19.2.2020 Ajoneuvot MotoE-sähkömoottoripyörillä edessä toinen MM-kausi – Ajo Motorsport ja Niki Tuuli taistelevat maailmanmestaruudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöisillä MotoE-ratamoottoripyörillä käynnistyy toinen MM-kausi. Ajo Motorsport MotoE -tiimin kuljettaja Niki Tuuli on yksi kovimpia mestaruuskandidaatteja. Suomalaistiimi Ajo Motorsport MotoE ja sen kuljettaja Niki Tuuli tekivät viime vuonna historiaa, kun Tuuli vei Sachsenringin radalla Saksassa ajetussa kaikkien aikojen ensimmäisessä MotoE-luokan MM-osakilpailussa nimiinsä sekä aika-ajon paalupaikan että kilpailun voiton. Valitettavasti Tuulen kausi päättyi kesken hänen loukkaannuttuaan kauden kolmannessa osakilpailussa Misanossa. Kaudelle 2020 suomalaistiimi lähtee tavoittelemaan luokan maailmanmestaruutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikilla samanlainen kalustoMotoE-luokassa kaikilla tiimeillä on käytössään samanlaiset, italialaisen Energica Motor Companyn toimittamat sähkökäyttöiset moottoripyörät. Tehoa niissä on 160 hevosvoimaa, vääntöä 200 newtonmetriä ja 260-kiloisen pyörän huippunopeus on 270 kilometriä tunnissa. Pyörässä ei ole kytkintä eikä vaihteistoa. Nollasta sataa se kiihtyy alle kolmessa sekunnissa. Kilpailuviikonlopun aika-ajossa ajetaan vain yksi lentävä kierros, joka määrää lähtöruudut. Kilpailussa ajetaan radan pituudesta riippuen 6-8 kilpailukierrosta. Kauden 2020 MM-osakilpailut ajetaan Euroopan MotoGP-viikonloppujen yhteydessä Jerezissä, Assenissa, Red Bull Ringillä, Misanossa ja Valenciassa.Sähkökäyttöisen pyörän akusto painaa 120 kiloa, minkä seurauksena pyörän kokonaispaino on selvästi suurempi kuin perinteisten polttomoottoripyörien paino.– Ajettavuus ei juurikaan eroa normaalista. Paino tuo hitaisiin mutkiin raskautta mutta nopeisiin mutkiin paino tuo lähinnä lisää pitoa, sanoo Niki Tuuli.Kilpailu kovenee – vastassa maailmanmestareitaToiseen MM-kauteen on helpompi lähteä, kun kokemusta pyörästä ja radoista on jo olemassa. Toisaalta myös kilpailu luokassa on koventunut, onhan mukana mm. MotoGP-luokassakin viime kaudella ajanut Bradley Smith sekä Ajo Motorsportin väreissä maailmanmestaruuteen takavuosina ajanut Mike Di Meglio.– Olin viime kaudella jatkuvasti kolmen kärkipyörän joukossa ja riskejä tuli ehkä otettua liikaakin. Toisaalta, ei niitä luita Misanossa kukaan muu rikkonut kuin minä itse, kuittaa Tuuli viime kauden epäonnen.Tallipäällikkö Aki Ajon mukaan MotoE on tätä päivää ja luokka on myös hyvä näyteikkuna kuljettajalle silmällä pitäen muita luokkia.– Niki on tällä hetkellä valmis kuljettaja mihin tahansa MotoGP-luokkaan (MotoGP, Moto2 tai Moto3), toteaa Ajo ja jatkaa odottavansa Tuulelta kärkisijoituksia myös tämän kauden MM-sarjassa.Vain kahden hengen taustatiimiEnergican toimittama MotoE-pyörä on perustekniikaltaan sama kuin viime vuonna. Tuulen pyörän tekniikasta vastaava Matti Kiiveri kertoo jokaiselle kuljettajalle sallittavan tiimissä vain kaksi taustahenkilöä, joista toinen vastaa tekniikasta ja toinen datasta.– Meillä myös datamiehellä on mekaanikkotausta, joten hän voi ja myös saa auttaa jos minulla tulee tekniikan kanssa kiire esimerkiksi kaatumisen jäljiltä pyörääJos pyörä menee harjoituksissa korjauskelvottomaan kuntoon, niin järjestäjillä on muutama varapyörä, jolloin kuljettajalla on mahdollisuus saada korvaava pyörä käyttöönsä kisaan. Kiiverin mukaan Tuulen pyörän paino on lähellä 260 kilon minimipainoa, ja myös järjestäjät haluavat toimillaan pitää painoerot vähäisinä.– Jos pyörään tulee kilpailun ajaksi järjestäjien kamerakalustoa, niin pyörässä on valmiina vastaavanpainoset lisäpainot, jotka poistetaan jolloin kamerakalusto ei anna painoetua muille kilpailijoille.Jotain pieniä asioita pyörissä saa rakentaa omalla tyylillään.– Esimerkiksi jalkatappien kiinnityksissä on eroja ja viime vuonna rakensin Nikin pyörän vasempaan kahvaan ”skootterijarrun”. Muuten pyörät ovat käytännössä samanlaisia keskenään.Kilpailun pituus määräytyy akkukapasiteetin mukaan. Ajettavan 6–8 kierroksen kilpailun aikana akkujen varaus laskee lähelle 30 prosentin tasoa, mutta ei sen alle.– Jos mennään alle 30 prosentin, niin silloin eri akkujen välillä tulee jo eroja miten ne varaustaan luovuttavat. Ei ole tietenkään järkevää, että kilpailun viimeisellä kierroksella voitosta taisteltaessa pyörät eivät olisi tasaväkisiä, päättää Kiiveri.MotoE World Cup:n avauskilpailu kaasutellaan 3. toukokuuta Jerezin radalla Espanjassa. Viiden osakilpailun pituinen sarja päättyy Valenciassa 15. marraskuuta 2020.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?