14.7.2020

Mercedes-Benz A 250 e ja laturin löytämisen sietämätön vaikeus

Mercedes-Benz A 250 e Puolen vuoden koeajo

Vieraassa ympäristössä latauspisteen löytäminen on joskus yllättävän vaikeaa: ladattavalla hybridillä kiusaus jättää lataamatta ei saisi nousta liian suureksi.

Viikko sitten puolen vuoden koeajossa käsiteltiin Mercedes-Benz A 250 e:n toimintaa Itä-Suomeen suuntautuneella reissulla. Mersu sai kiitoksia, latausverkosto risuja. Aiemmat sarjan jutut löydät täältä.

Jätin jutussa käsittelemättä pienemmän murheen: olemassa olevan laturin löytämisen. Omassa arjessa latureita ei tarvitse etsiä, kyllähän työpaikan ja tuttujen kauppojen tai ostoskeskusten latauspisteiden sijainnit oppii muistamaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Missä laturi?

Vieraassa ympäristössä asia on toisin: laturien olemassaolo pitää tutkia ja niiden sijainnit etsiä. Mercedes-Benzin MBUX-käyttöjärjestelmän navigaattori näyttää lähialueen laturit (lisävarusteiselta) suuren ruudun selkeältä kartalta, ja osassa latureista näkyy varaustilannekin.

Saksalainen laturitietokanta ei kuitenkaan ihan pysy kehityksen mukana, eikä järjestelmä edes näytä kaikkien operaattorien asemia – Suomessa laajan Charge&Drive -palvelun puuttuminen on suuri miinus. Mercedes-Benz ei ole ongelman kanssa yksin: keväällä Moottorilla oli ongelmia Porsche Taycanin kanssa, kun auton järjestelmä ei tiedostanut huippunopeiden Ionity-asemien olemassaoloa Suomessa.

Puhelin pelastaa

Mercedes-Benz A 250 e
Etenkin lisävarusteena saatavat suuret näytöt tekevät MBUX-käyttöjärjestelmästä yhden markkinoiden parhaista, mutta älypuhelimille sekään ei pärjää.

Helpoiten A 250 e:n – ja lähes jokaisen muun sähköistetyn auton – kanssa pärjää, kun unohtaa auton oman suurella vaivalla kehitetyn (ja usein kalliina lisävarusteena hankitun) navigaattorin, ja tarkistaa tilanteen älypuhelimesta esimeriksi PlugShare-applikaatiosta. Puhelimella toimivat applikaatiot sisältävät usein kaikkein ajankohtaisimmat laturitiedot, joten esimerkiksi rikkinäiselle laturille ei tule tehtyä hukkareissua. Toki puhelinapplikaatiolla valitun laturin luo navigointi on aavistuksen työläämpää: ratkaisuksi löytyy Apple CarPlay tai Android Auto -älypuhelinpeilaus, tai Mercedes-Benzin MercedesMe-pilvipalvelun kätevä osoitteenjako, jolla kohteen voi lähettää puhelimesta auton navigaattoriin.

Polttaa jo

Koomista kyllä, saman PlugShare-applikaation luo joutuu palaamaan laturin lähettyvilläkin, kun oikealta pysäköintialueelta pitää löytää itse latauspiste. Ainakin kerran pysäköintihalli lupasi latausmahdollisuutta, mutta minkäänlaista opastusta sisäänajosta latauspisteelle ei tarjottu – ja matkalla reitti haarautui vielä hallin kahteen kerrokseen, joista vain toisesta löysi laturin!

Vieraalla alueella liikkuva sähköautoilija tai ladattavan hybridin kuljettaja hyötyisi hurjasti selkeämmistä merkinnöistä, jotka vievät latausmainokselta latauspisteelle asti. Eikö esimerkiksi lattiaan voisi piirtää vihreän viivan, jos kylttien kiinnittäminen seiniin tuntuu liian vanhanaikaiselta?

Painotamme edelleen ladattavan hybridin lataamisen tärkeyttä. Samalla on hyvä muistaa realiteetit: vieraassa ympäristössä liikkuvan hybridikuljettajan kynnys luistaa lataamisesta on suuri, joten ympäristöä säästävä latausteko pitäisi tehdä mahdollisimman helpoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puolen vuoden koeajo

Mercedes-Benz A 250 e

Moottori koeajaa ladattavaa Mercedes-Benz A 250 e -hybridiä puolen vuoden ajan. Juttusarjasa käsitellään sekä ladattavia hybridejä ylipäänsä, että tutustutaan tarkemmin Mercedes-Benzin toimintaan. Sarjan aiemmat osat voit lukea täältä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat