3.2.2018 Ajoneuvot Mp-klassikko: kaukalosta kevariin – Teemu Selänteen Honda MBX 125F ’84 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Lukuisten 1970-luvulla syntyneiden suomalaisten tapaan myös Teemu Selänne kurvaili teinivuosinaan kevytmoottoripyörällä. Tulevan kiekkolegendan alla oli Honda MBX 125F, yksi aikansa himotuimmista satapiikeistä. Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmiin kuuluva Honda MBX 125F näyttää sinänsä samalta kuin muutkin aikansa kevarit: kulmikkaat muodot, vaatimattoman kokoiset katteet ja tehtaan isompia malleja imitoiva sini-puna-valkoinen väritys. Bensatankin pinnasta löytyy kuitenkin jo jotain erikoisempaa. Siihen sipaistu nimikirjoitus on sama, jota lukemattomat lätkäfanit ympäri maailman ovat himoinneet jo neljännesvuosisadan ajan – Teemu Selänne #8. Signeeraus todistaa aukottomasti sen, että juuri tällä samaisella Honda MBX 125F -yksilöllä vuonna 1970 syntynyt Selänne liikkui kevytmoottoripyöräkortin saatuaan. Valinta oli sporttiselle nuorukaiselle oikeaan osunut, sillä MBX edusti satapiikkien uutta, tehokkaampaa kaksitahtista suuntausta nelitahtikauden jälkeen. 22 hevosvoimaa olikin teini-ikäisen käyttöön enemmän kuin riittävä lukema. Myös rekisterikilven tunnus oli enteellinen: UC-8. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkarahat myymällä MBX ei lopulta ollut Selänteellä kovinkaan pitkään, sillä pyörän ja omistajan tiet erkanivat jo vuonna 1987 varsin persoonallisella tavalla. Selänteen silloinen tyttöystävä oli siirtynyt vaihto-oppilaaksi Yhdysvaltojen Seattleen, ja päästäkseen katsomaan häntä Teemu kuittasi matkakulut lennokkaasti: myymällä pyöränsä eteenpäin. Nykyinen omistaja Heimo Kaidankangas hankki MBX:n sukulaiseltaan vuonna 1998. – Siinä välissä pyörällä oli ehtinyt olla useita omistajia, eikä moni heistä varmaan edes tiennyt, kenelle se oli aikoinaan kuulunut. Olimme jo tehneet kaupat, kun sukulaismies totesi että ”ai niin, unohdin mainita, että huhun mukaan tämä on saattanut olla Teemu Selänteellä”! Vanha tuttu Honda MBX 125F takaisin Varmuus asiaan saatiin lopullisesti eräässä pääkaupunkiseudulla järjestetyssä sponsoritapahtumassa viitisentoista vuotta sitten. Tilaisuuden tähtenä ollut Teemu Selänne nautti tuolloin jo maailmanluokan mainetta, mutta nuoruuden muistot eivät suinkaan olleet haalistuneet. – Ajoin paikalle MBX:llä. Selänne tuli sisään, ja ryhtyi jakamaan nimikirjoituksia faneille. Tungos oli tietysti kova, mutta onnistuin koputtamaan hänen olkapäätään ja näyttämään pyörän rekisteriotteen. Selänne totesi riemastuneena, että tämähän on mun pyörä, Kaidankangas nauraa. Sen jälkeen Kaidankangas meni ulos ja siirsi MBX:n viereisen ikkunan eteen. – Nähtyään pyörän Selänne totesi, että nyt on pakko pitää nimikirjoitusten jakamisessa tauko, että saisiko tuota koeajaa. Kysyin häneltä leikilläni, että osaatko edes käynnistää sitä. Hän katsoi minuun ja naurahti sanoen, että höh, omaa pyörääni vai? Ja hyvinhän se näytti onnistuvan! Hetken päästä Selänne kurvaili jo piha-alueella suu leveässä virneessä. – Koeajon jälkeen hän kiitti minua, että ”todella kiva, että sain kokea tämän”. Lopuksi Kaidankangas pyysi nimikirjoituksen tankkiin. – Heitin hänelle, että jos joskus haluat ostaa pyörän takaisin, sen arvo nousi juuri huomattavasti nimmarisi myötä! Kaikkien katsottavana Alun perin MBX oli tarkoitus antaa Kaidankankaan jälkikasvun käyttöön, mutta pyörän historia muutti suunnitelmat. – Kavereilla oli hienoja, isoja pyöriä, ja he ihmettelivät miksi itse ajelin tällaisella. Näytin heille tankin pintaa ja sanoin, että tällaista ette pysty itse koskaan ostamaan… Pyörä on saanut jo hieman ajan patinaa, mutta on omistajansa mukaan edelleen täydessä ajokunnossa – tien päälle pääsisi vain pienellä käyttökunnostuksella. Juuri nyt Moottoripyörämuseo on kuitenkin MBX:lle oikea paikka. – Tästä hyötyy sekä yleisö, joka on pyörästä kiinnostunut että minä itse, kun olen saanut sille lämpimän säilytyspaikan, Kaidankangas kiittelee. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Moottoripyörät Nakujen kantaisä uudistui – Ducati Monster on kauniimpi, kevyempi ja teknisempi 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan