10.3.2015 Ajoneuvot Moottoripyörän rengasvalinta riippuu ajoalustasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörissä käytetään monia erityyppisiä rengasvaihtoehtoja, siitä riippuen milläisella alustalla ajetaan. Kävimme koeajamassa Continentalin uutuusrenkaan. Allroad-moottoripyörät eli kaikille teille tarkoitetut kaksipyöräiset ovat saaneet valtaisan suosion Suomessa ja myös Keski-Euroopassa vaikkei siellä ole juurikaan sorateitä. Tästä syystä rengasvalmistajat ovat alkaneet suunnitella uudentyyppisiä renkaita erityisesti allroad-luokan moottoripyöriin. Perinteisesti suurissa matkaenduroissa käytetään kahdenlaisia renkaita. Katuajoon ja asvalttipinnalle suunnitellussa renkaassa on maltillinen kuvio. Tästä hyvä esimerkki on Continentalin Trail Attack 2. Perinteinen nappularengas on tarkoitettu enemmän soratielle. Erityisen suosittu nappularengas, hardcore-matkaenduroharrastajien joukossa, on Continentalin TKC 80. Se pitää soratiellä hienosti, mutta on kulutuskestävyydeltään todella huono. Rengaskulut nousevat TKC 80:lla melkoisiksi. Matkaenduroharrastajien joukossa kulkee varma tieto pienestä kilpailijasta, nimeltään Heidenau. Saksalaisen Heidenaun K 60 mallisarja. Siinä on risteytetty nappula- ja katurengas onnistuneesti. Heidenaun rengas tarjoaa loistavasti pitoa, niin soralle kuin asvaltille. Silti se kestää käyttäjien mukaan hienosti kilometrejä. Nyt Continental ilmoittaa yhdistäneensä Trail Attacin ja TKC 80. Tuloksena on Continentalin mukaan rengas, joka haastaa pikkuisen rengasvalmistajan Heidenaun allroad-renkaiden ykköspaikalta. Lähdetään koeajamaan Continental TKC 70 -rengasta pitkin ja poikin Walesin metsiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ote tiehen pienestä kiinni Moottoripyörän renkaat kosketuspinat tiehen on alaltaan pieni. Kunnolla kallistettaessa renkaan pitopinta-ala saattaa olla vain tulitikkuaskin kokoinen. Se asettaa haasteita renkaiden valmistajille. Yksi keino ratkoa asiaa, on rakene: moottoripyörän renkaan keskikohdan kumilaatu on kovempaa kuin renkaan reunoilla. Ratkaisulla saadaan renkaiden sivuille enemmän pitoa kuin keskikohtaan. Ratkaisulla saadaan enemmän kuluva, renkaan keskikohta kestämään suurempia kilometrimääriä. Toinen vaihtoehto on sekoittaa renkaan kumiseokseen ainetta nimeltä silika. Se muun muassa parantaa ratkaisevasti renkaan pitoa märällä tiellä. Silika aiheuttaa sen, että rengas saavuttaa nopeammin oikean käyttölämpötilan. Se on tärkeää renkaan pidon kannalta. Uudessa Continentalin TKC 70 on käytetty kaikkia näitä uusia tekniikoita. Pitoa myös asvaltilla Huolimatta karkeasta kuviosta, tarjoaa TKC mukavasti pitoa asvaltilla. Luonnollisesti renkaan runko hiukan huojuu kovissa jarrutuksissa, mutta silti siihen voi luottaa koko ajan. Soralla uutuus toimii mutkattoman hienosti. Renkaan kulutuspinnan urat puhdistuvat hienosti, ja rengas tarjoaa mainiosti pitoa jopa hienoisessa mudassa. Koeajolenkillä ajettiin jopa ns. enduropolkua kivineen. Koeajopyörinä olivat kaikki järeimmät matkaendurot. Silti, kahden ajopäivän aikana ei nähty ainoatakaan rengasrikkoa. Renkaan runko on mitä ilmeisemmin vahva. Hinnat alkavat 166 eurosta (eturengas) ja 196 euroa (takarengas) Teksti ja kuvat: Tero Kiira Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta