6.4.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benz tähyää tulevaan: kompostoitava akku varastoisi yli kilowatin per litra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka litiumpohjaiset akut pysyvät valtatrendinä lähivuosina, tähyilee Mercedes-Benz jo vuoden 2035 tienoille. Orgaaniset akut lupaavat vapautta harvinaisista materiaaleista, suorituskykyä ja akun hävittämistä kompostoimalla. Mercedes-Benz esitteli aiemmin tänä vuonna Vision AVTR -konseptiautonsa, joka perustuu uuteen orgaaniseen akkutekniikkaan. Konsepti tähyää kauas tulevaan ja valmistaja arvioi, että uudet akut saataisiin käyttöön 15-20 vuoden kuluttua.– Se on erittäin lupaava teknologia. Olen nähnyt sen toimivan jo laboratorioissa, joissa tulokset näyttävät todella hyviltä, mutta emme näe tekniikan olevan vielä lähellä tuotantovalmiutta. Se on jossain 15-20 vuoden päässä, kommentoi Mercedes-Benzin akkututkimuksesta vastaava Andreas Hintennach.Orgaaniset akut valmistetaan grafeenipohjaisesta akkukemiasta ja niiden elektrolyytti on vesipohjainen. Rakenne tarkoittaa, että akuissa ei tarvita harvinaisia tai myrkyllisiä materiaaleja, eikä metalleja. Samalla ne ovat täysin kierrätettävissä kompostoimalla. Alkuvaiheen testauksissa akut ovat olleet lupaavia myös energiatiheyden ja pikaladattavuuden suhteen. AVTR-konseptin yhteydessä orgaaniselle akulle on arvioitu jopa 1 200 wattitunnin energiatiheys per litra, nykyisten akkujen suoriutuessa noin 700 wattitunnista per litra.Koska orgaaniset akut tähyävät kuitenkin vuoden 2040 tienoille, on Mercedes parantelemassa myös nykyisiä litiumipohjaisia akkuja. Hintennach arvioi, että jo tuttuja litiumioniakkuja saataisiin tehostettua 5-15 aikana noin 25 prosentilla.Akkukehityksestä vastaava Andreas Hintennach uskoo, että kehitystyössä ei voi luottaa vain yhteen tekniikkaan.Eräs uumoilluista kehitysaskelista on siirtyminen kiinteän elektrolyytin akkuihin, mutta Hintennach varoittaa, että kyse ei ole taikatempusta. Tällä hetkellä tekniikan ongelmana ovat pitkät latausajat, tehden niistä huonosti soveltuvia henkilöautoihin. Mercedes aikoo esitellä akkutekniikan katukäyttöön eCitaro-busseissa tämän vuosikymmenen loppupuolella. – Kiinteän elektrolyytin akut tuovat monia positiivisia puolia. Kyseessä ei ole mikään ihmeratkaisu, mutta se olisi merkittävä askel eteenpäin, tutkimusjohtaja summaa.Muita teknisiä kehitysaskelia nykyisiin akkuihin ovat litiumrikki- ja litiumhappiakut. Näillä on erilaiset edut ja haitat tehokkuuden, energiatiheyden ja painon suhteen, merkiten erilaisia akkuja erilaisiin käyttökohteisiin. Hintennach mainitsee, että esimerkiksi litiumrikin avulla olisi toteutettavissa kevyempi akkupaketti pienempiin ajoneuvoihin.Tutkimusjohtaja kommentoi myös, että tuotekehityksen kärjessä täytyy olla valmis tutkimana useita eri linjoja silläkin kustannuksella, että yksittäinen tutkimuslinja hidastuisi.– Totta kai epätehokkuus on riskinä, jos tutkit useampia vaihtoehtoja, eivätkä kaikki vaihtoehdot tule markkinoille. Jos et kuitenkaan ota riskejä tuotekehityksessä panostamalla useampaan hevoseen, voit päätyä häviämään. Pidämme näkymän auki tulevaan, Hintennach kommentoi.Mercedes-Benzin tavoitteena on saavuttaa täydellinen hiilineutraalius vuoteen 2039 mennessä. Osana ympäristötavoitteita on pyrkimys päästä koboltin kaltaisista kiistanalaisista akkumateriaaleista.Lähde: Autocar Kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?