22.12.2022

Loppuraportti: käytetty kesäauto Honda Civic Type R oli hieno ajaa, mutta miten se pärjäsi arjen koukeroissa?

käytetty kesäauto

"Hot hatchilta", eli sporttiselta pystyperältä odotetaan paljon. Sen pitäisi olla hieno ajokokemus, mutta lisäksi myös toimia käytännöllisenä arkikulkineena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottori osti alkukesästä 2022 käytetyksi käyttötestiautoksi ikonisen urheilullisen pystyperän, Honda Civic Type R:n. Useassa jutussa olemme kehuneet auton luonnetta ja ajettavuutta – oli sitten kyse radalla käymisestä tai mutkateistä koostuvalla roadtripillä nauttimisesta. Myös käyttökulut olivat korkeista polttoainekustannuksista huolimatta varsin alhaiset, jos huomioidaan kyseessä olevan myös harrastekäyttöön soveltuva sporttiauto. Mutta ”hot hatchin” tulisi pystyä myös muuhun – nimittäin hoitamaan sujuvasti arkiauton tehtävät. Koska erilaisia arjen tarpeita on yhtä paljon kuin ihmisiäkin, Civic kiersi käyttötestiautolle tyypilliseen tapaan usean toimituksen jäsenen ajettavana, jotta siitä saataisiin koostettua mahdollisimman monipuolinen näkemys. Osittain aihetta sivuttiin myös edellisessä Civiciä käsittelevässä jutussa, jossa kehuttiin muun muassa alaväännön riittävyyttä kaupunkiajoon ja isojen ikkunoiden tuomaa näkyvyyttä. Pääsääntöisesti arkiajot hoituivat Civicillä hyvin. Tavaratilaan mahtuu useampikin ostoskassi, ja penkit kaatamalla vaakaan autolla kuljetettiin kesällä myös varsin runsasta kuormaa multasäkkejä. Takapenkillä mahtui tarvittaessa matkustamaan kaksi keskimittaista suomalaista yllättävänkin siedettävästi – vaikka ensinäkemältä takapenkkien käyttöä ei olisi edes kehdannut ehdottaa tuttaville.

Tietyn porukan ongelmia

Ainoat ongelmat arkikäytössä koskivatkin lähinnä lapsiperheitä ja omakotitaloasujia – näille kesäautomme ei taipuisi kovin järkevästi ainoaksi autoksi. Itse asiassa perhe josta Civic ostettiin, totesi auton jääneen käyttämättömäksi perheenlisäyksen jälkeen. Auton iästä johtuen takapenkillä ei ole Isofix-kiinnikkeitä lastenistuimille, eikä kolmiovisessa autossa lasten istuttaminen ole muutenkaan järin hehkeää. Jälkimmäistä ihmisryhmää voisi joissain tilanteissa harmittaa vetokoukun puute. Näihin ryhmiin kuuluvat tuskin toisaalta edes miettisivät Type R:ää ainoaksi autokseen, ja kakkosauton viran asettamat vaatimukset täyttyisivät todennäköisesti ilman riman hipomista. Kaikkiaan käytetyllä kesäautolla tuli arjessakin rullailtua aina kun siihen oli mahdollisuus – ja aika harvoin etenkään yksin liikkuessa tuli omaa farmariautoa käynnisteltyä. Todennäköisimmin käyttöauton virka Civicin kohdalla hylättäisiin joko liian korkeiden polttoainekustannusten tai puuttuvan vakionopeudensäätimen vuoksi. Näissä ominaisuuksissa loistaisi sen sijaan Moottorin toinen käytetty pystyperä, Nissan Leaf -täyssähköauto, josta ei tosin aiemmin mainittuja iloa ja ajo-ominaisuuksia löydä kartankaan kanssa.

Luetuimmat