23.10.2015 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A4:n farmariversio asettaa kovan haasteen kilpailijoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 Avantin muodot omaavat sukunäköä niin paljon, että uutuutta on vaikeaa erottaa edellismallista. Audille tyypillisesti uuden A4 Avantin muodot ovat kaukana rohkeasta irtiotosta sitten edellismallin. Linjat ovat hitusen aiempaa terävämmät, mutta sukunäkö on niin ilmeinen, että kauempaa uutuutta olisi vaikea erottaa edellismallista – juuri tämä on monen audistin mieleen.Keskikokoisen Audi A4:n edeltäjiä on myyty sitten vuoden 1972 ja Audi 80:n ensiesittelyn 12 miljoonaa, joten odotukset ovat korkealla. Avant-farmarikorisella on lyhyen koeajon perusteella hyvät eväät pärjätä Suomessa, jossa farmarikoriset ovat vahvassa asemassa.Koeajossa on helppo havaita, että Audin ajettavuus ja laatumielikuva ovat kunnossa. Ohjaustuntuma on hyvä. Muutoin ei voisi ollakaan, jos tulokas aikoo pärjätä tiukassa kilvassa, jossa autoilijoiden sieluista taistelevat eritoten muut saksalaiset premiummerkit.Turva-avustimista onnistuminen ei jää kiinni: niitä saa Audiin erittäin kattavasti varustetason ja/tai lisärahan avulla.Moottorien teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on pienentynyt. Suomessa Audin keulille on tarjolla kolme TFSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieselmoottoria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden kauppaAiempaa 1,8-litraista bensiinimoottoria ei enää ole tarjolla, joten suosio jakaantuu 1,4-litraisen ja kaksilitraisen kesken. Edellinen on tietty edullisempi, jälkimmäinen väkevämpi. Quattro-nelivedon saa vain tehokkaamman moottorin kumppaniksi.Ranskassa Marseillen ympäristössä koeajettu kaksilitrainen (2.0 TFSI guattro S tronic) on ajossa ärhäkkä ja yllättävän äänetön tapaus - kiitos akustisten ajomelun kärjen taittavien etusivuikkunoiden ja muutoinkin onnistuneen äänieristyksen. Seitsenlovinen automaattivaihteisto jakoi 252 hevosvoiman käyttöön yskähtelyittä.Uuden A4 Avantin hinnat ovat jo selvillä. Esimerkiksi kaksilitraisen (Business 2.0 TFSI 140 kW) Avantin omistajaksi yltää 42 931 euron satsauksella. Jos haluaa farmarinsa automaattivaihteisena, nousee hinta 44 823 euroon ja quattro-nelivetona 50 586 euroon.Avant-malliston lippulaiva on Business Sport -varusteltu kolmilitraisella dieselmoottorilla (3.0 TDI 200 kW) ja automaattivaihteistolla varustettu nelivetoinen, joka maksaa hulppeat 68 695 euroa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen