22.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz A 220 4Matic – tarkka, helppo ja hauska Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutustuimme Mercedes-Benz A-sarjan 4Matic -nelivetoon jääradalla. Neliveto saapui Mercedes-Benzin A-sarjaan edellisen sukupolven myötä. 4Matic-nelivetomallien tarjoaminen oli osa uutta, matalampaa ja urheilullisempaa A-sarjaa, joka oli kahden tila-autosukupolven jälkeen muuntautunut urheilulliseksi perheautoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entistä säädettävämpi Neljännessä sukupolvessa voimansiirron perusratkaisu on ennallaan: kaksoiskytkinvaihteisto varustetaan kardaaniakselia pyörittävällä voiman ulosotolla ja varsinainen nelivedon ohjaus tehdään kardaanin ja takatasauspyörästön väliin asennetulla monilevykytkimellä. Nyt monilevykytkintä käytetään sähkömekaanisesti aiemman sukupolven sähköhydraulisen järjestelmän sijaan. Kun auton anturit havaitsevat nelivetotarpeita, puristaa sähkömoottori kuularampilla monilevykytkimen kiinni, ja silloin kardaaniakselin veto välittyy takapyörille. Sähkömekaaniseen järjestelmään siirtyminen antaa järjestelmälle paremmat säätömahdollisuudet, nyt nelivedon ohjaus ei ole enää kiinni pyörintänopeudesta. Neliveto voidaan kytkeä ennakoidusti päälle jo paikallaan. Mercedes-Benz kertoo uuden sähkömekaanisesti ohjatun kytkimen tuovan myös kulutusetuja. Ensitesti jääradalla Uuden Mercedes-Benz A-sarjan neliveto toimii esimerkiksi Volkswagen Groupin poikittaismoottorisista autoista tutun BorgWarner-järjestelmän (entinen Haldex) tavoin. Ensimmäisiä Haldex-järjestelmiä moitittiin aikoinaan kulmikkaasta toiminnasta. Moisille moitteille ei vuosiin ole ollut perusteita, eikä ole Mercedes-Benzinkään sovelluksessa. Tutustuimme nelivetoiseen A-sarjaan Kuusamoon tehdyllä jääradalla, siis ideaaliolosuhteissa etsiä nelivetojärjestelmän rajoja turvallisesti. Aiemmat kokemukset järjestelmästä rajoittuvat kuivalle asvaltille, Mercedes-AMG A 35 4Maticin kanssa. Ääriolosuhteissa A-sarjan 4Matic-järjestelmä toimii hienosti. Auto tuntuu pieneltä, ketterältä ja helposti heiteltävältä. Vetopito mutkista ulos on mainio, ja auto myös kääntyy nöyrästi mutkaan sisään. Neliveto toimii hyvin johdonmukaisesti, ja jos pyörillä suinkaan on pitoa, saa auton vietyä tarkasti haluamaansa linjaa pitkin mutkana sisään – ja ulos. Monilevykytkin säätää tietokoneohjatusti taka-akselille menevän vedon määrää, ja järjestelmän säädössä on onnistuttu hienosti. Järjestelmän toimintaa voi myös hienosäätää ajotilavalinnalla. Monivarsituenta kaupan päälle Uuden A-sarjan nelivetomalleissa käytetään taka-akselilla A 250 -mallista tuttua monivarsituentaa, kun edullisemmat etuvetomallit tyytyvät yksinkertaisempaan yhdystukiakseliin. Teoriassa monivarsituenta mahdollistaa tarkemman pyöräkulmien hallinnan. Mahdollisesti hienostuneempi akselirakenne on myös hieman hiljaisempi, kiitos puslilla koriin kiinnitetyn apurungon. Palaamme A-sarjan nelivetomallien pariin myöhemmin laajemman koeajon merkeissä. Silloin ajamme autolla myös suoraan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe