11.11.2018 Ajoneuvot Lisää kuutioita ja tehoa – Aprilialta uusi RSV4 1100 Factory Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aprilia on ottanut käyttöön tutun kaavan tullessaan mukaan moottoripyörien tehokilpailun kärkikahinoihin: isommalla iskutilavuudella on mahdollista kasvattaa sekä tehoa että vääntöä. Aprilia RSV4RR on 201 hevosvoiman teholukemillaan ollut tähän asti yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoripyöristä. Ducati esitteli vuosi sitten Panigale V4:n, jossa se hyödynsi sata kuutiosenttimetriä suurempaa iskutilavuutta ja meni kilpailijoiden ohi 214 hevosvoiman lukemallaan. Nyt Aprilia ottaa saman keinon käyttöön ja uuden RSV4 1100 Factoryn teholukemaksi ilmoitetaan 217 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuonon moottori lähtökohtanaAprilia on jo aikaisemmin käyttänyt nakumalli Tuonossaan 1078-kuutioista moottoria, joka nyt otettiin käyttöön myös sporttimalli RSV4:ssä. Suurempi iskutilavuus on saatu aikaan kasvattamalla sylinterin porausta kolmella millillä 81 milliin. Iskunpituus on pidetty ennallaan 52,3 millissä. Kierroslukua on kasvatettu ja nyt rajoitin on asetettu 13 600 kierroksen kohdalle.Kasvaneen tehon myötä viitos- ja kuutosvaihteet on välitetty pidemmiksi. Muutoksia on tehty samalla runkogeometriaan ja myös takahaarukkaa on kehitetty paremmaksi. Jousituksessa luotetaan Öhlinsin semiaktiiviseen alustaan ja jarruina on Brembon uudet Stylema-satulat. Kuljettajaa avustaa kolmiasentoinen keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut ja lähtöavustin. Painon säästäminen maksaaAprilian suunnittelijat ovat joutuneet ottamaan käyttöön kevyitä mutta samalla kalliita materiaaleja puristaakseen painon tankattuna alle 200 kilon. Etulokasuoja on valmistettu hiilikuidusta ja vakiovarustukseen kuuluva Akrapovicin äänenvaimennin titaanista. Painoksi ilmoitetaan 199 kiloa. Katteiden sivuilla on MotoGP-tyyliset hiilikuidusta valmistetut siivet parantamaan vakautta suurissa nopeuksissa ja jarrutuksissa. Aprilia RSV4 1100 Factory Moottori: V4, neljä venttiiliä per sylinteri Teho: 217 hv / 13 200 r/min Vääntö: 122 Nm / 11 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 199 kiloa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”