11.9.2021 Ajoneuvot Mercedes-Maybach EQS on konseptiauto siitä kun pyytää kaikki mausteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos autogrillin luukulla pyytää annokseensa kaikki mausteet, voisi lopputulos olla henkisesti jotain Mercedes-Maybach EQS:n luokkaa. Konseptiauto maalailee GLS:n sähköversion linjoja. Mercedes-Maybach EQS on vielä konseptivaiheessa, mutta hiukan muutama vuosi sitten nähdyn GLS-konseptin tavoin Maybach vihjailee samalla kertaa myös tulevasta perusmallista. Kun GLS-katumaasturista tehdään sähköversio, tulee sen nimeksi EQS, tai oikeastaan EQS SUV erotuksena EQS-edustussedanista. Kunpa tämän nimisekamelskan olisi jotenkin voinut ennustaa...Lehdistötiedotteen alkuvaiheessa Mercedes muistuttaa, että luksuksen ja ylellisyyden määritelmä on muuttumassa, sillä asiakkaat Kiinassa, Venäjällä, Etelä-Koreassa, Yhdysvalloissa ja Saksassa ovat keskimääräistä nuorempia. Yksittäinen lausahdus perustelee tämän Maybach EQS SUV:n konseptimuotoja jo melko hyvin ja toimii samalla selityksenä esimerkiksi EQG-konseptiauton valoshowsta.– Konsepti-EQS edustaa Mercedes-Maybachin muutosta perinnerikkaasta luksusbrändistä kohti edistyksellisempää sähköistä tulevaisuutta, linjasi Mercedes-Benzin huippuautoryhmän johtaja Philipp Schiemer.Siispä kohti lenkkareita ja meemejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeulan kromistusJoka tapauksessa Mercedes-Maybach EQS esiintyy varsinkin konseptiautoille tuttuun tapaan kaksivärisessä asussa, joskin tällä kertaa värikerrokset on erotettu kromisella liituraidalla. Tuimasti siristävien ajovalojen kehykset hehkuvat pienistä Maybach-logoista tehdyn kuvion ansiosta. Maybach ja EQ kohtaavat myös keulamaskissa, jossa musta peitetty kiiltopaneeli kohtaa edustusmerkin tutut pystysuorat rivat. Muhkea muoto korostaa keulan kromihampaita, joista tuleekin voimakkaat hetulavalaskonnotaatiot, tai vibet, kuten mainittu nuorempi ostajakunta asian ilmaisisi.Maskin kromikehyksessä lukee Maybach ja ilmeisesti muuten arvostetusta aerodynaamisuudesta voidaan karsia klassisen johtotähden kohdalla. Kromia ei ole säästelty myöskään ikkunakehyksissä. Astinlaudat saapuvat esiin automaattisesti ovia availtaessa ja pyöränkaarista löytyvät aerodynaamisesti muotoillut 24-tuumaiset vanteet. D-pilarista löytyy Maybachin logo ja takavalot muistuttavat jälleen, että tässä on kyse jostain erityisestä.Sisusta ammentaa voimakkaasti EQS-sedanista, sillä kojelaudan hallitseva teema on edelleen jättimäisen lasipinnan Hyperscreen. Kolmen erillisnäytön näkymät ovat tosin osittain Maybachin omaa käsialaa. Konseptiauton lentokonehenkisestä ohjauspyörästä huolimatta lehdistötiedote ei sisällä maalailuja lähivuosien autonomisista ominaisuuksista. Kuljettajan oven saa aukeamaan automaattisesti kuljettajan lähestyessä autoa. Takaovet voidaan tuon jälkeen avata MBUX-järjestelmän kautta ponnistelematta.Muualla sisustassa on käytetty runsaasti ruusukultaa ja takaistuimilta löytyy luonnollisesti jäähdytetty säilytystila onnistumisjuomille. Tuotantomallissa nähtäneen myös kolmen hengen takapenkkiä vaihtoehtona kahdelle erillisistuimelle. Takaistuimet on ainakin konseptissa varustettu jalkarahein S-sarjan tapaan. Takaistuinten kyynärnojan kukkamaljakkoteema rauhoittaa ja säilytyslokerosta voi etsiä esimerkiksi matkustajien apupöydät tai kuohujuomien lasit. Kangasverhoilun kuosi on viittaus perinteisen ja digitaalisen kohtaamiseen.Tunteelliset yhteensovittamiset– Mercedes-Maybach EQS-konseptilla muunnamme brändin sähköiseen tulevaisuuteen 100 vuoden jälkeen. Futuristinen muotoilu koostuu pintojen ja muotojen tunteellisesta yhteensovittamisesta. Keulan edistyksellinen Maybach-maski seuraa tätä yhteensovittamisen periaatetta ja antaa brändille täysin uuden olemuksen. Yhdessä uuden tyylin aerodynaamisten katumaasturimittasuhteiden kanssa määrittelemme täysin uudelleen tulevaisuuden luksuskatumaasturin, sanaili puolestaan Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener.Sähkövoimalinja on samoilla linjoilla EQS:n (siis sedanin) ja EQE:n kanssa ja odotettavissa lienee noin 600 kilometriä WLTP-toimintamatkaa yhdellä latauksella. Erityisesti villi AMG EQS 53 saattaa kertoa uuden MB.EA-pohjarakenteen katumaasturin suorituskyvyistä Maybach-versiona.Täyteläinen Mercedes-Maybach EQS tulee tuotantoon lähivuosina, mutta sitä ennen vuorossa on tavallinen Mercedes-EQ Mercedes-Benz Mercedes-Mercedes EQbach Mercedes-Benz EQS SUV joskus ensi vuonna.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle