25.1.2023 Ajoneuvot Moottorin väistökoe paljasti: täysi kuorma vaatii erilaiset otteet kuin tyhjä auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun voimakas väistötilanne tulee eteen, täyteen kuormattu auto ei yllättäen tunnukaan samalta kuin yksin työmatkaa ajettaessa. Etenkin reagointi ohjausliikkeisiin hidastuu huomattavasti. Talvilomalla kiire kohteeseen on kova. Matkalla on kuitenkin muistettava, että täyteen kuormattu auto käyttäytyy tyhjää huonommin eivätkä talvirenkaat pidä kesäkiekkojen lailla. Väistökokeemme suljetulla alueella paljasti, että ennakointi todellakin on valttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kantavuuden rajamailla Väistökoe tehtiin autovertailuissa ja testeissä käyttämässämme ”keilakujassa”, missä simuloidaan maantienopeuksissa tapahtuvaa äkillistä väistötilannetta. Kokeessa ohjataan ensin vastaantulijoiden kaistalle ja heti perään takaisin omalle kaistalle. Alustana oli märkä ja kylmä asfaltti, mikä vastaa useissa tapauksissa varsinkin eteläisen Suomen talvilomaliikenteen keliolosuhdetta. Testiautona toimi Volvo XC60 -katumaasturi, jonka kuormasimme suurimpaan sallittuun 580 kg:n kantavuuteen. Tämä piti sisällään neljä matkustajaa, tavaratilassa olleen 170 kg:n kuorman, kattotelineet, suksiboksin sekä viimeksi mainitun sisään lastatun 54 kg:n kuorman. Koe suoritettiin ensin edellä mainitulla täydellä lastilla ja nastattomilla 235/55 R19 -kokoisilla Nokian Hakkapeliitta R5 -talvirenkailla. Sitten kuormaa vähennettiin, kunnes vaihdoimme alle 255/45 R20 -kokoiset Michelin Primacy 4 -kesärenkaat. Kokeita jatkettiin kahden hengen kuormalla ja lopulta ilman boksia, kunnes saimme selville eri yhdistelmien väliset käytöserot. Rengaspaineet asetettiin kussakin kokeessa ohjearvojen mukaisiksi. Faktoja keilakujasta Testi paljasti tukun faktoja, jotka on syytä ottaa huomioon lomamatkaa taitettaessa. Tässä niistä muutama. Mitä suurempi kuorma, sitä alhaisemmilla nopeuksilla auto lähtee väistössä luistoon. Asia korostuu talvirenkailla, jotka eivät luistossa ollessaan ota vastaan ohjauskäskyjä yhtä innokkaasti kuin kesärenkaat. Yksi väistökokeen tärkeimmistä havainnoista oli täydellä kuormalla se, että suuremmilla nopeuksilla oikean kulkusuunnan saavuttaminen edes sinnepäin vaatii poikkeuksellisen suuria ohjauksen kääntökulmia, mikä voi tosipaikan tullessa yllättää kokeneenkin kuljettajan. Pelkkä ylisuuri kääntökulma ei yksin riitä, vaan rattia on pidettävä käännettynä todella pitkään, ennen kuin auto alkaa reagoida kuljettajan toiveisiin. Kriittinen aika, joka vietetään vastaantulijoiden kaistalla pitenee suorassa suhteessa ajonopeuteen. Tämä voi tiukan paikan tullessa olla kohtalokasta, jos vastaan tulee auto. Lisää uusimmassa Moottorissa Täydellinen testi, joka sisältää myös seikkaperäiset auton pakkausohjeet, löytyy Moottorin uusimmasta numerosta 1–2/2023. Sen voi lukea myös sähköisesti Lehtiluukun kautta. Teksti: Jussi Saarinen ja Pasi Piironen Kuvat: Tuomas Rajala Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku