7.3.2021 Ajoneuvot Lisää sähköisiä kilometrejä – Audi kasvattaa lataushybridien akkukapasiteettia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi tarjoilee lataushybridiä etsivälle ilouutisia. Q5, A6 ja A7 -mallistot saavat lisää energiasisältöä akkuihin, mutta fyysinen koko säilyy entisellään. Sähköistetyt autot käyvät kaupaksi kiihtyvään tahtiin. Alkuvuoden aikana Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista yli 21 prosenttia oli ladattavia hybridejä ja sähköautojen osuus oli 4,4 prosenttia. Iso mielenkiinto ja merkitys auton käytettävyyteen etenkin lataushybridien kohdalla on autosta löytyvän akuston kapasiteetilla. Nyt Audi parantaa omia asetelmiaan päivittämällä akkukapasiteettia ilman muutosta fyysisessä koossa. Audin mallistossa Q5, A6 ja A7 -mallistot jakavat saman sähköistetyn voimalinjapaketin. Lataushybridiversioissa pellin alta löytyy siis 2,0-litrainen bensaturbo, ja sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston kuorien sisään. Akusto on tähän saakka ollut kapasiteetiltaan 14,1 kWh:n, jonka turvin WLTP-syklin mukainen sähköinen toimintamatka esimerkiksi A6:n kohdalla on ollut 59 kilometriä. Nyt Audi varustaa kaikki edellä mainitut mallit päivitetyllä 17,9 kWh:n akustolla, jonka turvin sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan yli 70 kilometriä. Parasta tässä päivityksessä on, että akuston mitat ovat pysyneet ennallaan, ja vain energiasisältö on kasvanut. Akuston lisäksi autot tarjoavat toisen käyttäjälle vapauksia antavat päivityksen. Tarjolle tulee uusi ajotila nimeltään Charge, minkä turvin kuljettaja voi pakottaa polttomoottorin lataamaan akustoa. Tällaiselle tilalle voi olla käyttöä esimerkiksi tilanteessa, missä pitkän matkan jälkeen lähestytään kaupunkialuetta, jossa puolestaan haluta liittyä pelkän sähkön turvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla kaksi tehoversiota myös A6 Avantista Jo ennen päivitystä tästä voimalinjasta oli tarjolla kaksi tehoversiota ja näin on myös jatkossa. Molemmissa moottorien huipputehot yksinään toimiessa ovat samat, mutta mallimerkintää 50 TFSI e tottelevassa mallissa yhteistehoa on tarjolla 220 kW (299 hv) ja 55 TFSI e -malleissa 270 kW (367 hv). Kaikissa malleissa voima välitetään aina kaikille neljälle pyörälle. Uudistuksen yhteydessä mallisto laajentuu myös kenties odotetuimmalla myyntimallilla. Aikaisemmin nimittäin tarjonnasta puuttui A6 Avantin miedompi tehoversio, mistä johtuen farkkuhybridin hinta pomppasi lähes kymppitonnin sedania korkeammalle. Nyt asiaan saadaan korjaus ja A6 Avant 50 TFSI e quattro liittyy mallistoon. Myös lompakko kiittää uudistuksesta. Pidentyneen sähköisen toimintamatkan ansiosta myös CO2-päästölukema on tippunut ja autoveron osuus laskenut entisestään. Samalla Audi tuo kaikista versioista tarjolla Electrified Edition -kampanjamallit, ja esimerkiksi A6 Sedan 50 TFSI e lähtee kaupasta matkaan pari tuhatta euroa aikaisempaa edullisemmin. Tämän hinta alkaa 62 702 eurosta ja uusi farmariversio kustantaa 64 898 euroa. Q5:n hinnat alkavat 59 300 eurosta ja A7 kustantaa 71 756 euroa. 55 TFSI e -versio ovat mallista riippuen noin 5 000–11 000 euroa kalliimpi. Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt