21.4.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Suunnannäyttäjä, joka loi BMW:n menestyksen – BMW R60/5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä R60/5 oli merkittävässä roolissa, kun toisen maailmansodan tuhkasta noussut BMW loi itselleen uuden, omaleimaisen identiteetin, jonka avulla se nousi yhdeksi maailman merkittävimmistä moottoripyöränvalmistajista. Maailmansotien välillä moottoripyöränvalmistuksensa hyvään vauhtiin saanut BMW joutui toisen maailmansodan jälkeen aloittamaan toimintansa täysin puhtaalta pöydältä. Ensinnäkin Münchenin tehdas oli pommitettu täysin raunioiksi. Lisäksi rauhanehdot kielsivät muun muassa moottoripyörien valmistuksen. Vähemmillä tuhoilla selvinnyt Eisenachin tehdas sijaitsi Neuvostoliiton kontrolloimassa Itä-Saksassa ja uudet isännät aloittivat siellä omine lupineen BMW-autojen ja -moottoripyörien valmistuksen. Kun tehdas myöhemmin siirtyi itäsaksalaisten hallintaan, vaihdettiin Eisenachissa toimivan valmistajan merkki EMW:ksi ja tutun ympyrälogon sini-valkoinen väri korvattiin puna-valkoisella, mutta muutamia vuosia BMW-merkkisillä ajoneuvoilla oli kaksi valmistajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaisinmallintamalla alkuun Kun BMW vuonna 1947 sai luvan aloittaa moottoripyörien valmistuksen Münchenissä, olivat kaikki olemassa olevat piirustukset ja prototyypit Eisenachissa ja valtaosa insinööreistä Yhdysvalloissa tai Neuvostoliitossa, mikä asetti tiettyjä haasteita toiminnan aloittamiselle. Ensimmäinen sodan jälkeen esitelty malli, R24, luotiin ennen sotaa rakennetusta R23-mallista takaisinmallintamalla ja sitä edelleen kehittämällä. 50-luvun puolivälissä esiteltiin uudet R50/60-mallit, jotka oli varustettu 500- tai 600-kuutioisilla kaksisylinterisillä boxermoottoreilla ja sivuvaunukäytössä oivallisella Earles-etuhaarukalla – tuolloin sivuvaunujen rooli oli yhä merkittävä ja kaikki BMW-mallit oli varustettu tehtaan jäljiltä sivuvaunukiinnikkein. Tilanne oli kuitenkin muuttumassa, ja tulevaisuutta ennakoiden BMW esitteli vuonna 1967 tärkeillä Yhdysvaltain markkinoilla teleskooppihaarukalla varustetut R-sarjan mallit ilman sivuvaunukiinnikkeitä vastatakseen yhä urheilullisempia pyöriä himoavien markkinoiden kysyntään. Vaikka BMW:t kävivätkin yhä hyvin kaupaksi Yhdysvalloissa, oli yhtiön vanhentuneiden moottoripyörien kysyntä Euroopassa laskusuunnassa. Jotain täysin uutta Vaikka moottoripyörien merkitys yhtiölle oli pienentynyt, ei BMW kuitenkaan ollut aikeissa heittää pyyhettä kehään. Vuonna 1967 Motorrad-lehden kuvaajan filmille tarttuikin Nürburgringillä testattavana ollut, ennestään tuntematon BMW-moottoripyörä. Lisäksi vuonna 1969 yhtiö siirsi moottoripyörien valmistuksen Münchenista Berliiniin, joten panostukset moottoripyöränvalmistukseen olivat merkittävät. Berliinin tehtaassa alettiin valmistaa täysin uusia R50/5, R60/5 ja R75/5 -malleja, jotka esiteltiin mallivuodelle 1970. Täysin uusi, moderni runko oli merkittävä edistysaskel edelliseen ja kaikki versiot oli varustettu teleskooppihaarukalla. Myös kaksisylinterinen boxermoottori oli uusi. Siinä käytettiin korkeapaineisen voitelujärjestelmän mahdollistamia nykyaikaisia liukulaakereita ja maavaraa oli kampiakselin alapuolelle siirretyn nokka-akselin myötä entistä runsaammin. Kuten edellisessä malliversiossa, myös uutuuden kohdalla mallinumero ilmoitti moottorin koon, uusi /5-malli oli saatavana 500-, 600- tai 750-kuutioisena. Moottorin iskunpituus oli sama ja erot sylinteritilavuudessa luotiin sylinterin halkaisijaa muuttamalla. 12-volttinen sähköjärjestelmä oli sekin nykyaikainen ja moottori oli varustettu sähköstartilla – siinä tosin säilytettiin yhä myös polkukäynnistin. Uuden mallin muuttuneen ulkoasun merkitystä sen menestykselle ei tule aliarvioida. Vaikka /5-mallin edeltäjä olikin vuosien kuluessa saanut merkittäviä teknisiä päivityksiä, oli sen muotoilu selkeästi peräisin sotaa edeltävältä ajalta. Uutuus oli sen sijaan moderni ja omaleimainen. BMW:n 60-luvun muotoiluosastolle on nostettava hattua, sillä vastaavasti kuin saman aikakauden autojen kohdalla, myös /5-mallien ulkonäöstä muodostui BMW:lle erittäin tunnusmerkillinen ja viittauksia aikakauden tyyliin sai havaita vielä vuosien jälkeenkin. Kivijalka uudelle kasvulle Uusi upea malli ei jäänyt vaille huomiota. Urheilulliset pyörät näyttivät hyvältä ja niiden ajo-ominaisuudet olivat oivalliset. BMW olikin yksi mullistuvien moottoripyörämarkkinoiden voittajista ja vaikka /5-mallit jäivätkin lyhytikäisiksi, oli niiden merkitys BMW:n menestykselle ja valmistajan uuden imagon rakentamiselle valtava. Lisäksi /6-mallin esittely jo vuonna 1973 ei ollut niinkään korvattavan mallin heikkoutta – itse asiassa /6 oli monilta osin edeltäjänsä kaltainen – kuin valmistajan kärkästä reagointia japanilaisvalmistajien aiheuttamiin haasteisiin, mikä oli avainasemassa valmistajan nousussa yhdeksi maailman merkittävimmistä moottoripyöränvalmistajista. Kuvissa oleva BMW R60/5 kuuluu Suomen moottoripyörämuseon kokoelmiin. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?