20.4.2021

Mercedes-EQ tai Mercedes-Benz EQB – GLB sähköautona

Mercedes-EQ EQB – Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQB on käytännössä sähköistetty GLB. Oikeastaan kyseessä ei ole enää edes Mercedes-Benz, sillä tätäkin varten on oma brändinsä.

Mercedes-Benz EQB, tai oikeammin jotain muuta, on jopa seitsemänpaikkainen SUV-henkinen täyssähköinen tila-auto – käytännössä kyseessä on sähköistetty pitkän akselivälin Mercedes-Benz GLB. Palataan kuitenkin valmistajan nimipolitiikkaan hieman myöhemmin.

Stuttgartista on viime aikoina kuulunut tiuhaan tahtiin sähköuutisia, sillä kyseessä on jo kolmas Mercedes-Benzin uuden täyssähkömallin esittely tänä vuonna. Ensin jouduimme hieman pettymään EQA:n julkistuksen yhteydessä. Pian tämän jälkeen EQS vakuutti vahvoin ominaisuuksin, vaikka ulkonäkö jakanee mielipiteitä.

Nyt on koko- ja hintaluokassa B-sarjan vuoro. Myöhemmin tänä vuonna esitellään vielä neljäskin sähköautomalli EQE.

Mercedes-EQ EQB – Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei ole Mercedes-Benz EQB

Kuten edellä jo vihjasimme, kyseessä ei oikeastaan ole Mercedes-Benz EQB. Valitettavasti valmistajakaan ei tunnu olevan aivan varma mistä on kyse. Teoriassa kyseessä on Mercedes-EQ EQB, mutta vähintäänkin haastavalta näyttävän kirjoitusasun vuoksi olemme nähneet myös version EQB by Mercedes-EQ.

Kirjoitusasusta riippumatta, sukulaissuhde Mercedes-Benzin GLB-polttomoottorimalliin on ilmeinen. Esimerkiksi sivuprofiili on lähes identtinen. EQB on hieman pidempi paperilla, koska sen takapuskuri on pulleampi rekisterikilven siirryttyä alas puskuriin.

Keulailme on eri, sillä EQB noudattaa muiden EQ-mallien mustan muovimaskin teemaa. Samoin takapäässä takavalot kulkevat kyljestä perän kautta aina toiselle puolelle asti.

EQB:tä varten on suunniteltu 2- tai 3-väriset, jopa 20-tuumaiset ja joko ruusukullalla tai sähkösinisillä korosteilla sävytetyt kevytmetallivanteet. Samoja sävyjä käytetään myös matkustamon sisustuksessa. EQB:n aerodynaamista suorituskykyä kuvaava ilmanvastuskerroin on hyvin keskinkertainen 0.28.

Mercedes-EQ EQB – Mercedes-Benz

EQB tarjoaa 7 paikkaa

Seitsemänpaikkainen sähköauto tarkoittaa varsin rajallista kilpailijoiden määrää – käytännössä Tesla Model X on toistaiseksi hallinnut kyseistä markkinaa. Uusi EQB tulee toki saataville myös viisipaikkaisena versiona, eli seitsemää ei ole pakko valita.

Kolmannen istuinrivin kahdelle erillisistuimelle ei aivan aikuisia ehkä mahdu, vaikka valmistajan mukaan sinne sopisikin vielä 165 senttiä pitkät matkustajat. Taaimmaisen rivin istuimille voidaan sijoittaa myös ISOFIX-hyväksytyt lasten turvaistuimet.

Tavaratila on hieman pienempi kuin polttomoottoriversiossa. Viisipaikkaisessa versiossa tavaratilan tilavuus on 495–1710 litraa ja seitsemänpaikkaisessa 465–1610 litraa istuinten asennosta riippuen. Toinen istuinrivi on kaadettavissa vakiovarusteena.

Mercedes-EQ EQB – Mercedes-Benz

Sisältäkin sähköinen

Sisätilojen osalta ollaan hyvin vahvasti Mercedes-Benzin maailmassa. Ohjauspyörässä on säilytetty oikeita perinteisiä painikkeita kahden hipaisupainikkeen lisäksi. Kojelautaakin on koristeltu led-valoin.

Valmistaja nostaa erityisesti esille Electric Intelligence -navigointijärjestelmän. Se laskee järkevimmän reitin perille kohteeseen sekä huomioi julkisen latausverkoston tarjoamat latausmahdollisuudet, mahdolliset lataustauot matkan aikana, reitin topografian ja jopa säätilan. Electric Intelligence pyrkii varmistamaan, että korkeajänniteakku saavuttaa optimaalisen latauslämpötilan ennen suunniteltua lataustaukoa.

Mercedes-EQ EQB – Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz EQB: yli 200 kW ja 66,5 kWh

Valmistaja myöntää, että EQB on suunniteltu erityisesti Kiinan markkinoita varten ja se julkistetaan pian sinne. Tuolloin esillä oleva malli on AMG Line -varusteltu, ja tehoa se tarjoaa 215 kilowattia (292 hv). Tämän vuoden syksyllä julkistetaan myös mallin Euroopan-versio, ja Yhdysvaltoihin auto saapuu vasta vuonna 2022.

Eurooppaan tulevan EQB 350 4Matic -mallin WLTP-mitattu kulutus on 19,2 kWh/100 km ja vastaava toimintamatka 419 kilometriä. Akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on Euroopassa näin ollen 66,5 kilowattituntia. Euroopan versio eroaa ainakin muotoilultaan hieman nyt esitellystä Kiinan malliversiosta.

Mallissa on 11 kilowatin sisäinen laturi (AC) ja vastaavasti pikalataus (DC) on mahdollista jopa 100 kilowatin teholla. Jälkimmäisellä akku täytyy 10–80 prosentin välin nopeimmillaan hieman yli 30 minuutissa.

Lopulta EQB-tuoteperhe tulee koostumaan sekä etu- että nelivetoversioista useissa eri tehovaihtoehdoissa. Edellä on jo annettu vihiä siitä, mitä saattaa olla tulossa. Suunnitelmissa on myös EQB:n long-range-versio.

Virallinen, ja täydellinen julkaisu, tullaan tekemään Kiinassa Shanghain autonäyttelyssä kuun loppupuolella ja Euroopassa malli tulee myyntiin vielä loppuvuoden aikana. EQB tulee olemaan ensimmäinen täyssähkömalli, joka valmistetaan Euroopan markkinoille Unkarin Kecskemétin tehtaalla.

Lähde ja kuvat: Daimler

Luetuimmat