16.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: muotovalio avoauto – Fiat 124 Spider Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 124 Spider:n valtteja ovat kyvyt, kauneus ja ketteryys. Hyvää: muodot, ajettavuus, moottori. Huonoa: ajoasennon säätö, hinta, vaihdevivun liikkeet. Uusi Fiat 124 Spider on avoauto, joka maksaa muodoillaan kunniavelkaa 50 vuotta sitten syntyneelle esikuvalleen. Kylkilinjan pokkaus nousee juuri ennen oven kahvaa ylöspäin ja jatkuu yli takapuskurin aina takavaloihin saakka. Siinä missä alkuperäisen vuoden 1966 vuosimallin pokkaus laskee lopussa jyrkähkösti, laskee nykymallin linja maltillisemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi veljestä Kahden autoveljeksen, nyt Italian Veronassa koeajetun Fiat 124 Spiderin ja jo aiemmin Suomeen saapuneen Mazda MX-5:n välillä arpova saa pähkiä hankintaa monesta näkökulmasta. Arvostaako tehoa vai vakiovarustelua? Kumpi puhuttelee sydäntä: italialainen vai japanilainen? Fiat on pitkäkeulaisena hieman pidempi ja myös painavampi. Auton paino on silti onnistuttu pitämään kurissa. Keveyttä tuovat alumiiniset konepelti ja takaluukku. Pyörän ripustukset ja jousitus on edessä ratkaistu päällekkäisin tukivarsin, takana multilink-tuennalla. Samalta tehtaalta Avoautojen perusrakenne on yhteneväinen. Autot tehdään Mazdan Hiroshiman tehtaalla Japanissa. Koeajetun avo-Fiatin konepellin alla on aina 140 hevosvoiman moottori turboahtimella ryyditettynä. Tarjolla on kaksi varusteversiota, joista edullisempi Pop maksaa 34 994 euroa ja tyyriimpi Lounge 38 992 euroa. Avo-Mazda maksaa 1,5-litraisella (131 hv) moottorilla 34 933 euroa, kaksilitraisella moottorilla (160 hv) 38 552 euroa. Edullisin Fiat on edullisinta Mazda-veljeään kalliimpi, mutta moottorissa on tehoa 9 hevosvoimaa enemmän. Varusteissa eroa Pop-varustetason Fiatissa ei ole vakiona nahkaistuimia tai ilmastointia, jotka ovat Mazdassa vakiovarusteita. Fiatissa herkut tulevat Lounge-varustetasolla. Vakiovarusteena Fiatin Pop-varustetasolla on 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, musta kangasverhoilu, halogeeniajovalot, led-takavalot ja vakionopeudensäädin. Lounge-varustelu tuo muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, nahkaistuimet, aktiiviset led-ajovalot kaarretoiminnolla, sumuvalot, kromatut pakoputken ulostulot ja automaattisen ilmastoinnin. Avo-Fiatinsa voi varustaa korkealaatuisilla poppikoneilla: Bosen kahdeksan kaiuttimen äänentoistojärjestelmä maksaa 1 256 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avotaivas käsivoimin Käsivoimin avattava kangaskatto on toimintavarma ja sähkökattoa edullisempi ratkaisu. Takaviiston kurottelun ja sopivan lukitusvoiman oppii nopeasti. Etuistuin on tukeva istuinosan ja selkänojan osalta, mutta ajoasentoa saa sovitella. Selkänojan kallistus hoituu heppoisella muovivivulla porrrastetusti. Istuinta voi hieman kallistaa, muttei nostaa tai laskea. Ratti säätyy ylös ja alas muttei syvyyssuunnassa. Tiheä välitys Ohjaus on tarkka, muttei äkkiväärän ripeä. Kuusinopeuksisen manuaalivaihteiston tiheät välitykset ovat tärkeä osa urheilullista ajotuntumaa. Vaihteiden käyttö saisi olla täsmällisempää, vivun liikeradat lyhyempiä. Fiat 124 Spiderin ajettavuudelle tekee terää, että painosuhde etu- ja taka-akselien kesken on ihanteellinen 50:50 – kun mukaan on laskettu kuljettajan paino! Alusta on jäykkä ja pintakovahko. Matalassa autossa perstuntuma tiehen on välitön – hyvässä ja pahassa. Tienpinnan kallistelut aistii herkästi, mutta poikittaissaumat tärskäyttävät ilkeästi. Tilavat, hiljaiset ja järkevät autot ovat erikseen. Niitä ajetaan paikasta toiseen, avoautoa vapauden hurmassa ja mielikseen. Kumpiakin tarvitaan. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?