10.3.2015 Ajoneuvot Moottoripyörän rengasvalinta riippuu ajoalustasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörissä käytetään monia erityyppisiä rengasvaihtoehtoja, siitä riippuen milläisella alustalla ajetaan. Kävimme koeajamassa Continentalin uutuusrenkaan. Allroad-moottoripyörät eli kaikille teille tarkoitetut kaksipyöräiset ovat saaneet valtaisan suosion Suomessa ja myös Keski-Euroopassa vaikkei siellä ole juurikaan sorateitä. Tästä syystä rengasvalmistajat ovat alkaneet suunnitella uudentyyppisiä renkaita erityisesti allroad-luokan moottoripyöriin. Perinteisesti suurissa matkaenduroissa käytetään kahdenlaisia renkaita. Katuajoon ja asvalttipinnalle suunnitellussa renkaassa on maltillinen kuvio. Tästä hyvä esimerkki on Continentalin Trail Attack 2. Perinteinen nappularengas on tarkoitettu enemmän soratielle. Erityisen suosittu nappularengas, hardcore-matkaenduroharrastajien joukossa, on Continentalin TKC 80. Se pitää soratiellä hienosti, mutta on kulutuskestävyydeltään todella huono. Rengaskulut nousevat TKC 80:lla melkoisiksi. Matkaenduroharrastajien joukossa kulkee varma tieto pienestä kilpailijasta, nimeltään Heidenau. Saksalaisen Heidenaun K 60 mallisarja. Siinä on risteytetty nappula- ja katurengas onnistuneesti. Heidenaun rengas tarjoaa loistavasti pitoa, niin soralle kuin asvaltille. Silti se kestää käyttäjien mukaan hienosti kilometrejä. Nyt Continental ilmoittaa yhdistäneensä Trail Attacin ja TKC 80. Tuloksena on Continentalin mukaan rengas, joka haastaa pikkuisen rengasvalmistajan Heidenaun allroad-renkaiden ykköspaikalta. Lähdetään koeajamaan Continental TKC 70 -rengasta pitkin ja poikin Walesin metsiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ote tiehen pienestä kiinni Moottoripyörän renkaat kosketuspinat tiehen on alaltaan pieni. Kunnolla kallistettaessa renkaan pitopinta-ala saattaa olla vain tulitikkuaskin kokoinen. Se asettaa haasteita renkaiden valmistajille. Yksi keino ratkoa asiaa, on rakene: moottoripyörän renkaan keskikohdan kumilaatu on kovempaa kuin renkaan reunoilla. Ratkaisulla saadaan renkaiden sivuille enemmän pitoa kuin keskikohtaan. Ratkaisulla saadaan enemmän kuluva, renkaan keskikohta kestämään suurempia kilometrimääriä. Toinen vaihtoehto on sekoittaa renkaan kumiseokseen ainetta nimeltä silika. Se muun muassa parantaa ratkaisevasti renkaan pitoa märällä tiellä. Silika aiheuttaa sen, että rengas saavuttaa nopeammin oikean käyttölämpötilan. Se on tärkeää renkaan pidon kannalta. Uudessa Continentalin TKC 70 on käytetty kaikkia näitä uusia tekniikoita. Pitoa myös asvaltilla Huolimatta karkeasta kuviosta, tarjoaa TKC mukavasti pitoa asvaltilla. Luonnollisesti renkaan runko hiukan huojuu kovissa jarrutuksissa, mutta silti siihen voi luottaa koko ajan. Soralla uutuus toimii mutkattoman hienosti. Renkaan kulutuspinnan urat puhdistuvat hienosti, ja rengas tarjoaa mainiosti pitoa jopa hienoisessa mudassa. Koeajolenkillä ajettiin jopa ns. enduropolkua kivineen. Koeajopyörinä olivat kaikki järeimmät matkaendurot. Silti, kahden ajopäivän aikana ei nähty ainoatakaan rengasrikkoa. Renkaan runko on mitä ilmeisemmin vahva. Hinnat alkavat 166 eurosta (eturengas) ja 196 euroa (takarengas) Teksti ja kuvat: Tero Kiira Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?