5.6.2022 Ajoneuvot Mercedes-AMG ONE on vihdoinkin totta – 1 063 hevosvoimaa formulatekniikkaa tien päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien ajan odotettuun AMG ONE -hyperautoon on viimein ruuvattu rekisterikilvet kiinni. Nyt kannattaa valmistautua lukemaan isoja lukuja. AMG ONE:n aikajana on pitkä. Kaiken voi itse asiassa katsoa lähteneen vuodesta 2014, jolloin Formula 1 -sarjan niin kutsuttu turbo-hybrid -aikakausi alkoi, ja 2,4-litraiset V8 vaihtuivat ykkösissä 1,6-litraisiin V6:siin hybriditekniikan kera. Käytännössä vastaavanlainen voimalaitos AMG ONE:sta löytyy.Saimme ONE-hankkeesta ensi kertaa virallista vihiä vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyssä. Vuoden 2017 alussa saatiin puolestaan AMG Project ONE:n nimellä kulkeneesta projektista lisää tietoa, ja saman vuoden syyskuussa hanke paljastettiin kokonaisuudessaan. Vierähti kuitenkin lähes viisi vuotta ennen kuin projektissa päästiin täyteen lopputulokseen.Tältä Project ONE:na tunnettu projekti näytti vuonna 2017. Jotkin yksityiskohdat ovat matkan varrella muuttuneet, mutta perusidea on kiveen hakattu: formulatekniikkaa tien päälle. Katulaillisen version julkistus ajoitettiin AMG:n 55-vuotisjuhlaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhkäpä kautta aikain englantilaisin Mercedes-AMG tykkää niellä tietäMercedes-AMG Petronasin Formula 1 -tiimin kotipaikka löytyy Englannista, niin kuin miltei kaikkien muidenkin formulatallien. Näin myös tekniikaltaan läheistä sukua Mercedeksen formulalle oleva AMG ONE on kehitetty monilta osin Brixworthissa.Auto on hieman yli kaksi metriä leveä, ja pitkälle mietitty aerodynamiikka alkaa tuottaa downforcea jo taajamanopeuksilla.Kaksipaikkainen ja keskimoottorinen, Aston Martin Valkyrieen tai jopa Bugatti Chironiin rinnastettava hyperauto on toteutettu monimutkaisella hybridijärjestelmällä. Järjestelmä on itse asiassa niin monimutkainen, ettei valmistaja pysty kertomaan sen tuottamaa kokonaisvääntömomenttia. Yksinkertaisuudessaan kyseessä on ladattava hybridi, jossa on yksi polttomoottori ja kolme 120 kilowatin sähkömoottoria. Yksi sähkömoottoreista on kampiakselin päässä, loput kaksi puolestaan etuakseleilla, tehden autosta nelivetoisen ja kiertäen jopa 50 000 kierrosta minuutissa. Turboahtimestakin löytyy vielä yksi sähkömoottori (122 hv), joka pitää ottaa huomioon tehoja ynnäillessä. Jos siis niin haluaa ajatella, AMG ONE on itse asiassa viisimoottorinen auto.Lähes suoraan F1-autosta lainattu 1,6-litrainen V6 on melkoinen pakkaus jo itsessään. Moottori tuottaa 574 hevosvoimaa eli puhutaan peräti 359 hepan litratehosta. Moottori kiertää 4 000 kierrosta minuutissa vähemmän kuin formulassa, mutta polttomoottorin 11 000 rpm on lähes kaksi kertaa se nopeus, jossa tavallisen dieselauton venttiilikoppa räjähtää konepellistä läpi. Koko järjestelmän yhteisteho on 574 hv + 122 hv + 163 hv + 2 x 163 hv = 1 063 hevosvoimaa. Hevosista oli mielekästä puhua, koska mentiin herkullisille tuhatluvuille. SI-järjestelmä kertoo ONE:n teholukemaksi 782 kilowattia. Järjestelmän päähän (tai johonkin sinne sekaan) on kehitetty uusi 7-lovinen automatisoitu manuaalilaatikko.Auto painaa hybridijärjestelmineen ja hiilikuitumonokokkeineen 1 695 kiloa.AMG ONE:a voi ajaa kaikkiaan kuudella eri ajo-ohjelmalla, joista yhden voi räätälöidä tasan itselleen mieluisaksi. EV-asetuksella voi ajaa pelkkää sähköajoa 18 kilometrin verran. Rata-ajomoodeja löytyy neljä: Race Safe, Race, Race Plus sekä Strat 2, joista viimeisin laittaa auton samaan tilaan, jossa muuan Georgen ja Lewiksen autot ovat formuloiden aika-ajoissa. Tällöin, Race Start -toiminnolla, auto kiihtyy 0 - 200 km/h tasan seitsemässä sekunnissa. Mikäli suoranpätkää riittää, AMG ONE kiihtyy aina 352 km/h huippunopeuteensa asti. Tavallisemmin kerrottavia suoritusarvoja ovat esimerkiksi 0 - 100 km/h -kiihtyvyys sekä polttoaineen keskikulutus, AMG ONE:lla ne ovat 2,9 sekuntia ja 8,7 litraa per 100 kilometriä.Kaikille 275 autolle on aiemmin kerrottu olevan ostajat tiedossa, joten se siitä. Hintapyynti oli noin 2,3 miljoonaa euroa, joten se siitä olisi useimmille meille ollut tosiasia jo muutenkin. AMG ONE:n kaltainen auto ansaitsee pysyä kerran elämässä-tason harvinaisuutena, ikuisena unelma-autona.Lähteet: Mercedes-AMG, Top Gear Kuvat: Mercedes-AMG, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen