2.9.2020

Automaailman mittatikku julki: Uusi Mercedes-Benz S-sarja ja sen 10 tärkeintä uudistusta

Ola Källenius, Chairman of Daimler AG and Mercedes-Benz AG and the Mercedes-Benz V223

Uusi Mercedes-Benz S-sarja on julkaisunsa yhteydessä aina automaailman kuumin puheenaihe, sillä kyseessä on kiistaton mittatikku kaikille muille. Listasimme lippulaivan 10 tärkeintä uudistusta.

Mercedes-Benz S-sarja on kautta historiansa ollut Mercedes-Benzin uusimman teknologian näyteikkuna ja koko automaailman mittatitikku. Vuonna 1951 esitelty Mercedes-Benz 220 nähdään usein mallisarjan alkuna, mutta nimenä S-sarja vakiintui käyttöön vuonna 1972. Tuon lähes 70-vuotisen historian aikana on myyty yhteensä 4 miljoonaa S-sarjan autoa.

S-sarja edustaa kiistatta Mercedes-Benzin perinteitä, mutta myös teknologista edistyksellisyyttä. Uusi Mercedes-Benz S-sarja on tarjoaa joukon uusia ajoavustinjärjestelmiä tukemaan kuljettajan työtä, entistä paremmat aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät sekä monipuoliset kommunikaatiomahdollisuudet kuljettajan, auton ja ulkomaailman välillä.

Mercedes-Benz S-Class, 2020, studio shot, exterior: hightech silver

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muodoissa tuttua

Lippulaiva seuraa muun malliston tuoreinta muotokieltä ja onkin siten ulkonäöltään hieman kuin suuremmaksi skaalattu CLA Sedan. Perinteisesti korkeat ajovalot ovat viestineet ylellisyydestä, samalla kun matalat ja leveät ajovalot on yhdistetty urheilullisuuteen. Viirusilmäinen uutuus viestisi siten sporttisemmasta suunnasta, mutta ainakin markkinointiviestissä korostuu paljon harmonisuus ja kuljettajan hyvä olo.

Kuvat kertovat vain pienen osan totuudesta ja lopullinen arvio on syytä jättää tosielämän kohtaamiseen. On vaikea kuvitella S-sarjan Mercedes-Benzin huokuvan mitään muuta kuin ylhäintä ylellisyyttä. Viimeistään koon kuvittelisi tekevän vaikutuksen ulkopuolelta autoa tarkastelevaan.

Mercedes-Benz S-Class, 2020, studio shot, exterior: hightech silver front

Tavallisella akselivälillä varustettu uusi Mercedes-Benz S-sarja on peräti 54 millimetriä edeltäjäänsä pidempi, pitkäakselivälisen pituuskasvun jäädessä 34 millimetrin lukemaan. Peilien ulkoreunat sijaitsevat aiempaa kapeammalla, mutta leveys ilman peilejä on kasvanut sekin 22 millimetriä. Korkeutta on tullut sitäkin lisää 10 millimetriä, joten mittasuhteet säilyvät lähellä entistään.

Uutuuden tuntuvin kasvu on silti tapahtunut akselivälissä. Malleista lyhyempi on saanut peräti 71 millimetriä lisää akseliväliä ja pitkäakselivälinen versiokin on kasvanut 51 millimetriä. Nämä näkyvät oletetusti erityisesti takajalkatilan kasvuna vielä entisestään, vaikka ei edeltäjääkään voinut liikaa aiheesta moittia.

Mercedes-Benz S-Class, 2020, studio shot, interior: leather siena brown

Mercedes-Benz S-sarja – 10 tärkeintä uudistusta

S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu takana enimmillään kolmesta ja edessä kolmesta monitoiminäytöstä, joista osassa hyödynnetään kirkasta mutta energiaa säästävää OLED-valaistusteknologiaa. Mahdollisuudet järjestelmän personointiin ja intuitiiviseen käyttöön ovat entistä laajemmat. Esimerkiksi kuljettajan uusi 3D-näyttö mahdollistaa ensimmäistä kertaa avaruudellisen tilanäkymän vain nappia painamalla eikä kolmiulotteisen kuvan hahmottamiseen tarvita erillisiä 3D-laseja.

Kaiken keskiössä on ihminen, sillä auto kykenee vastaamaan empaattisesti kuljettajan ja matkustajien pieniinkin toiveisiin ja tarpeisiin. Se tunnistaa ja ennakoi matkaajien toiveita ja aikeita sisätiloihin asennettujen kameroiden avulla esimerkiksi seuraamalla pään ja käden liikkeitä sekä elekieltä. Kuljettajan kurkatessa olkansa yli takaikkunaa kohti auto avaa automaattisesti mahdollisesti kiinni olevan aurinkovarjon kyseisen ikkunan osalta.

Mercedes-Benz S-Class, V 223, 2020

Uudessa S-sarjassa matkustamon tunnelmavalaistus kattaa koko matkustamon 250 erillisen ledin voimin. Tunnelmavalaistuksen värisävyjä ja kirkkautta voi ohjata auton MBUX-käyttöjärjestelmän avulla. Lisäksi valot on integroitu toimimaan yhteistyössä avustinjärjestelmien kanssa.

S-sarjan turvajärjestelmät vievät idean onnettomuusvapaasta autoilusta jälleen pitkän askeleen eteenpäin. Vakiovarusteisiin kuuluvan Driving Assistance -varustepaketin silminä ja korvina toimii uskomaton määrä teknologiaa erilaisten antureiden muodossa. Kuljettajalle tarjotaan uusi näkymä, joka kertoo selkeästi ajoavustinjärjestelmien toiminnasta koko näytön näkymässä.

Mercedes-Benz S-Class, 2020, outdoor, interior: leather nappa black/carmin red

Takamatkustajien turvallisuutta lisätään heille erikseen kehitetyllä etu- ja takamatkustajien välistä laukeavalla turvatyynyllä, joka on lisävaruste pitkän akselivälin S-sarjassa. Se auttaa, jo tutun etumatkustajien etutörmäysturvatyynyn tavoin, erityisesti päähän ja niskaan kohdistuvia voimia vastaan.

S-sarjaan lisävarusteena saatava nelipyöräohjaus lupaa muuttaa ison edustusluokan auton lähes yhtä ketteräksi kuin kompaktiluokan automallit. Taka-akselin ohjauskulma on jopa 10 astetta pienentäen S-sarjan kääntösädettä kahdella metrillä, jolloin pitkäakselivälisen ”Ässän” kääntöympyrän halkaisija on alle 11 metriä. Taka-akseliohjauksella varustetuissa autoissa etuakselin ohjaussuhde on 15 prosenttia normaalia nopeampi.

Mercedes-Benz S-Class, V 223, 2020

Mercedes-Benzille uutta ovat myös yli 50 sähköisen järjestelmän päivitysmahdollisuus langattomasti verkon välityksellä (OTA). Näihin kuuluvat muun muassa MBUX-järjestelmä, kuljettajan näyttö, ajoavustinjärjestelmät sekä Digital Light -ajovaloteknologia. Järjestelmä säästää kuluttajan aikaa, ja sitä myöden rahaa, ylimääräisiä huoltokäyntejä välttämällä eli säästö alkaa jatkossakin ässällä.

Uusi lisävaruste on myös E-Active Body Control -alusta, jonka toiminto perustuu 48 voltin sähköjärjestelmään. Uuden Impulse Side -toiminnon ansiosta alusta aktivoituu hätätilanteessa mikrosekunneissa ja voi nostaa auton koria ylöspäin jopa 80 milliä sivutörmäyksen vaikutusten pienentämiseksi.

Mercedes-Benz S-Class, plug-in hybrid, 2020, outdoor, interior: leather nappa macchiato beige/magma grey

S-sarjan OLED-keskinäytön halkaisija on 12,8 tuumaa, joten kuva-ala on 64 prosenttia edeltävää S-sarjaa suurempi. Kuljettajan mittaristonäytön halkaisija on 12,3 tuumaa. Samalla MBUX:n laskentateho on kasvanut 50 prosenttia aikaisemmasta.

Uutena lisävarusteena S-sarja esittelee Digital Light -ajovaloteknologian, joka mahdollistaa täysin uudenlaiset valotoiminnot – esimerkiksi ajoratamerkintöjen ja varoitussymbolien heijastamisen tien pintaan tai pimeästä auton valoihin ilmestyneen jalankulkijan varoittamisen kohdennetulla spottivalolla. Kummassakin ajovalomoduulissa on kolme äärimmäisen tehokasta lediä ja 1,3 miljoonaa mikropeiliä. Ajovalojen resoluutio on näin ollen yli 2,6 miljoonaa pikseliä.

Mercedes-Benz S-Class, V 223, 2020

Onko varaa valita?

S-sarjan tuotanto alkaa kuusisylinterisillä rivimoottoreilla sekä bensiini- että dieselvaihtoehdoilla. Kolmelitrainen bensiinimoottori tuntee mallimerkinnän S500 tuottaen 435 hevosvoimaa huipputehoa ja 520 newtonmetriä huippuvääntöä. Dieselmoottorit (350d ja 400d) on helppo mainita niiden vääntölukemien (600Nm ja 700Nm) avulla. Vaihteisto on aina 9-portainen automaatti ja neliveto on vakiovaruste.

Kahdeksansylinterinen, 48 voltin järjestelmällä sekä integroidulla starttimoottorin ja laturin yhdistelmällä varustettu bensiinimoottori tulee markkinoille vuoden 2021 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Lataushybridit esitellään mallistoon vaiheittain vuoden 2021 lopussa ja seuraavan vuoden alussa. Plug-in-hybridien toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa 100 kilometriä.

Sen sijaan avomallia tai coupé-koria on turha odotella, sillä nämä lokerot tulee täyttämään seuraavan sukupolven AMG GT ja SL-sarja. Tämän päätöksen seurauksena poistuvan sukupolven S-sarjan Coupéa voi jo nyt pohtia tulevana klassikkona.

Lähde ja kuvat: Daimler

Luetuimmat