11.9.2021

Mercedes-Maybach EQS on konseptiauto siitä kun pyytää kaikki mausteet

Mercedes-Maybach EQS SUV sähköauto Mercedes-Benz Mercedes-EQ konsepti

Jos autogrillin luukulla pyytää annokseensa kaikki mausteet, voisi lopputulos olla henkisesti jotain Mercedes-Maybach EQS:n luokkaa. Konseptiauto maalailee GLS:n sähköversion linjoja.

Mercedes-Maybach EQS on vielä konseptivaiheessa, mutta hiukan muutama vuosi sitten nähdyn GLS-konseptin tavoin Maybach vihjailee samalla kertaa myös tulevasta perusmallista. Kun GLS-katumaasturista tehdään sähköversio, tulee sen nimeksi EQS, tai oikeastaan EQS SUV erotuksena EQS-edustussedanista. Kunpa tämän nimisekamelskan olisi jotenkin voinut ennustaa...

Mercedes-Maybach EQS SUV sähköauto Mercedes-Benz Mercedes-EQ konsepti

Lehdistötiedotteen alkuvaiheessa Mercedes muistuttaa, että luksuksen ja ylellisyyden määritelmä on muuttumassa, sillä asiakkaat Kiinassa, Venäjällä, Etelä-Koreassa, Yhdysvalloissa ja Saksassa ovat keskimääräistä nuorempia. Yksittäinen lausahdus perustelee tämän Maybach EQS SUV:n konseptimuotoja jo melko hyvin ja toimii samalla selityksenä esimerkiksi EQG-konseptiauton valoshowsta.

– Konsepti-EQS edustaa Mercedes-Maybachin muutosta perinnerikkaasta luksusbrändistä kohti edistyksellisempää sähköistä tulevaisuutta, linjasi Mercedes-Benzin huippuautoryhmän johtaja Philipp Schiemer.

Siispä kohti lenkkareita ja meemejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keulan kromistus

Joka tapauksessa Mercedes-Maybach EQS esiintyy varsinkin konseptiautoille tuttuun tapaan kaksivärisessä asussa, joskin tällä kertaa värikerrokset on erotettu kromisella liituraidalla. Tuimasti siristävien ajovalojen kehykset hehkuvat pienistä Maybach-logoista tehdyn kuvion ansiosta. Maybach ja EQ kohtaavat myös keulamaskissa, jossa musta peitetty kiiltopaneeli kohtaa edustusmerkin tutut pystysuorat rivat. Muhkea muoto korostaa keulan kromihampaita, joista tuleekin voimakkaat hetulavalaskonnotaatiot, tai vibet, kuten mainittu nuorempi ostajakunta asian ilmaisisi.

Maskin kromikehyksessä lukee Maybach ja ilmeisesti muuten arvostetusta aerodynaamisuudesta voidaan karsia klassisen johtotähden kohdalla. Kromia ei ole säästelty myöskään ikkunakehyksissä. Astinlaudat saapuvat esiin automaattisesti ovia availtaessa ja pyöränkaarista löytyvät aerodynaamisesti muotoillut 24-tuumaiset vanteet. D-pilarista löytyy Maybachin logo ja takavalot muistuttavat jälleen, että tässä on kyse jostain erityisestä.

Mercedes-Maybach EQS SUV sähköauto Mercedes-Benz Mercedes-EQ konsepti

Sisusta ammentaa voimakkaasti EQS-sedanista, sillä kojelaudan hallitseva teema on edelleen jättimäisen lasipinnan Hyperscreen. Kolmen erillisnäytön näkymät ovat tosin osittain Maybachin omaa käsialaa. Konseptiauton lentokonehenkisestä ohjauspyörästä huolimatta lehdistötiedote ei sisällä maalailuja lähivuosien autonomisista ominaisuuksista. Kuljettajan oven saa aukeamaan automaattisesti kuljettajan lähestyessä autoa. Takaovet voidaan tuon jälkeen avata MBUX-järjestelmän kautta ponnistelematta.

Mercedes-Maybach EQS SUV sähköauto Mercedes-Benz Mercedes-EQ konsepti

Muualla sisustassa on käytetty runsaasti ruusukultaa ja takaistuimilta löytyy luonnollisesti jäähdytetty säilytystila onnistumisjuomille. Tuotantomallissa nähtäneen myös kolmen hengen takapenkkiä vaihtoehtona kahdelle erillisistuimelle. Takaistuimet on ainakin konseptissa varustettu jalkarahein S-sarjan tapaan. Takaistuinten kyynärnojan kukkamaljakkoteema rauhoittaa ja säilytyslokerosta voi etsiä esimerkiksi matkustajien apupöydät tai kuohujuomien lasit. Kangasverhoilun kuosi on viittaus perinteisen ja digitaalisen kohtaamiseen.

Mercedes-Maybach EQS SUV sähköauto Mercedes-Benz Mercedes-EQ konsepti

Tunteelliset yhteensovittamiset

– Mercedes-Maybach EQS-konseptilla muunnamme brändin sähköiseen tulevaisuuteen 100 vuoden jälkeen. Futuristinen muotoilu koostuu pintojen ja muotojen tunteellisesta yhteensovittamisesta. Keulan edistyksellinen Maybach-maski seuraa tätä yhteensovittamisen periaatetta ja antaa brändille täysin uuden olemuksen. Yhdessä uuden tyylin aerodynaamisten katumaasturimittasuhteiden kanssa määrittelemme täysin uudelleen tulevaisuuden luksuskatumaasturin, sanaili puolestaan Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener.

Sähkövoimalinja on samoilla linjoilla EQS:n (siis sedanin) ja EQE:n kanssa ja odotettavissa lienee noin 600 kilometriä WLTP-toimintamatkaa yhdellä latauksella. Erityisesti villi AMG EQS 53 saattaa kertoa uuden MB.EA-pohjarakenteen katumaasturin suorituskyvyistä Maybach-versiona.

Mercedes-Maybach EQS SUV sähköauto Mercedes-Benz Mercedes-EQ konsepti

Täyteläinen Mercedes-Maybach EQS tulee tuotantoon lähivuosina, mutta sitä ennen vuorossa on tavallinen Mercedes-EQ Mercedes-Benz Mercedes-Mercedes EQbach Mercedes-Benz EQS SUV joskus ensi vuonna.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat