10.3.2015 Ajoneuvot Moottoripyörän rengasvalinta riippuu ajoalustasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörissä käytetään monia erityyppisiä rengasvaihtoehtoja, siitä riippuen milläisella alustalla ajetaan. Kävimme koeajamassa Continentalin uutuusrenkaan. Allroad-moottoripyörät eli kaikille teille tarkoitetut kaksipyöräiset ovat saaneet valtaisan suosion Suomessa ja myös Keski-Euroopassa vaikkei siellä ole juurikaan sorateitä. Tästä syystä rengasvalmistajat ovat alkaneet suunnitella uudentyyppisiä renkaita erityisesti allroad-luokan moottoripyöriin.Perinteisesti suurissa matkaenduroissa käytetään kahdenlaisia renkaita.Katuajoon ja asvalttipinnalle suunnitellussa renkaassa on maltillinen kuvio. Tästä hyvä esimerkki on Continentalin Trail Attack 2. Perinteinen nappularengas on tarkoitettu enemmän soratielle. Erityisen suosittu nappularengas, hardcore-matkaenduroharrastajien joukossa, on Continentalin TKC 80. Se pitää soratiellä hienosti, mutta on kulutuskestävyydeltään todella huono. Rengaskulut nousevat TKC 80:lla melkoisiksi.Matkaenduroharrastajien joukossa kulkee varma tieto pienestä kilpailijasta, nimeltään Heidenau. Saksalaisen Heidenaun K 60 mallisarja. Siinä on risteytetty nappula- ja katurengas onnistuneesti. Heidenaun rengas tarjoaa loistavasti pitoa, niin soralle kuin asvaltille. Silti se kestää käyttäjien mukaan hienosti kilometrejä. Nyt Continental ilmoittaa yhdistäneensä Trail Attacin ja TKC 80.Tuloksena on Continentalin mukaan rengas, joka haastaa pikkuisen rengasvalmistajan Heidenaun allroad-renkaiden ykköspaikalta. Lähdetään koeajamaan Continental TKC 70 -rengasta pitkin ja poikin Walesin metsiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOte tiehen pienestä kiinniMoottoripyörän renkaat kosketuspinat tiehen on alaltaan pieni. Kunnolla kallistettaessa renkaan pitopinta-ala saattaa olla vain tulitikkuaskin kokoinen. Se asettaa haasteita renkaiden valmistajille.Yksi keino ratkoa asiaa, on rakene: moottoripyörän renkaan keskikohdan kumilaatu on kovempaa kuin renkaan reunoilla. Ratkaisulla saadaan renkaiden sivuille enemmän pitoa kuin keskikohtaan. Ratkaisulla saadaan enemmän kuluva, renkaan keskikohta kestämään suurempia kilometrimääriä.Toinen vaihtoehto on sekoittaa renkaan kumiseokseen ainetta nimeltä silika. Se muun muassa parantaa ratkaisevasti renkaan pitoa märällä tiellä. Silika aiheuttaa sen, että rengas saavuttaa nopeammin oikean käyttölämpötilan. Se on tärkeää renkaan pidon kannalta. Uudessa Continentalin TKC 70 on käytetty kaikkia näitä uusia tekniikoita.Pitoa myös asvaltillaHuolimatta karkeasta kuviosta, tarjoaa TKC mukavasti pitoa asvaltilla. Luonnollisesti renkaan runko hiukan huojuu kovissa jarrutuksissa, mutta silti siihen voi luottaa koko ajan.Soralla uutuus toimii mutkattoman hienosti. Renkaan kulutuspinnan urat puhdistuvat hienosti, ja rengas tarjoaa mainiosti pitoa jopa hienoisessa mudassa. Koeajolenkillä ajettiin jopa ns. enduropolkua kivineen. Koeajopyörinä olivat kaikki järeimmät matkaendurot. Silti, kahden ajopäivän aikana ei nähty ainoatakaan rengasrikkoa. Renkaan runko on mitä ilmeisemmin vahva. Hinnat alkavat 166 eurosta (eturengas) ja 196 euroa (takarengas)Teksti ja kuvat: Tero Kiira Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?