3.6.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Suzuki DL 1050 XT V-Strom – tasaisuuden mestari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzukin tapa suunnitella seikkailupyörä on hyvin perinteinen, mutta valitettavasti tämä takuuvarma tyyli on monelta valmistajalta unohtunut. Mikä tieto uudessa moottoripyörämallissa kiinnostaa sinua eniten? Teho? Paino? Varusteiden määrä? Kannattaa muistaa, että ylenpalttinen yltäkylläisyys tehon tai varusteiden suhteen ei välttämättä tarkoita, että pyörä olisi kokonaisuutena hyvä. Suzukilla tiedetään tämä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteet velvoittavatSuzukin 1 000-kuutioisella V-Stromilla on lähes 20 vuoden perinteet, sillä ensimmäinen malli esiteltiin jo vuonna 2002. Malli on pysynyt uskollisena tyylilleen ja viis veisannut ohikiitävistä muotivirtauksista. Tälle kaudelle uudistunut V-Strom kantaa mallinimeä DL 1050 V-Strom, ja koeajossa meillä oli sen pinnavanteinen ja selvästi runsaammin varusteltu XT-versio.Ilmoitettu 107 hevosvoiman huipputeho ei pysäytä purukumia kuulijan suussa, mutta huipputeho ei ole tämän tyylisuunnan pyörissä se tärkein ominaisuus. Vai kuinka moni seikkailupyöräilijä pystyy hyödyntämään esimerkiksi 160 hevosvoiman huippuhehoa, jos se saavutetaan jopa 10 000 kierroksen yläpuolella? Suzukin vahvuus sen sijaan on moottorin tasainen vahvuus läpi koko kierroslukualueen. Kaupunkinopeuksia voi yhtä hyvin ajella niin kakkos-, kolmos-, nelos- kuin viitosvaihteellakin. Vaihteiden vaihtotarve on vähäinen ja silloinkin se on pelkkää juhlaa täsmällisen ja kevyen vaihdevivun sekä kevyttoimisen kytkimen ansiosta.Selkeys tarkoittaa turvallisuuttaOhjaustangosta ei löydy monitoimirullia eikä loputonta näppäinmerta puhumattakaan isoista valikoista joissa surfata. Sen sijaan ohjaustankoon on koottu kompaktisti sormien ulottuville pieni määrä painikkeita, joilla voi yksinkertaisesti hallita mm. ajomoodeja, ABS:n ja luistoneston asetuksia, ajotietokonetta sekä vakionopeussäädintä. Helposti ja yksinkertaisesti, mikä samalla tarkoittaa myös turvallisuutta. Ja sitä, että ominaisuuksien hyödyntämiseksi ei tarvitse kantaa ohjekirjaa mukana, vaan kaikki toimii loogisesti ja parilla kolmella napinpainalluksella.Ainoa kohta, jossa yksinkertaisuus on vähentänyt käytännöllisyyttä, on tuulilasin korkeussäätö. Säätövipu on sijoitettu tuulilasin etu- ja alapuolelle, todennäköisesti siksi ettei sitä turvallisuussyitä säädettäisi vauhdissa. Nyt yksitoista-asentoisen säädön parhaan asennon löytäminen on työlästä ja jää siksi monelta tekemättä. Se on pieni miinus huomioiden, että 1050 V-Strom kilpailee hinnaltaan lähinnä 800-900 -kuutioisten kilpailijoiden kanssa samassa luokassa. Muut tonniset ja suuremmat seikkailupyörät ovat selvästi kalliimpia. Suzuki DL 1050 XT V-Strom Moottori: 1 037-kuutioinen V2-moottori Teho: 79 kW (107 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 247 kg Akseliväli: 1 555 mm Istuinkorkeus: 850 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 18 490 € Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?