7.3.2021

Lisää sähköisiä kilometrejä – Audi kasvattaa lataushybridien akkukapasiteettia

Audi tarjoilee lataushybridiä etsivälle ilouutisia. Q5, A6 ja A7 -mallistot saavat lisää energiasisältöä akkuihin, mutta fyysinen koko säilyy entisellään.

Sähköistetyt autot käyvät kaupaksi kiihtyvään tahtiin. Alkuvuoden aikana Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista yli 21 prosenttia oli ladattavia hybridejä ja sähköautojen osuus oli 4,4 prosenttia. Iso mielenkiinto ja merkitys auton käytettävyyteen etenkin lataushybridien kohdalla on autosta löytyvän akuston kapasiteetilla. Nyt Audi parantaa omia asetelmiaan päivittämällä akkukapasiteettia ilman muutosta fyysisessä koossa.

Audin mallistossa Q5, A6 ja A7 -mallistot jakavat saman sähköistetyn voimalinjapaketin. Lataushybridiversioissa pellin alta löytyy siis 2,0-litrainen bensaturbo, ja sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston kuorien sisään. Akusto on tähän saakka ollut kapasiteetiltaan 14,1 kWh:n, jonka turvin WLTP-syklin mukainen sähköinen toimintamatka esimerkiksi A6:n kohdalla on ollut 59 kilometriä. Nyt Audi varustaa kaikki edellä mainitut mallit päivitetyllä 17,9 kWh:n akustolla, jonka turvin sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan yli 70 kilometriä. Parasta tässä päivityksessä on, että akuston mitat ovat pysyneet ennallaan, ja vain energiasisältö on kasvanut.

Akuston lisäksi autot tarjoavat toisen käyttäjälle vapauksia antavat päivityksen. Tarjolle tulee uusi ajotila nimeltään Charge, minkä turvin kuljettaja voi pakottaa polttomoottorin lataamaan akustoa. Tällaiselle tilalle voi olla käyttöä esimerkiksi tilanteessa, missä pitkän matkan jälkeen lähestytään kaupunkialuetta, jossa puolestaan haluta liittyä pelkän sähkön turvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarjolla kaksi tehoversiota myös A6 Avantista

Jo ennen päivitystä tästä voimalinjasta oli tarjolla kaksi tehoversiota ja näin on myös jatkossa. Molemmissa moottorien huipputehot yksinään toimiessa ovat samat, mutta mallimerkintää 50 TFSI e tottelevassa mallissa yhteistehoa on tarjolla 220 kW (299 hv) ja 55 TFSI e -malleissa 270 kW (367 hv). Kaikissa malleissa voima välitetään aina kaikille neljälle pyörälle.

Uudistuksen yhteydessä mallisto laajentuu myös kenties odotetuimmalla myyntimallilla. Aikaisemmin nimittäin tarjonnasta puuttui A6 Avantin miedompi tehoversio, mistä johtuen farkkuhybridin hinta pomppasi lähes kymppitonnin sedania korkeammalle. Nyt asiaan saadaan korjaus ja A6 Avant 50 TFSI e quattro liittyy mallistoon.

Myös lompakko kiittää uudistuksesta. Pidentyneen sähköisen toimintamatkan ansiosta myös CO2-päästölukema on tippunut ja autoveron osuus laskenut entisestään. Samalla Audi tuo kaikista versioista tarjolla Electrified Edition -kampanjamallit, ja esimerkiksi A6 Sedan 50 TFSI e lähtee kaupasta matkaan pari tuhatta euroa aikaisempaa edullisemmin. Tämän hinta alkaa 62 702 eurosta ja uusi farmariversio kustantaa 64 898 euroa. Q5:n hinnat alkavat 59 300 eurosta ja A7 kustantaa 71 756 euroa. 55 TFSI e -versio ovat mallista riippuen noin 5 000–11 000 euroa kalliimpi.

Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat