20.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-07 35 kW – Vähän vajaa on melkein täysi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A2-luokkaan rajoitettu Yamaha MT-07 on 27 hevosvoimaa tehottomampi kuin täysitehoinen MT-07. Ajossa tehoeroa tuskin huomaa. Yamahan tuotepäällikkö taisi tehdä jekun luovuttaessaan koeajoon A2-luokkaan rajoitetun Yamaha MT-07:n. Pyörä vaikuttaa täysitehoiselta ensimmäisten kortteleiden kiihdytyksissä. Moottori tuntuu vetävän tasaisen vahvasti eikä siinä ole minkäänlaisia viiveitä tai nykäisyjä kuten muutamassa muussa ”kuristetussa” moottorissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vastaa ominaisuuksiltaan täysitehoista Vasta kun pääsee maantielle ja kiihdyttää kierroslukumittarin neulan lähemmäs punarajaa, havaitsee että yläkierroksilta puuttuu voimaa. On tämä sittenkin A2-tehoiseksi rajoitettu. Normaalin liikennerytmin seassa ajaessa moottoria ei tarvitse kierrättää kiihdytyksissäkään yli 6000 kierroksen, jolloin puuttuva yläteho jää kokonaan huomaamatta. Alakierroksilla moottori vetää puhtaasti ja voiman tunnetta on mukavasti jo 3000 kierrokselta alkaen. Muilta ominaisuuksiltaan kuristettu versio vastaa täysitehoista MT-07:aa. Ostaja voi samaan hintaan valita joko täysitehoisen tai kuristetun version, ja sen muuttaminen rajoitetusta täysitehoiseksi tai päinvastoin voidaan tehdä helposti myöhemminkin. Kaudeksi 2018 uudistettu jämäkämpi jousitus on sopiva kompromissi kantavuutta ja mukavuutta. Ajoasento on luonteva ja sopii hyvin sekä kaupunkiajoon että mutkateille. Pitkillä matkoilla katteiden ja tuulilasin puute alkaa syödä mukavuutta, erityisesti kosteilla tai kylmillä keleillä. Varustelu on perustasoa, kuten nakupyörään kuuluukin. Kilpailukykyinen reilun yhdeksän tuhannen euron hinta selittyy osittain sillä, että säädettäviä tehoasetuksia, luistonestoja tai muitakaan elektronisia apuja ei ole. Ne eivät tässä kokoluokassa olekaan välttämättömiä, joskin erityisesti aloittelevalle motoristille ne toisivat lisää turvallisuuden tunnetta ajamiseen. Suosio jatkumassa 35-kilowattisen version osuus Yamaha MT-07:n myynnistä on kasvanut jo reilusti yli kolmannekseen Euroopassa, eikä ihme. Paitsi tasapainoisista ominaisuuksista, kertoo se myös uusien nuorempien motoristien esiinmarssista. Jotta Yamahan trendi säilyisi nousevana, uudistuu MT-07 kaudelle 2021. Koeajossa olleeseen 2020-malliin verrattuna vuosimalli 2021 saa uuden mittariston, tehokkaammat etujarrut, leveämmän ohjaustangon ja lisää kulmikkuutta ulkonäköön. Uudistukset ovat selvästikin tulosta asiakaspalautteista, sillä käytännössä samoja asioita moitimme edellisen version koeajossamme. Vuoden 2020 pyörät on jo myyty Suomesta loppuun, joten koeajetun 2020-mallin teknisten tietojen yhteydessä ilmoitamme uuden 2021-mallin hinnan. Yamaha MT-07 35 kW Hinta 9 251 € (vm. 2021) Moottori 689-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho 35 kW (47 hv) / 7 500 r/min (täysitehoisena 54 kW (74 hv) / 8 750 r/min Vääntö 67 Nm / 6 700 r/min Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli 1400 mm Istuinkorkeus 805 mm Tankin tilavuus 14 litraa Paino tankattuna 182 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?