21.4.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Suunnannäyttäjä, joka loi BMW:n menestyksen – BMW R60/5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä R60/5 oli merkittävässä roolissa, kun toisen maailmansodan tuhkasta noussut BMW loi itselleen uuden, omaleimaisen identiteetin, jonka avulla se nousi yhdeksi maailman merkittävimmistä moottoripyöränvalmistajista. Maailmansotien välillä moottoripyöränvalmistuksensa hyvään vauhtiin saanut BMW joutui toisen maailmansodan jälkeen aloittamaan toimintansa täysin puhtaalta pöydältä. Ensinnäkin Münchenin tehdas oli pommitettu täysin raunioiksi. Lisäksi rauhanehdot kielsivät muun muassa moottoripyörien valmistuksen.Vähemmillä tuhoilla selvinnyt Eisenachin tehdas sijaitsi Neuvostoliiton kontrolloimassa Itä-Saksassa ja uudet isännät aloittivat siellä omine lupineen BMW-autojen ja -moottoripyörien valmistuksen. Kun tehdas myöhemmin siirtyi itäsaksalaisten hallintaan, vaihdettiin Eisenachissa toimivan valmistajan merkki EMW:ksi ja tutun ympyrälogon sini-valkoinen väri korvattiin puna-valkoisella, mutta muutamia vuosia BMW-merkkisillä ajoneuvoilla oli kaksi valmistajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisinmallintamalla alkuunKun BMW vuonna 1947 sai luvan aloittaa moottoripyörien valmistuksen Münchenissä, olivat kaikki olemassa olevat piirustukset ja prototyypit Eisenachissa ja valtaosa insinööreistä Yhdysvalloissa tai Neuvostoliitossa, mikä asetti tiettyjä haasteita toiminnan aloittamiselle. Ensimmäinen sodan jälkeen esitelty malli, R24, luotiin ennen sotaa rakennetusta R23-mallista takaisinmallintamalla ja sitä edelleen kehittämällä.50-luvun puolivälissä esiteltiin uudet R50/60-mallit, jotka oli varustettu 500- tai 600-kuutioisilla kaksisylinterisillä boxermoottoreilla ja sivuvaunukäytössä oivallisella Earles-etuhaarukalla – tuolloin sivuvaunujen rooli oli yhä merkittävä ja kaikki BMW-mallit oli varustettu tehtaan jäljiltä sivuvaunukiinnikkein.Tilanne oli kuitenkin muuttumassa, ja tulevaisuutta ennakoiden BMW esitteli vuonna 1967 tärkeillä Yhdysvaltain markkinoilla teleskooppihaarukalla varustetut R-sarjan mallit ilman sivuvaunukiinnikkeitä vastatakseen yhä urheilullisempia pyöriä himoavien markkinoiden kysyntään. Vaikka BMW:t kävivätkin yhä hyvin kaupaksi Yhdysvalloissa, oli yhtiön vanhentuneiden moottoripyörien kysyntä Euroopassa laskusuunnassa.Jotain täysin uuttaVaikka moottoripyörien merkitys yhtiölle oli pienentynyt, ei BMW kuitenkaan ollut aikeissa heittää pyyhettä kehään. Vuonna 1967 Motorrad-lehden kuvaajan filmille tarttuikin Nürburgringillä testattavana ollut, ennestään tuntematon BMW-moottoripyörä. Lisäksi vuonna 1969 yhtiö siirsi moottoripyörien valmistuksen Münchenista Berliiniin, joten panostukset moottoripyöränvalmistukseen olivat merkittävät.Berliinin tehtaassa alettiin valmistaa täysin uusia R50/5, R60/5 ja R75/5 -malleja, jotka esiteltiin mallivuodelle 1970. Täysin uusi, moderni runko oli merkittävä edistysaskel edelliseen ja kaikki versiot oli varustettu teleskooppihaarukalla. Myös kaksisylinterinen boxermoottori oli uusi. Siinä käytettiin korkeapaineisen voitelujärjestelmän mahdollistamia nykyaikaisia liukulaakereita ja maavaraa oli kampiakselin alapuolelle siirretyn nokka-akselin myötä entistä runsaammin.Kuten edellisessä malliversiossa, myös uutuuden kohdalla mallinumero ilmoitti moottorin koon, uusi /5-malli oli saatavana 500-, 600- tai 750-kuutioisena. Moottorin iskunpituus oli sama ja erot sylinteritilavuudessa luotiin sylinterin halkaisijaa muuttamalla. 12-volttinen sähköjärjestelmä oli sekin nykyaikainen ja moottori oli varustettu sähköstartilla – siinä tosin säilytettiin yhä myös polkukäynnistin.Uuden mallin muuttuneen ulkoasun merkitystä sen menestykselle ei tule aliarvioida. Vaikka /5-mallin edeltäjä olikin vuosien kuluessa saanut merkittäviä teknisiä päivityksiä, oli sen muotoilu selkeästi peräisin sotaa edeltävältä ajalta. Uutuus oli sen sijaan moderni ja omaleimainen. BMW:n 60-luvun muotoiluosastolle on nostettava hattua, sillä vastaavasti kuin saman aikakauden autojen kohdalla, myös /5-mallien ulkonäöstä muodostui BMW:lle erittäin tunnusmerkillinen ja viittauksia aikakauden tyyliin sai havaita vielä vuosien jälkeenkin.Kivijalka uudelle kasvulleUusi upea malli ei jäänyt vaille huomiota. Urheilulliset pyörät näyttivät hyvältä ja niiden ajo-ominaisuudet olivat oivalliset. BMW olikin yksi mullistuvien moottoripyörämarkkinoiden voittajista ja vaikka /5-mallit jäivätkin lyhytikäisiksi, oli niiden merkitys BMW:n menestykselle ja valmistajan uuden imagon rakentamiselle valtava.Lisäksi /6-mallin esittely jo vuonna 1973 ei ollut niinkään korvattavan mallin heikkoutta – itse asiassa /6 oli monilta osin edeltäjänsä kaltainen – kuin valmistajan kärkästä reagointia japanilaisvalmistajien aiheuttamiin haasteisiin, mikä oli avainasemassa valmistajan nousussa yhdeksi maailman merkittävimmistä moottoripyöränvalmistajista.Kuvissa oleva BMW R60/5 kuuluu Suomen moottoripyörämuseon kokoelmiin.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon