23.10.2015 Ajoneuvot Maistiainen: Audi A4:n farmariversio asettaa kovan haasteen kilpailijoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 Avantin muodot omaavat sukunäköä niin paljon, että uutuutta on vaikeaa erottaa edellismallista. Audille tyypillisesti uuden A4 Avantin muodot ovat kaukana rohkeasta irtiotosta sitten edellismallin. Linjat ovat hitusen aiempaa terävämmät, mutta sukunäkö on niin ilmeinen, että kauempaa uutuutta olisi vaikea erottaa edellismallista – juuri tämä on monen audistin mieleen.Keskikokoisen Audi A4:n edeltäjiä on myyty sitten vuoden 1972 ja Audi 80:n ensiesittelyn 12 miljoonaa, joten odotukset ovat korkealla. Avant-farmarikorisella on lyhyen koeajon perusteella hyvät eväät pärjätä Suomessa, jossa farmarikoriset ovat vahvassa asemassa.Koeajossa on helppo havaita, että Audin ajettavuus ja laatumielikuva ovat kunnossa. Ohjaustuntuma on hyvä. Muutoin ei voisi ollakaan, jos tulokas aikoo pärjätä tiukassa kilvassa, jossa autoilijoiden sieluista taistelevat eritoten muut saksalaiset premiummerkit.Turva-avustimista onnistuminen ei jää kiinni: niitä saa Audiin erittäin kattavasti varustetason ja/tai lisärahan avulla.Moottorien teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on pienentynyt. Suomessa Audin keulille on tarjolla kolme TFSI-bensiinimoottoria ja kolme TDI-dieselmoottoria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden kauppaAiempaa 1,8-litraista bensiinimoottoria ei enää ole tarjolla, joten suosio jakaantuu 1,4-litraisen ja kaksilitraisen kesken. Edellinen on tietty edullisempi, jälkimmäinen väkevämpi. Quattro-nelivedon saa vain tehokkaamman moottorin kumppaniksi.Ranskassa Marseillen ympäristössä koeajettu kaksilitrainen (2.0 TFSI guattro S tronic) on ajossa ärhäkkä ja yllättävän äänetön tapaus - kiitos akustisten ajomelun kärjen taittavien etusivuikkunoiden ja muutoinkin onnistuneen äänieristyksen. Seitsenlovinen automaattivaihteisto jakoi 252 hevosvoiman käyttöön yskähtelyittä.Uuden A4 Avantin hinnat ovat jo selvillä. Esimerkiksi kaksilitraisen (Business 2.0 TFSI 140 kW) Avantin omistajaksi yltää 42 931 euron satsauksella. Jos haluaa farmarinsa automaattivaihteisena, nousee hinta 44 823 euroon ja quattro-nelivetona 50 586 euroon.Avant-malliston lippulaiva on Business Sport -varusteltu kolmilitraisella dieselmoottorilla (3.0 TDI 200 kW) ja automaattivaihteistolla varustettu nelivetoinen, joka maksaa hulppeat 68 695 euroa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”