23.10.2015

Maistiainen: Audi A4:n farmariversio asettaa kovan haasteen kilpailijoille

Audi A4 Avantin muodot omaavat sukunäköä niin paljon, että uutuutta on vaikeaa erottaa edellismallista.

Audille tyypillisesti uuden A4 Avantin muodot ovat kaukana rohkeasta irtiotosta sitten edellismallin. Linjat ovat hitusen aiempaa terävämmät, mutta sukunäkö on niin ilmeinen, että kauempaa uutuutta olisi vaikea erottaa edellismallista – juuri tämä on monen audistin mieleen.

Keskikokoisen Audi A4:n edeltäjiä on myyty sitten vuoden 1972 ja Audi 80:n ensiesittelyn 12 miljoonaa, joten odotukset ovat korkealla. Avant-farmarikorisella on lyhyen koeajon perusteella hyvät eväät pärjätä Suomessa, jossa farmarikoriset ovat vahvassa asemassa.

Koeajossa on helppo havaita, että Audin ajettavuus ja laatumielikuva ovat kunnossa. Ohjaustuntuma on hyvä. Muutoin ei voisi ollakaan, jos tulokas aikoo pärjätä tiukassa kilvassa, jossa autoilijoiden sieluista taistelevat eritoten muut saksalaiset premiummerkit.

Turva-avustimista onnistuminen ei jää kiinni: niitä saa Audiin erittäin kattavasti varustetason ja/tai lisärahan avulla.

Moottorien teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on pienentynyt. Suomessa Audin keulille on tarjolla kolme TFSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieselmoottoria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahden kauppa

Aiempaa 1,8-litraista bensiinimoottoria ei enää ole tarjolla, joten suosio jakaantuu 1,4-litraisen ja kaksilitraisen kesken. Edellinen on tietty edullisempi, jälkimmäinen väkevämpi. Quattro-nelivedon saa vain tehokkaamman moottorin kumppaniksi.

Ranskassa Marseillen ympäristössä koeajettu kaksilitrainen (2.0 TFSI guattro S tronic) on ajossa ärhäkkä ja yllättävän äänetön tapaus - kiitos akustisten ajomelun kärjen taittavien etusivuikkunoiden ja muutoinkin onnistuneen äänieristyksen. Seitsenlovinen automaattivaihteisto jakoi 252 hevosvoiman käyttöön yskähtelyittä.

Uuden A4 Avantin hinnat ovat jo selvillä. Esimerkiksi kaksilitraisen (Business 2.0 TFSI 140 kW) Avantin omistajaksi yltää 42 931 euron satsauksella. Jos haluaa farmarinsa automaattivaihteisena, nousee hinta 44 823 euroon ja quattro-nelivetona 50 586 euroon.

Avant-malliston lippulaiva on Business Sport -varusteltu kolmilitraisella dieselmoottorilla (3.0 TDI 200 kW) ja automaattivaihteistolla varustettu nelivetoinen, joka maksaa hulppeat 68 695 euroa.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat