2.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Euroopan vapauttaja – Harley-Davidson WLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuhoutumattomaksi suunniteltu, Euroopan vapauttajana ja sodan voittaneena moottoripyöränä tunnettu Harley-Davidson WLA merkitsi paljon myös moottoripyörien rakentelukulttuurin kehittymiselle. 1920-luvun loppupuolella Harley-Davidson esitteli aloitteleville kuljettajille tarkoitetun keskikokoisen mallin, joka synnytettiin asentamalla täysin uusi, 45-kuutiotuumainen (738 cm3) sivuventtiili-V2 pienemmällä, yksisylinterisellä moottorilla varustetusta B-sarjasta lainattuun runkoon. D-sarja, tai kansan suussa ”Forty-five”, oli syntynyt. Aloittelijoiden lisäksi malli päätyi myös flat track -kilpailijoiden suosioon ja siinä käytetty moottori säilyi tuotannossa aina vuoteen 1973 saakka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lujatekoinen ja luotettava lähtökohta Mallin kolmas kehitysversio oli vuonna 1937 esitelty W-sarja, jonka osana esiteltiin WL-malli. Mallinimi tarkoitti yksipaikkaista, korkeapuristeisella moottorilla varustettua pyörää – lättäpään kohdalla korkeapuristeisuus tosin tarkoitti nykymittapuulla maltillista 5:1 lukemaa. Ajalle tyypilliseen tapaan mallin jäykkäperäinen runko oli varustettu springer-haarukalla. WL oli kestävä ja yksinkertainen, eikä sitä oltu yritettykään suunnitella kovin hienostuneeksi tai suorituskykyiseksi. Harley-Davidsonin tuolloin Big Twin -malleissaan käyttämät knucklehead-moottorit olivat huomattavasti sivuventtiilimoottoria tehokkaampia. Lättäpää puolestaan oli erittäin varmatoiminen. Lisäksi sen huoltaminen ja korjaaminen oli yksinkertaista. Juuri nämä ominaisuudet herättivät myös Yhdysvaltain armeijan huomion, kun sodan syttyminen Euroopassa alkoi näyttää yhä todennäköisemmältä. Kilpailijansa Indianin harmiksi Harley-Davidson saikin sodan alla sopimuksen kaikkien Yhdysvaltain viranomaiskäyttöön tulevien moottoripyörien valmistamisesta. Maltillisesti muutettuna taistelukentille Virallisesti vuonna 1940 esitelty Harley-Davidson WLA oli valmistajan armeijan käyttöön muokkaama versio siviilimallista. Valmistajan WL-malliin tekemät muutokset olivat suhteellisen vähäisiä. WLA:n haarukka oli noin 6 senttimetriä pidempi suuremman maavaran saavuttamiseksi. Lokasuojat olivat leveämmät ja avoimemmat mutaisia olosuhteita silmällä pitäen. Ilmansuodatin vaihdettiin pölyisissä olosuhteissa tehokkaaseen öljykylpysuodattimeen ja kampikammion huohotukseen tehtiin muutoksia, jotta moottoriin ei joutuisi vettä vesistöjä ylitettäessä. Radion kuljettamiseksi pyörään asennettiin tukeva tavarateline. Muulta varustukseltaan eri yksilöt poikkesivat toisistaan, mutta tyypillisiä varusteita olivat tuulilasi, jalkasuojat, suojaraudat, pohjapanssari, nahkaiset sivulaukut, ammuslaatikko, peilit sekä asekotelo. Mallin työkalusarja ja käyttöohjekirja olivat siviiliversiota kattavampia, jotta käyttäjän mahdollisuus onnistua kentällä tarvittavissa korjaustoimissa olisi suurempi. Vaikka mallin valmistus oli aloitettu jo aiemmin, se pääsi todelliseen vauhtiin Japanin hyökättyä Pearl Harboriin 7. joulukuuta 1941. Mielenkiintoisena yksityiskohtana kaikkien Pearl Harborin jälkeen valmistettujen WLA-mallien vuosimalliksi on todellisesta valmistusajankohdasta riippumatta merkitty 1942. Aluksi Harley-Davidson valmisti moottoripyöriä myös muihin kuin valtion käyttöön, mutta vuonna 1943 sotaväen tarpeet olivat kasvaneet niin mittaviksi, että kapasiteettia siviilimallien valmistamiseen ei enää ollut. Yhdysvaltain sotavoimien lisäksi WLA:ta tai sen johdannaisia toimitettiin Neuvostoliittoon, Kanadaan, Etelä-Afrikkaan, Iso-Britanniaan, Kiinaan ja Ranskaan. Sodan loppuun mennessä Harley-Davidson oli valmistanut sotilaskäyttöön noin 88 000 WLA:ta. Euroopan vapauttaja ja moottoripyöräkulttuurin kehittäjä WLA oli suunniteltu kaiken kestäväksi, ”tuhoutumattomaksi” moottoripyöräksi ja sellainen se myös mitä suurimmassa määrin oli. Mallin erinomaisuudesta kertoo myös se, että vaikka sen valmistus loppui toisen maailmansodan päättymiseen, otettiin se uudelleen tuotantoon Korean sodan alla. WLA:n merkittävimmät käyttötarkoitukset toisessa maailmansodassa liittyivät poliisi-, partiointi- ja kuriiritoimintaan. Mallin ikonisen maineen loi se, että ensimmäiset amerikkalaiset sotilaat natsien miehittämillä alueilla olivat yleensä moottoripyörillään liikkuvia tiedustelu-upseereita. WLA:n näkeminen kertoikin usein Yhdysvaltain armeijan lähestymisestä, joten malli sai lempinimet ”The Liberator” (vapauttaja) ja ”The Bike that Won the War” (moottoripyörä, joka voitti sodan). WLA on merkittävä malli myös moottoripyöräkulttuurin kehittymisessä. Sodan jälkeen rintamalta palanneet sotilaat halusivat moottoripyöriä, ja sellaisia oli hyvin saatavilla armeijan tuttujen ylijäämä-WLA-mallien muodossa. Kotiutuneet sotilaat muokkasivat hankkimistaan pyöristä omien mieltymistensä mukaisia, joten sotamenestyksen lisäksi mallin merkitys bobber- ja chopper-kulttuurin synnylle on huomattava. Itse asiassa WLA-mallit olivat niin kysyttyjä ja niiden rakentelu oli niin suosittua, että suuresta valmistusmäärästä huolimatta alkuperäiskuntoiset WLA:t ovat nykyään erittäin harvinaisia. Kuvien Harley-Davidson WLA on nähtävillä Suomen moottoripyörämuseossa ja sen omistaja on Marcus Mannerla. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?