11.11.2018

Lisää kuutioita ja tehoa – Aprilialta uusi RSV4 1100 Factory

Aprilia RSV4

Aprilia on ottanut käyttöön tutun kaavan tullessaan mukaan moottoripyörien tehokilpailun kärkikahinoihin: isommalla iskutilavuudella on mahdollista kasvattaa sekä tehoa että vääntöä.

Aprilia RSV4RR on 201 hevosvoiman teholukemillaan ollut tähän asti yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoripyöristä. Ducati esitteli vuosi sitten Panigale V4:n, jossa se hyödynsi sata kuutiosenttimetriä suurempaa iskutilavuutta ja meni kilpailijoiden ohi 214 hevosvoiman lukemallaan. Nyt Aprilia ottaa saman keinon käyttöön ja uuden RSV4 1100 Factoryn teholukemaksi ilmoitetaan 217 hevosvoimaa.

Aprilia RSV4

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuonon moottori lähtökohtana

Aprilia on jo aikaisemmin käyttänyt nakumalli Tuonossaan 1078-kuutioista moottoria, joka nyt otettiin käyttöön myös sporttimalli RSV4:ssä. Suurempi iskutilavuus on saatu aikaan kasvattamalla sylinterin porausta kolmella millillä 81 milliin. Iskunpituus on pidetty ennallaan 52,3 millissä. Kierroslukua on kasvatettu ja nyt rajoitin on asetettu 13 600 kierroksen kohdalle.

Kasvaneen tehon myötä viitos- ja kuutosvaihteet on välitetty pidemmiksi. Muutoksia on tehty samalla runkogeometriaan ja myös takahaarukkaa on kehitetty paremmaksi. Jousituksessa luotetaan Öhlinsin semiaktiiviseen alustaan ja jarruina on Brembon uudet Stylema-satulat. Kuljettajaa avustaa kolmiasentoinen keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut ja lähtöavustin.

Painon säästäminen maksaa

Aprilian suunnittelijat ovat joutuneet ottamaan käyttöön kevyitä mutta samalla kalliita materiaaleja puristaakseen painon tankattuna alle 200 kilon. Etulokasuoja on valmistettu hiilikuidusta ja vakiovarustukseen kuuluva Akrapovicin äänenvaimennin titaanista. Painoksi ilmoitetaan 199 kiloa. Katteiden sivuilla on MotoGP-tyyliset hiilikuidusta valmistetut siivet parantamaan vakautta suurissa nopeuksissa ja jarrutuksissa.

Aprilia RSV4

Aprilia RSV4 1100 Factory

  • Moottori: V4, neljä venttiiliä per sylinteri
  • Teho: 217 hv / 13 200 r/min
  • Vääntö: 122 Nm / 11 000 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Paino tankattuna: 199 kiloa

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat