkoinen diesel Stelvio Veloce-mallien tapaan 210-hevosvoimaiseksi viritettynä. Kahdeksanvaihteisesta automaattilaatikosta voima johdetaan kaikille neljälle pyörälle.

Erikoiserä on kasattu täyteen lisävarustelistalta löytyviä tyyli-, mukavuus- ja turvallisuusherkkuja.

Mitä tämä huvi sitten oikein maksaa? Voisi kuvitella, että Alfa Romeo pyytäisi jo pelkästä nimestä hunajaa, mutta ei, Stelvio ”6C Villa d’Esten” saa omakseen Italiassa 73 100 eurolla, mikä ei ole kovastikaan enempää kuin tavallisen nelivetoisen Ti:n lähtöhinta. Suomen hinnastahan meidän ei tällä kertaa tarvitsisi murehtia, mutta sanotaan nyt, että täällä tuohon saisi laittaa vielä vähintäänkin kymppitonnin lisää. Sen voi kyllä luvata, että nämä 85 yksilöä pitävät arvonsa kohtuullisen hyvin.

Giulia kans

6C Villa d'Este

Juuri tulleen tiedon mukaan myös Giuliasta tehdään oma, vähän erilainen ”6C Villa d’Este” -erikoismallinsa. Siinä eroina Stelvioon ovat lähinnä pienempikokoiset ja erikuvioiset vanteet, matalaviritteisempi 190-heppainen diesel sekä 280-heppainen Veloce-bensiinimylly toisena vaihtoehtona. Muutoin tyylikeinot ovat luonnollisesti vastaavat.

Yleisön suosikki

6C Villa d'Este

Juuri esitellyn erikoiserän esikuvana toimii siis tämä kaunotar, Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa d’Este, yleisön suosikki vuoden 1949 Villa d’Esten Concorso d’Eleganza -tapahtumassa. Koska Touring Superleggeran Milanossa käsin kutoma kori ylsi parhaimpaan juuri Como-järven rannalla Villa d’Estessä, nostettiin tapahtuman nimi myös mallin lisänimeksi. Kun avaamme nimen koko komeudessaan, tiedämme rivimoottorin sylinterien lukumäärän ja iskutilavuuden sekä korin uumenista löytyvän Super Sport -alustan. Jos Alfa Romeo ei voita nopeudellaan, se tekee sen ulkonäöllään.

Kyseistä mallia valmistettiin kolmen vuoden aikana ainoastaan 36 kappaletta, mutta se on historiallinen muistakin syistä. 6C Villa d’Este on Alfa Romeon viimeinen erillisrunkoinen henkilöautomalli ja samalla merkin viimeinen käsintehty malli. Näin kahta täysin samanlaista 6C Villa d’Esteä ei koskaan valmistettu.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Alfa Romeo, Clubalfa.it Kuvat: Alfa Romeo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat