20.4.2021 Ajoneuvot Mercedes-EQ tai Mercedes-Benz EQB – GLB sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQB on käytännössä sähköistetty GLB. Oikeastaan kyseessä ei ole enää edes Mercedes-Benz, sillä tätäkin varten on oma brändinsä. Mercedes-Benz EQB, tai oikeammin jotain muuta, on jopa seitsemänpaikkainen SUV-henkinen täyssähköinen tila-auto – käytännössä kyseessä on sähköistetty pitkän akselivälin Mercedes-Benz GLB. Palataan kuitenkin valmistajan nimipolitiikkaan hieman myöhemmin.Stuttgartista on viime aikoina kuulunut tiuhaan tahtiin sähköuutisia, sillä kyseessä on jo kolmas Mercedes-Benzin uuden täyssähkömallin esittely tänä vuonna. Ensin jouduimme hieman pettymään EQA:n julkistuksen yhteydessä. Pian tämän jälkeen EQS vakuutti vahvoin ominaisuuksin, vaikka ulkonäkö jakanee mielipiteitä.Nyt on koko- ja hintaluokassa B-sarjan vuoro. Myöhemmin tänä vuonna esitellään vielä neljäskin sähköautomalli EQE.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi ole Mercedes-Benz EQBKuten edellä jo vihjasimme, kyseessä ei oikeastaan ole Mercedes-Benz EQB. Valitettavasti valmistajakaan ei tunnu olevan aivan varma mistä on kyse. Teoriassa kyseessä on Mercedes-EQ EQB, mutta vähintäänkin haastavalta näyttävän kirjoitusasun vuoksi olemme nähneet myös version EQB by Mercedes-EQ.Kirjoitusasusta riippumatta, sukulaissuhde Mercedes-Benzin GLB-polttomoottorimalliin on ilmeinen. Esimerkiksi sivuprofiili on lähes identtinen. EQB on hieman pidempi paperilla, koska sen takapuskuri on pulleampi rekisterikilven siirryttyä alas puskuriin.Keulailme on eri, sillä EQB noudattaa muiden EQ-mallien mustan muovimaskin teemaa. Samoin takapäässä takavalot kulkevat kyljestä perän kautta aina toiselle puolelle asti.EQB:tä varten on suunniteltu 2- tai 3-väriset, jopa 20-tuumaiset ja joko ruusukullalla tai sähkösinisillä korosteilla sävytetyt kevytmetallivanteet. Samoja sävyjä käytetään myös matkustamon sisustuksessa. EQB:n aerodynaamista suorituskykyä kuvaava ilmanvastuskerroin on hyvin keskinkertainen 0.28.EQB tarjoaa 7 paikkaaSeitsemänpaikkainen sähköauto tarkoittaa varsin rajallista kilpailijoiden määrää – käytännössä Tesla Model X on toistaiseksi hallinnut kyseistä markkinaa. Uusi EQB tulee toki saataville myös viisipaikkaisena versiona, eli seitsemää ei ole pakko valita.Kolmannen istuinrivin kahdelle erillisistuimelle ei aivan aikuisia ehkä mahdu, vaikka valmistajan mukaan sinne sopisikin vielä 165 senttiä pitkät matkustajat. Taaimmaisen rivin istuimille voidaan sijoittaa myös ISOFIX-hyväksytyt lasten turvaistuimet.Tavaratila on hieman pienempi kuin polttomoottoriversiossa. Viisipaikkaisessa versiossa tavaratilan tilavuus on 495–1710 litraa ja seitsemänpaikkaisessa 465–1610 litraa istuinten asennosta riippuen. Toinen istuinrivi on kaadettavissa vakiovarusteena.Sisältäkin sähköinenSisätilojen osalta ollaan hyvin vahvasti Mercedes-Benzin maailmassa. Ohjauspyörässä on säilytetty oikeita perinteisiä painikkeita kahden hipaisupainikkeen lisäksi. Kojelautaakin on koristeltu led-valoin.Valmistaja nostaa erityisesti esille Electric Intelligence -navigointijärjestelmän. Se laskee järkevimmän reitin perille kohteeseen sekä huomioi julkisen latausverkoston tarjoamat latausmahdollisuudet, mahdolliset lataustauot matkan aikana, reitin topografian ja jopa säätilan. Electric Intelligence pyrkii varmistamaan, että korkeajänniteakku saavuttaa optimaalisen latauslämpötilan ennen suunniteltua lataustaukoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz EQB: yli 200 kW ja 66,5 kWhValmistaja myöntää, että EQB on suunniteltu erityisesti Kiinan markkinoita varten ja se julkistetaan pian sinne. Tuolloin esillä oleva malli on AMG Line -varusteltu, ja tehoa se tarjoaa 215 kilowattia (292 hv). Tämän vuoden syksyllä julkistetaan myös mallin Euroopan-versio, ja Yhdysvaltoihin auto saapuu vasta vuonna 2022.Eurooppaan tulevan EQB 350 4Matic -mallin WLTP-mitattu kulutus on 19,2 kWh/100 km ja vastaava toimintamatka 419 kilometriä. Akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on Euroopassa näin ollen 66,5 kilowattituntia. Euroopan versio eroaa ainakin muotoilultaan hieman nyt esitellystä Kiinan malliversiosta.Mallissa on 11 kilowatin sisäinen laturi (AC) ja vastaavasti pikalataus (DC) on mahdollista jopa 100 kilowatin teholla. Jälkimmäisellä akku täytyy 10–80 prosentin välin nopeimmillaan hieman yli 30 minuutissa.Lopulta EQB-tuoteperhe tulee koostumaan sekä etu- että nelivetoversioista useissa eri tehovaihtoehdoissa. Edellä on jo annettu vihiä siitä, mitä saattaa olla tulossa. Suunnitelmissa on myös EQB:n long-range-versio.Virallinen, ja täydellinen julkaisu, tullaan tekemään Kiinassa Shanghain autonäyttelyssä kuun loppupuolella ja Euroopassa malli tulee myyntiin vielä loppuvuoden aikana. EQB tulee olemaan ensimmäinen täyssähkömalli, joka valmistetaan Euroopan markkinoille Unkarin Kecskemétin tehtaalla.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?