3.2.2018

Mp-klassikko: kaukalosta kevariin – Teemu Selänteen Honda MBX 125F ’84

Honda MBX 125F_Selänne_Mp_klassikko

Lukuisten 1970-luvulla syntyneiden suomalaisten tapaan myös Teemu Selänne kurvaili teinivuosinaan kevytmoottoripyörällä. Tulevan kiekkolegendan alla oli Honda MBX 125F, yksi aikansa himotuimmista satapiikeistä.

Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmiin kuuluva Honda MBX 125F näyttää sinänsä samalta kuin muutkin aikansa kevarit: kulmikkaat muodot, vaatimattoman kokoiset katteet ja tehtaan isompia malleja imitoiva sini-puna-valkoinen väritys.

Bensatankin pinnasta löytyy kuitenkin jo jotain erikoisempaa. Siihen sipaistu nimikirjoitus on sama, jota lukemattomat lätkäfanit ympäri maailman ovat himoinneet jo neljännesvuosisadan ajan – Teemu Selänne #8.

Honda MBX 125F_Selänne_Mp_klassikko

Signeeraus todistaa aukottomasti sen, että juuri tällä samaisella Honda MBX 125F -yksilöllä vuonna 1970 syntynyt Selänne liikkui kevytmoottoripyöräkortin saatuaan.

Valinta oli sporttiselle nuorukaiselle oikeaan osunut, sillä MBX edusti satapiikkien uutta, tehokkaampaa kaksitahtista suuntausta nelitahtikauden jälkeen. 22 hevosvoimaa olikin teini-ikäisen käyttöön enemmän kuin riittävä lukema. Myös rekisterikilven tunnus oli enteellinen: UC-8.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matkarahat myymällä

MBX ei lopulta ollut Selänteellä kovinkaan pitkään, sillä pyörän ja omistajan tiet erkanivat jo vuonna 1987 varsin persoonallisella tavalla.

Selänteen silloinen tyttöystävä oli siirtynyt vaihto-oppilaaksi Yhdysvaltojen Seattleen, ja päästäkseen katsomaan häntä Teemu kuittasi matkakulut lennokkaasti: myymällä pyöränsä eteenpäin.

Nykyinen omistaja Heimo Kaidankangas hankki MBX:n sukulaiseltaan vuonna 1998.

Honda MBX 125F_Selänne_Mp_klassikko

– Siinä välissä pyörällä oli ehtinyt olla useita omistajia, eikä moni heistä varmaan edes tiennyt, kenelle se oli aikoinaan kuulunut. Olimme jo tehneet kaupat, kun sukulaismies totesi että ”ai niin, unohdin mainita, että huhun mukaan tämä on saattanut olla Teemu Selänteellä”!

Vanha tuttu Honda MBX 125F takaisin

Varmuus asiaan saatiin lopullisesti eräässä pääkaupunkiseudulla järjestetyssä sponsoritapahtumassa viitisentoista vuotta sitten. Tilaisuuden tähtenä ollut Teemu Selänne nautti tuolloin jo maailmanluokan mainetta, mutta nuoruuden muistot eivät suinkaan olleet haalistuneet.

– Ajoin paikalle MBX:llä. Selänne tuli sisään, ja ryhtyi jakamaan nimikirjoituksia faneille. Tungos oli tietysti kova, mutta onnistuin koputtamaan hänen olkapäätään ja näyttämään pyörän rekisteriotteen. Selänne totesi riemastuneena, että tämähän on mun pyörä, Kaidankangas nauraa.

Sen jälkeen Kaidankangas meni ulos ja siirsi MBX:n viereisen ikkunan eteen.

– Nähtyään pyörän Selänne totesi, että nyt on pakko pitää nimikirjoitusten jakamisessa tauko, että saisiko tuota koeajaa. Kysyin häneltä leikilläni, että osaatko edes käynnistää sitä. Hän katsoi minuun ja naurahti sanoen, että höh, omaa pyörääni vai? Ja hyvinhän se näytti onnistuvan!

Hetken päästä Selänne kurvaili jo piha-alueella suu leveässä virneessä.

– Koeajon jälkeen hän kiitti minua, että ”todella kiva, että sain kokea tämän”.

Lopuksi Kaidankangas pyysi nimikirjoituksen tankkiin.

Honda MBX 125F_Selänne_Mp_klassikko

– Heitin hänelle, että jos joskus haluat ostaa pyörän takaisin, sen arvo nousi juuri huomattavasti nimmarisi myötä!

Kaikkien katsottavana

Alun perin MBX oli tarkoitus antaa Kaidankankaan jälkikasvun käyttöön, mutta pyörän historia muutti suunnitelmat.

– Kavereilla oli hienoja, isoja pyöriä, ja he ihmettelivät miksi itse ajelin tällaisella. Näytin heille tankin pintaa ja sanoin, että tällaista ette pysty itse koskaan ostamaan…

Honda MBX 125F_Selänne_Mp_klassikko

Pyörä on saanut jo hieman ajan patinaa, mutta on omistajansa mukaan edelleen täydessä ajokunnossa ­– tien päälle pääsisi vain pienellä käyttökunnostuksella. Juuri nyt Moottoripyörämuseo on kuitenkin MBX:lle oikea paikka.

– Tästä hyötyy sekä yleisö, joka on pyörästä kiinnostunut että minä itse, kun olen saanut sille lämpimän säilytyspaikan, Kaidankangas kiittelee.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat