Koeajo: muotovalio avoauto – Fiat 124 Spider
Fiat 124 Spider:n valtteja ovat kyvyt, kauneus ja ketteryys. Hyvää: muodot, ajettavuus, moottori. Huonoa: ajoasennon säätö, hinta, vaihdevivun liikkeet.
Uusi Fiat 124 Spider on avoauto, joka maksaa muodoillaan kunniavelkaa 50 vuotta sitten syntyneelle esikuvalleen. Kylkilinjan pokkaus nousee juuri ennen oven kahvaa ylöspäin ja jatkuu yli takapuskurin aina takavaloihin saakka. Siinä missä alkuperäisen vuoden 1966 vuosimallin pokkaus laskee lopussa jyrkähkösti, laskee nykymallin linja maltillisemmin.
Kaksi veljestä
Kahden autoveljeksen, nyt Italian Veronassa koeajetun Fiat 124 Spiderin ja jo aiemmin Suomeen saapuneen Mazda MX-5:n välillä arpova saa pähkiä hankintaa monesta näkökulmasta.
Arvostaako tehoa vai vakiovarustelua? Kumpi puhuttelee sydäntä: italialainen vai japanilainen?
Fiat on pitkäkeulaisena hieman pidempi ja myös painavampi. Auton paino on silti onnistuttu pitämään kurissa. Keveyttä tuovat alumiiniset konepelti ja takaluukku.
Pyörän ripustukset ja jousitus on edessä ratkaistu päällekkäisin tukivarsin, takana multilink-tuennalla.
Samalta tehtaalta
Avoautojen perusrakenne on yhteneväinen. Autot tehdään Mazdan Hiroshiman tehtaalla Japanissa.
Koeajetun avo-Fiatin konepellin alla on aina 140 hevosvoiman moottori turboahtimella ryyditettynä. Tarjolla on kaksi varusteversiota, joista edullisempi Pop maksaa 34 994 euroa ja tyyriimpi Lounge 38 992 euroa.
Avo-Mazda maksaa 1,5-litraisella (131 hv) moottorilla 34 933 euroa, kaksilitraisella moottorilla (160 hv) 38 552 euroa.
Edullisin Fiat on edullisinta Mazda-veljeään kalliimpi, mutta moottorissa on tehoa 9 hevosvoimaa enemmän.
Varusteissa eroa
Pop-varustetason Fiatissa ei ole vakiona nahkaistuimia tai ilmastointia, jotka ovat Mazdassa vakiovarusteita. Fiatissa herkut tulevat Lounge-varustetasolla.
Vakiovarusteena Fiatin Pop-varustetasolla on 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, musta kangasverhoilu, halogeeniajovalot, led-takavalot ja vakionopeudensäädin.
Lounge-varustelu tuo muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, nahkaistuimet, aktiiviset led-ajovalot kaarretoiminnolla, sumuvalot, kromatut pakoputken ulostulot ja automaattisen ilmastoinnin. Avo-Fiatinsa voi varustaa korkealaatuisilla poppikoneilla: Bosen kahdeksan kaiuttimen äänentoistojärjestelmä maksaa 1 256 euroa.
Avotaivas käsivoimin
Käsivoimin avattava kangaskatto on toimintavarma ja sähkökattoa edullisempi ratkaisu.
Takaviiston kurottelun ja sopivan lukitusvoiman oppii nopeasti.
Etuistuin on tukeva istuinosan ja selkänojan osalta, mutta ajoasentoa saa sovitella. Selkänojan kallistus hoituu heppoisella muovivivulla porrrastetusti. Istuinta voi hieman kallistaa, muttei nostaa tai laskea. Ratti säätyy ylös ja alas muttei syvyyssuunnassa.
Tiheä välitys
Ohjaus on tarkka, muttei äkkiväärän ripeä. Kuusinopeuksisen manuaalivaihteiston tiheät välitykset ovat tärkeä osa urheilullista ajotuntumaa. Vaihteiden käyttö saisi olla täsmällisempää, vivun liikeradat lyhyempiä.
Fiat 124 Spiderin ajettavuudelle tekee terää, että painosuhde etu- ja taka-akselien kesken on ihanteellinen 50:50 – kun mukaan on laskettu kuljettajan paino!
Alusta on jäykkä ja pintakovahko. Matalassa autossa perstuntuma tiehen on välitön – hyvässä ja pahassa. Tienpinnan kallistelut aistii herkästi, mutta poikittaissaumat tärskäyttävät ilkeästi.
Tilavat, hiljaiset ja järkevät autot ovat erikseen. Niitä ajetaan paikasta toiseen, avoautoa vapauden hurmassa ja mielikseen.
Kumpiakin tarvitaan.