10.3.2015

Moottoripyörän rengasvalinta riippuu ajoalustasta

Moottoripyörissä käytetään monia erityyppisiä rengasvaihtoehtoja, siitä riippuen milläisella alustalla ajetaan. Kävimme koeajamassa Continentalin uutuusrenkaan.

Allroad-moottoripyörät eli kaikille teille tarkoitetut kaksipyöräiset ovat saaneet valtaisan suosion Suomessa ja myös Keski-Euroopassa vaikkei siellä ole juurikaan sorateitä. Tästä syystä rengasvalmistajat ovat alkaneet suunnitella uudentyyppisiä renkaita erityisesti allroad-luokan moottoripyöriin.

Perinteisesti suurissa matkaenduroissa käytetään kahdenlaisia renkaita.

Katuajoon ja asvalttipinnalle suunnitellussa renkaassa on maltillinen kuvio. Tästä hyvä esimerkki on Continentalin Trail Attack 2. Perinteinen nappularengas on tarkoitettu enemmän soratielle. Erityisen suosittu nappularengas, hardcore-matkaenduroharrastajien joukossa, on Continentalin TKC 80. Se pitää soratiellä hienosti, mutta on kulutuskestävyydeltään todella huono. Rengaskulut nousevat TKC 80:lla melkoisiksi.

Matkaenduroharrastajien joukossa kulkee varma tieto pienestä kilpailijasta, nimeltään Heidenau. Saksalaisen Heidenaun K 60 mallisarja. Siinä on risteytetty nappula- ja katurengas onnistuneesti. Heidenaun rengas tarjoaa loistavasti pitoa, niin soralle kuin asvaltille. Silti se kestää käyttäjien mukaan hienosti kilometrejä. Nyt Continental ilmoittaa yhdistäneensä Trail Attacin ja TKC 80.

Tuloksena on Continentalin mukaan rengas, joka haastaa pikkuisen rengasvalmistajan Heidenaun allroad-renkaiden ykköspaikalta. Lähdetään koeajamaan Continental TKC 70 -rengasta pitkin ja poikin Walesin metsiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ote tiehen pienestä kiinni

Moottoripyörän renkaat kosketuspinat tiehen on alaltaan pieni. Kunnolla kallistettaessa renkaan pitopinta-ala saattaa olla vain tulitikkuaskin kokoinen. Se asettaa haasteita renkaiden valmistajille.

Yksi keino ratkoa asiaa, on rakene: moottoripyörän renkaan keskikohdan kumilaatu on kovempaa kuin renkaan reunoilla. Ratkaisulla saadaan renkaiden sivuille enemmän pitoa kuin keskikohtaan. Ratkaisulla saadaan enemmän kuluva, renkaan keskikohta kestämään suurempia kilometrimääriä.

Toinen vaihtoehto on sekoittaa renkaan kumiseokseen ainetta nimeltä silika. Se muun muassa parantaa ratkaisevasti renkaan pitoa märällä tiellä. Silika aiheuttaa sen, että rengas saavuttaa nopeammin oikean käyttölämpötilan. Se on tärkeää renkaan pidon kannalta. Uudessa Continentalin TKC 70 on käytetty kaikkia näitä uusia tekniikoita.

Pitoa myös asvaltilla

Huolimatta karkeasta kuviosta, tarjoaa TKC mukavasti pitoa asvaltilla. Luonnollisesti renkaan runko hiukan huojuu kovissa jarrutuksissa, mutta silti siihen voi luottaa koko ajan.

Soralla uutuus toimii mutkattoman hienosti. Renkaan kulutuspinnan urat puhdistuvat hienosti, ja rengas tarjoaa mainiosti pitoa jopa hienoisessa mudassa. Koeajolenkillä ajettiin jopa ns. enduropolkua kivineen. Koeajopyörinä olivat kaikki järeimmät matkaendurot. Silti, kahden ajopäivän aikana ei nähty ainoatakaan rengasrikkoa. Renkaan runko on mitä ilmeisemmin vahva. Hinnat alkavat 166 eurosta (eturengas) ja 196 euroa (takarengas)

Teksti ja kuvat: Tero Kiira

Luetuimmat