20.1.2021

Maistiainen: Yamaha MT-07 35 kW – Vähän vajaa on melkein täysi

A2-luokkaan rajoitettu Yamaha MT-07 on 27 hevosvoimaa tehottomampi kuin täysitehoinen MT-07. Ajossa tehoeroa tuskin huomaa.

Yamahan tuotepäällikkö taisi tehdä jekun luovuttaessaan koeajoon A2-luokkaan rajoitetun Yamaha MT-07:n. Pyörä vaikuttaa täysitehoiselta ensimmäisten kortteleiden kiihdytyksissä. Moottori tuntuu vetävän tasaisen vahvasti eikä siinä ole minkäänlaisia viiveitä tai nykäisyjä kuten muutamassa muussa ”kuristetussa” moottorissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vastaa ominaisuuksiltaan täysitehoista

Vasta kun pääsee maantielle ja kiihdyttää kierroslukumittarin neulan lähemmäs punarajaa, havaitsee että yläkierroksilta puuttuu voimaa. On tämä sittenkin A2-tehoiseksi rajoitettu. Normaalin liikennerytmin seassa ajaessa moottoria ei tarvitse kierrättää kiihdytyksissäkään yli 6000 kierroksen, jolloin puuttuva yläteho jää kokonaan huomaamatta. Alakierroksilla moottori vetää puhtaasti ja voiman tunnetta on mukavasti jo 3000 kierrokselta alkaen.

Muilta ominaisuuksiltaan kuristettu versio vastaa täysitehoista MT-07:aa. Ostaja voi samaan hintaan valita joko täysitehoisen tai kuristetun version, ja sen muuttaminen rajoitetusta täysitehoiseksi tai päinvastoin voidaan tehdä helposti myöhemminkin.

Kaudeksi 2018 uudistettu jämäkämpi jousitus on sopiva kompromissi kantavuutta ja mukavuutta. Ajoasento on luonteva ja sopii hyvin sekä kaupunkiajoon että mutkateille. Pitkillä matkoilla katteiden ja tuulilasin puute alkaa syödä mukavuutta, erityisesti kosteilla tai kylmillä keleillä.

Varustelu on perustasoa, kuten nakupyörään kuuluukin. Kilpailukykyinen reilun yhdeksän tuhannen euron hinta selittyy osittain sillä, että säädettäviä tehoasetuksia, luistonestoja tai muitakaan elektronisia apuja ei ole. Ne eivät tässä kokoluokassa olekaan välttämättömiä, joskin erityisesti aloittelevalle motoristille ne toisivat lisää turvallisuuden tunnetta ajamiseen.

Suosio jatkumassa

35-kilowattisen version osuus Yamaha MT-07:n myynnistä on kasvanut jo reilusti yli kolmannekseen Euroopassa, eikä ihme. Paitsi tasapainoisista ominaisuuksista, kertoo se myös uusien nuorempien motoristien esiinmarssista. Jotta Yamahan trendi säilyisi nousevana, uudistuu MT-07 kaudelle 2021.

Koeajossa olleeseen 2020-malliin verrattuna vuosimalli 2021 saa uuden mittariston, tehokkaammat etujarrut, leveämmän ohjaustangon ja lisää kulmikkuutta ulkonäköön. Uudistukset ovat selvästikin tulosta asiakaspalautteista, sillä käytännössä samoja asioita moitimme edellisen version koeajossamme. Vuoden 2020 pyörät on jo myyty Suomesta loppuun, joten koeajetun 2020-mallin teknisten tietojen yhteydessä ilmoitamme uuden 2021-mallin hinnan.

Yamaha MT-07 35 kW

  • Hinta 9 251 € (vm. 2021)
  • Moottori 689-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori
  • Teho 35 kW (47 hv) / 7 500 r/min (täysitehoisena 54 kW (74 hv) / 8 750 r/min
  • Vääntö 67 Nm / 6 700 r/min
  • Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Akseliväli 1400 mm
  • Istuinkorkeus 805 mm
  • Tankin tilavuus 14 litraa
  • Paino tankattuna 182 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat