7.3.2021 Ajoneuvot Lisää sähköisiä kilometrejä – Audi kasvattaa lataushybridien akkukapasiteettia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi tarjoilee lataushybridiä etsivälle ilouutisia. Q5, A6 ja A7 -mallistot saavat lisää energiasisältöä akkuihin, mutta fyysinen koko säilyy entisellään. Sähköistetyt autot käyvät kaupaksi kiihtyvään tahtiin. Alkuvuoden aikana Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista yli 21 prosenttia oli ladattavia hybridejä ja sähköautojen osuus oli 4,4 prosenttia. Iso mielenkiinto ja merkitys auton käytettävyyteen etenkin lataushybridien kohdalla on autosta löytyvän akuston kapasiteetilla. Nyt Audi parantaa omia asetelmiaan päivittämällä akkukapasiteettia ilman muutosta fyysisessä koossa. Audin mallistossa Q5, A6 ja A7 -mallistot jakavat saman sähköistetyn voimalinjapaketin. Lataushybridiversioissa pellin alta löytyy siis 2,0-litrainen bensaturbo, ja sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston kuorien sisään. Akusto on tähän saakka ollut kapasiteetiltaan 14,1 kWh:n, jonka turvin WLTP-syklin mukainen sähköinen toimintamatka esimerkiksi A6:n kohdalla on ollut 59 kilometriä. Nyt Audi varustaa kaikki edellä mainitut mallit päivitetyllä 17,9 kWh:n akustolla, jonka turvin sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan yli 70 kilometriä. Parasta tässä päivityksessä on, että akuston mitat ovat pysyneet ennallaan, ja vain energiasisältö on kasvanut. Akuston lisäksi autot tarjoavat toisen käyttäjälle vapauksia antavat päivityksen. Tarjolle tulee uusi ajotila nimeltään Charge, minkä turvin kuljettaja voi pakottaa polttomoottorin lataamaan akustoa. Tällaiselle tilalle voi olla käyttöä esimerkiksi tilanteessa, missä pitkän matkan jälkeen lähestytään kaupunkialuetta, jossa puolestaan haluta liittyä pelkän sähkön turvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla kaksi tehoversiota myös A6 Avantista Jo ennen päivitystä tästä voimalinjasta oli tarjolla kaksi tehoversiota ja näin on myös jatkossa. Molemmissa moottorien huipputehot yksinään toimiessa ovat samat, mutta mallimerkintää 50 TFSI e tottelevassa mallissa yhteistehoa on tarjolla 220 kW (299 hv) ja 55 TFSI e -malleissa 270 kW (367 hv). Kaikissa malleissa voima välitetään aina kaikille neljälle pyörälle. Uudistuksen yhteydessä mallisto laajentuu myös kenties odotetuimmalla myyntimallilla. Aikaisemmin nimittäin tarjonnasta puuttui A6 Avantin miedompi tehoversio, mistä johtuen farkkuhybridin hinta pomppasi lähes kymppitonnin sedania korkeammalle. Nyt asiaan saadaan korjaus ja A6 Avant 50 TFSI e quattro liittyy mallistoon. Myös lompakko kiittää uudistuksesta. Pidentyneen sähköisen toimintamatkan ansiosta myös CO2-päästölukema on tippunut ja autoveron osuus laskenut entisestään. Samalla Audi tuo kaikista versioista tarjolla Electrified Edition -kampanjamallit, ja esimerkiksi A6 Sedan 50 TFSI e lähtee kaupasta matkaan pari tuhatta euroa aikaisempaa edullisemmin. Tämän hinta alkaa 62 702 eurosta ja uusi farmariversio kustantaa 64 898 euroa. Q5:n hinnat alkavat 59 300 eurosta ja A7 kustantaa 71 756 euroa. 55 TFSI e -versio ovat mallista riippuen noin 5 000–11 000 euroa kalliimpi. Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?