5.6.2022 Ajoneuvot Mercedes-AMG ONE on vihdoinkin totta – 1 063 hevosvoimaa formulatekniikkaa tien päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosien ajan odotettuun AMG ONE -hyperautoon on viimein ruuvattu rekisterikilvet kiinni. Nyt kannattaa valmistautua lukemaan isoja lukuja. AMG ONE:n aikajana on pitkä. Kaiken voi itse asiassa katsoa lähteneen vuodesta 2014, jolloin Formula 1 -sarjan niin kutsuttu turbo-hybrid -aikakausi alkoi, ja 2,4-litraiset V8 vaihtuivat ykkösissä 1,6-litraisiin V6:siin hybriditekniikan kera. Käytännössä vastaavanlainen voimalaitos AMG ONE:sta löytyy. Saimme ONE-hankkeesta ensi kertaa virallista vihiä vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyssä. Vuoden 2017 alussa saatiin puolestaan AMG Project ONE:n nimellä kulkeneesta projektista lisää tietoa, ja saman vuoden syyskuussa hanke paljastettiin kokonaisuudessaan. Vierähti kuitenkin lähes viisi vuotta ennen kuin projektissa päästiin täyteen lopputulokseen. Tältä Project ONE:na tunnettu projekti näytti vuonna 2017. Jotkin yksityiskohdat ovat matkan varrella muuttuneet, mutta perusidea on kiveen hakattu: formulatekniikkaa tien päälle. Katulaillisen version julkistus ajoitettiin AMG:n 55-vuotisjuhlaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ehkäpä kautta aikain englantilaisin Mercedes-AMG tykkää niellä tietä Mercedes-AMG Petronasin Formula 1 -tiimin kotipaikka löytyy Englannista, niin kuin miltei kaikkien muidenkin formulatallien. Näin myös tekniikaltaan läheistä sukua Mercedeksen formulalle oleva AMG ONE on kehitetty monilta osin Brixworthissa. Auto on hieman yli kaksi metriä leveä, ja pitkälle mietitty aerodynamiikka alkaa tuottaa downforcea jo taajamanopeuksilla. Kaksipaikkainen ja keskimoottorinen, Aston Martin Valkyrieen tai jopa Bugatti Chironiin rinnastettava hyperauto on toteutettu monimutkaisella hybridijärjestelmällä. Järjestelmä on itse asiassa niin monimutkainen, ettei valmistaja pysty kertomaan sen tuottamaa kokonaisvääntömomenttia. Yksinkertaisuudessaan kyseessä on ladattava hybridi, jossa on yksi polttomoottori ja kolme 120 kilowatin sähkömoottoria. Yksi sähkömoottoreista on kampiakselin päässä, loput kaksi puolestaan etuakseleilla, tehden autosta nelivetoisen ja kiertäen jopa 50 000 kierrosta minuutissa. Turboahtimestakin löytyy vielä yksi sähkömoottori (122 hv), joka pitää ottaa huomioon tehoja ynnäillessä. Jos siis niin haluaa ajatella, AMG ONE on itse asiassa viisimoottorinen auto. Lähes suoraan F1-autosta lainattu 1,6-litrainen V6 on melkoinen pakkaus jo itsessään. Moottori tuottaa 574 hevosvoimaa eli puhutaan peräti 359 hepan litratehosta. Moottori kiertää 4 000 kierrosta minuutissa vähemmän kuin formulassa, mutta polttomoottorin 11 000 rpm on lähes kaksi kertaa se nopeus, jossa tavallisen dieselauton venttiilikoppa räjähtää konepellistä läpi. Koko järjestelmän yhteisteho on 574 hv + 122 hv + 163 hv + 2 x 163 hv = 1 063 hevosvoimaa. Hevosista oli mielekästä puhua, koska mentiin herkullisille tuhatluvuille. SI-järjestelmä kertoo ONE:n teholukemaksi 782 kilowattia. Järjestelmän päähän (tai johonkin sinne sekaan) on kehitetty uusi 7-lovinen automatisoitu manuaalilaatikko. Auto painaa hybridijärjestelmineen ja hiilikuitumonokokkeineen 1 695 kiloa. AMG ONE:a voi ajaa kaikkiaan kuudella eri ajo-ohjelmalla, joista yhden voi räätälöidä tasan itselleen mieluisaksi. EV-asetuksella voi ajaa pelkkää sähköajoa 18 kilometrin verran. Rata-ajomoodeja löytyy neljä: Race Safe, Race, Race Plus sekä Strat 2, joista viimeisin laittaa auton samaan tilaan, jossa muuan Georgen ja Lewiksen autot ovat formuloiden aika-ajoissa. Tällöin, Race Start -toiminnolla, auto kiihtyy 0 - 200 km/h tasan seitsemässä sekunnissa. Mikäli suoranpätkää riittää, AMG ONE kiihtyy aina 352 km/h huippunopeuteensa asti. Tavallisemmin kerrottavia suoritusarvoja ovat esimerkiksi 0 - 100 km/h -kiihtyvyys sekä polttoaineen keskikulutus, AMG ONE:lla ne ovat 2,9 sekuntia ja 8,7 litraa per 100 kilometriä. Kaikille 275 autolle on aiemmin kerrottu olevan ostajat tiedossa, joten se siitä. Hintapyynti oli noin 2,3 miljoonaa euroa, joten se siitä olisi useimmille meille ollut tosiasia jo muutenkin. AMG ONE:n kaltainen auto ansaitsee pysyä kerran elämässä-tason harvinaisuutena, ikuisena unelma-autona. Lähteet: Mercedes-AMG, Top Gear Kuvat: Mercedes-AMG, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan