8.10.2022

Mercedes-Benz päivitti A- ja B-sarjat hienovaraisesti – viimeisiäkö viedään?

Aakkosten etupäässä on muokattu hyvin hienovaraisesti keulaa. Myös voimalinjapuolelta on uutta kerrottavaa. Merkit viittaavat juuri nyt siihen, että tämä oli molempien mallien osalta viimeinen uudistus.

MLU-päivitys on toteutettu Suomessakin valmistettavaan A-sarjan hatchbackiin ja sedaniin sekä B-sarjaan hyvin samalla kaavalla, yhtä hienovaraisesti. Facelifistä tulevat mieleen "etsi eroavaisuus" -tyyppiset pelit: Aluksi eroja on vaikea huomata, mutta kyllä niitä sieltä sitten lopulta löytyy. Molempien A-sarjalaisten ajovaloja ja etupuskuria on muokattu hieman, ja AMG Linen maskikuosi matkii isompia malleja tähtimerkkikuosillaan. Takavalot ovat jatkossa aina mallia led, ja myös niiden kuviointia on hienoisesti muutettu.

Mercedes-AMG on versioinut A-sarjan A35:n ja A45S:n muodossa. Jatkossa pienempitehoinen A35 (saatavilla molempina korimalleina) on ulkonäöllisesti lähempänä vieläkin räiskyvämpää A45S:ää (saatavilla vain viisiovisena).

Tekniikkapuolelle 305-hevosvoimainen A35 saa 48 voltin kevythybridijärjestelmän sekä vanhan 7-lovisen vaihteiston tilalle uuden 8-pykäläisen DCT:n. Maailman tehokkaimman nelisylinterisen aseman vastikään C 63S:lle menettänyt A45S puolestaan sai kuvan kaltaisen oman uuden Street Style Edition -malliversionsa. Tämä rajoitettu erä kuitenkin keskittyy teknisten muutosten sijaan tyyliin ulkovärin, aerodynamiikkasarjan ja teippausten muodossa.

B-sarjan ulkoiset muutokset ovat todetusti hyvin samankaltaisia kuin A:ssa, lähtien ajovaloista. B:n kohdalla led-huomiovalokuvioiden muutokset ovat kuitenkin A:ta huomattavammat. AMG Linen maski mukailee samaa tähtikuviota, ja Progressive Linen maskissa nähdään jatkossa vain yksi poikkiripa. Myös sports tourerissa takavalojen kuviointi on saanut uudet suuntaviivat.

Huomionarvoisesti koko konkkaronkka saa myös uuden, urheilullisemman ohjauspyörän, joka on päällystetty aina nappa-nahalla. AMG Linessa ratti on myös lämmitettävä. B-sarjalaisessa on myös peruutuskamera alusta lähtien vakiona, minkä lisäksi se saa USB-paketin C-portteineen sekä parannellut etuistuimet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää hybridiä

Vaikka Mercedes pitäytyy voimanlähteissään vastaisuudessakin melko kaikkiruokaisena, lisääntyy sähköisyys edelleen hieman näiden uudistusten myötä, sillä pellin alle saadaan 1,3-litraisten turbobensiinimoottoreiden yhteyteen 48 voltin starttigeneraattori, josta saadaan kättelyssä 10 kilowatin lisäboosti.

A- ja B250e ovat kompaktimersujen suositut lataushybridiversiot, ja niistäkin on uutta kerrottavaa tehonlisäyksen muodossa. Jatkossa sähkömoottorista ulosmitataan viisi kilowattia lisää. Lataus onnistuu tasavirralla 22 kilowatin teholla, jolloin 10:stä 80:aan prosenttiin päästään 25 minuutissa. Sähköistä toimintamatkaa luvataan jopa 67 kilometrin verran.

Viikatemies korjaa kolmen vuoden sisällä

Brittiläisen Autocarin taannoin siteeraaman saksalaislehti Handelsblattin mukaan Mercedes lakkauttaa A- ja B-sarjat kokonaan, kun nykyiset sukupolvet jättävät tuotantolinjat luonnollisen poistuman mukana arviolta vuonna 2025. Syitä raporttien mukaiselle päätökselle on useita. Mercedes keskittyy jatkossa sähkömalleihin ja luksusautoihin sekä korimallien puolesta lähinnä katumaastureihin ja aerodynaamisiin coupé-malleihin. A ja B putoavat sujuvasti näiden kaikkien kategorioiden ulkopuolelle. Ei Mercedes toki tyystin ole kompaktimallejakaan jättämässä, sillä CLA, GLA ja GLB saavat samaisten lähteiden mukaan tulevalle "lähtötason luksussähköautojen" MMA-perusrakenteelle pohjautuen seuraajat.

Teknisesti toisiaan lähellä olevat A- ja B-sarjat ovat muita mainittuja kompaktimalleja huomattavasti pidemmän linjan Mercedeksiä. A-sarjaa on valmistettu (hyvin) eri muodoissaan ja neljässä sukupolvessa jo 25 vuoden ajan, B-sarjalainenkin näki päivänvalon alun perin jo vuonna 2005, ollen nyt kolmannessa painoksessaan.

Lähteet: Mercedes-Benz, Autocar/Handelsblatt Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat