25.1.2023

Moottorin väistökoe paljasti: täysi kuorma vaatii erilaiset otteet kuin tyhjä auto

Moottorin lomakuormatesti 2023

Kun voimakas väistötilanne tulee eteen, täyteen kuormattu auto ei yllättäen tunnukaan samalta kuin yksin työmatkaa ajettaessa. Etenkin reagointi ohjausliikkeisiin hidastuu huomattavasti.

Talvilomalla kiire kohteeseen on kova. Matkalla on kuitenkin muistettava, että täyteen kuormattu auto käyttäytyy tyhjää huonommin eivätkä talvirenkaat pidä kesäkiekkojen lailla. Väistökokeemme suljetulla alueella paljasti, että ennakointi todellakin on valttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kantavuuden rajamailla

Väistökoe tehtiin autovertailuissa ja testeissä käyttämässämme ”keilakujassa”, missä simuloidaan maantienopeuksissa tapahtuvaa äkillistä väistötilannetta. Kokeessa ohjataan ensin vastaantulijoiden kaistalle ja heti perään takaisin omalle kaistalle. Alustana oli märkä ja kylmä asfaltti, mikä vastaa useissa tapauksissa varsinkin eteläisen Suomen talvilomaliikenteen keliolosuhdetta.

Testiautona toimi Volvo XC60 -katumaasturi, jonka kuormasimme suurimpaan sallittuun 580 kg:n kantavuuteen. Tämä piti sisällään neljä matkustajaa, tavaratilassa olleen 170 kg:n kuorman, kattotelineet, suksiboksin sekä viimeksi mainitun sisään lastatun 54 kg:n kuorman.

Koe suoritettiin ensin edellä mainitulla täydellä lastilla ja nastattomilla 235/55 R19 -kokoisilla Nokian Hakkapeliitta R5 -talvirenkailla. Sitten kuormaa vähennettiin, kunnes vaihdoimme alle 255/45 R20 -kokoiset Michelin Primacy 4 -kesärenkaat. Kokeita jatkettiin kahden hengen kuormalla ja lopulta ilman boksia, kunnes saimme selville eri yhdistelmien väliset käytöserot. Rengaspaineet asetettiin kussakin kokeessa ohjearvojen mukaisiksi.

Faktoja keilakujasta

Testi paljasti tukun faktoja, jotka on syytä ottaa huomioon lomamatkaa taitettaessa. Tässä niistä muutama.

Mitä suurempi kuorma, sitä alhaisemmilla nopeuksilla auto lähtee väistössä luistoon. Asia korostuu talvirenkailla, jotka eivät luistossa ollessaan ota vastaan ohjauskäskyjä yhtä innokkaasti kuin kesärenkaat.

Yksi väistökokeen tärkeimmistä havainnoista oli täydellä kuormalla se, että suuremmilla nopeuksilla oikean kulkusuunnan saavuttaminen edes sinnepäin vaatii poikkeuksellisen suuria ohjauksen kääntökulmia, mikä voi tosipaikan tullessa yllättää kokeneenkin kuljettajan.

Pelkkä ylisuuri kääntökulma ei yksin riitä, vaan rattia on pidettävä käännettynä todella pitkään, ennen kuin auto alkaa reagoida kuljettajan toiveisiin. Kriittinen aika, joka vietetään vastaantulijoiden kaistalla pitenee suorassa suhteessa ajonopeuteen. Tämä voi tiukan paikan tullessa olla kohtalokasta, jos vastaan tulee auto.

Lisää uusimmassa Moottorissa

Täydellinen testi, joka sisältää myös seikkaperäiset auton pakkausohjeet, löytyy Moottorin uusimmasta numerosta 1–2/2023. Sen voi lukea myös sähköisesti Lehtiluukun kautta.

Teksti: Jussi Saarinen ja Pasi Piironen Kuvat: Tuomas Rajala Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat