23.10.2015 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A4:n farmariversio asettaa kovan haasteen kilpailijoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 Avantin muodot omaavat sukunäköä niin paljon, että uutuutta on vaikeaa erottaa edellismallista. Audille tyypillisesti uuden A4 Avantin muodot ovat kaukana rohkeasta irtiotosta sitten edellismallin. Linjat ovat hitusen aiempaa terävämmät, mutta sukunäkö on niin ilmeinen, että kauempaa uutuutta olisi vaikea erottaa edellismallista – juuri tämä on monen audistin mieleen. Keskikokoisen Audi A4:n edeltäjiä on myyty sitten vuoden 1972 ja Audi 80:n ensiesittelyn 12 miljoonaa, joten odotukset ovat korkealla. Avant-farmarikorisella on lyhyen koeajon perusteella hyvät eväät pärjätä Suomessa, jossa farmarikoriset ovat vahvassa asemassa. Koeajossa on helppo havaita, että Audin ajettavuus ja laatumielikuva ovat kunnossa. Ohjaustuntuma on hyvä. Muutoin ei voisi ollakaan, jos tulokas aikoo pärjätä tiukassa kilvassa, jossa autoilijoiden sieluista taistelevat eritoten muut saksalaiset premiummerkit. Turva-avustimista onnistuminen ei jää kiinni: niitä saa Audiin erittäin kattavasti varustetason ja/tai lisärahan avulla. Moottorien teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on pienentynyt. Suomessa Audin keulille on tarjolla kolme TFSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieselmoottoria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden kauppa Aiempaa 1,8-litraista bensiinimoottoria ei enää ole tarjolla, joten suosio jakaantuu 1,4-litraisen ja kaksilitraisen kesken. Edellinen on tietty edullisempi, jälkimmäinen väkevämpi. Quattro-nelivedon saa vain tehokkaamman moottorin kumppaniksi. Ranskassa Marseillen ympäristössä koeajettu kaksilitrainen (2.0 TFSI guattro S tronic) on ajossa ärhäkkä ja yllättävän äänetön tapaus - kiitos akustisten ajomelun kärjen taittavien etusivuikkunoiden ja muutoinkin onnistuneen äänieristyksen. Seitsenlovinen automaattivaihteisto jakoi 252 hevosvoiman käyttöön yskähtelyittä. Uuden A4 Avantin hinnat ovat jo selvillä. Esimerkiksi kaksilitraisen (Business 2.0 TFSI 140 kW) Avantin omistajaksi yltää 42 931 euron satsauksella. Jos haluaa farmarinsa automaattivaihteisena, nousee hinta 44 823 euroon ja quattro-nelivetona 50 586 euroon. Avant-malliston lippulaiva on Business Sport -varusteltu kolmilitraisella dieselmoottorilla (3.0 TDI 200 kW) ja automaattivaihteistolla varustettu nelivetoinen, joka maksaa hulppeat 68 695 euroa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta