25.4.2023

Nelikon skarpein jäsen esittäytyy – Cupra Tavascan vihdoinkin tuotantoasussaan

Tavascan tekee VW-konsernin viistokattoisista MEB-sähköcrossovereista nelikon. Jopa aggressiivisen kuumalla otteella toteutettua Tavascania saa kuitenkin odottaa myyntiin vasta ensi vuodeksi.

Tavascanista tulee Seatin sporttimerkin toinen täyssähköauto. Ihka ensimmäinen oli pari vuotta sitten päivänvalon nähnyt Born, joka on vähän ilottelevampi tulkinta Volkswagen ID 3:sta. Tällä kokemuksella Tavascanin voi odottaa olevan sopivan kuuma tuulahdus Espanjasta, ja se varmasti ottaa oman paikkansa konsernin sisällä Volkswagen ID 5:n, Skoda Enyaq Coupén ja Audi Q4 E-Tron Sportbackin seurassa.

Alun perin Tavascania väläytettiin jo vuonna 2019 eli pohjustus on ollut pitkä. Viimeksi malli nähtiin osana kolmen tulevan Cupra-mallin ennakointia vuonna 2021. Kaksi muuta olivat pikkusähköauto Urban Rebel sekä Terramar - merkin viimeinen polttomoottorinen, joka tulee jakamaan perustansa tulevan Audi Q3:n kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimavarana erilaisuus

Kuten tuli jo vähän pohjustettuakin, Cupra ei tahdo autonvalmistajana yleensä, eikä siis myöskään sähköautovalmistajana, tarjota mitään perusvarmaa tuotetta, vaan vähän jotain irroittelevaa.

Tavascanin korimalli ei toki ole nykymittapuulla enää kovin irroitteleva, mutta Cupran omalaatuisen preesensin on tarkoitus antaa vähän kapinallinenkin vaikutelma, kuten jo Urban Rebel -konseptin nimikin kertoi.

- Markkinoille on tulossa todella monta puhtaasti järkiperäistä sähköautomallia. Se ei ole Cupran juttu, totesi Seatin ja Cupran toimitusjohtaja Wayne Griffiths Autocarille. 

Hän viittaa samalla myös hyvin pelkistettyyn, mutta samaa korimuotia edustavaan Tesla Model Y:hyn, jonka asemaa Euroopan myydyimpänä sähköautona Tavascanilla lähdetään kunnianhimoisesti haastamaan.

Eikä pelkästään Euroopan, vaan myös Pohjois-Amerikan: Cupra on nimittäin virallisesti ilmoittanut tähtäävänsä USA:n ja Kanadan markkinoille vielä tällä vuosikymmenellä. Se on temppu, johon esimerkiksi Seat ja Skoda eivät ole lähteneet. Vieläkin kunnianhimoisempaa.

Nippelitietoa: Tavascan lainaa nimensä samannimiseltä katalaaninkieliseltä kylältä, joka sijaitsee Pyreneiden vuoristossa, vain vähän matkan päässä Katalonian Andorran-vastaiselta rajalta. Tavascan jatkaa siis näin Seatin pitkää perinnettä olemalla nimetty espanjalaisen paikannimen mukaan.

Voimalinja samaa mieltä

Cupra Tavascanin sähkövoimalinjoissa tulee painottumaan espanjalaismerkin asenne.

Vaikka Cupra Tavascanin espanjalaisuutta hehkutetaan ja auto on Cupran osalta suunniteltu Barcelonassa, valmistusmaaksi on ikävä kyllä valikoitunut Kiinan kansantasavalta, ei siis edes ID. 4/ -5 -tehdas Saksan Zwickaussa.

Takavetoisissa Tavascaneissa on 210 kilowatin sähkömoottori. Tavascan VZ on puolestaan nelivetoinen, ja tuottaa kahden sähkömoottorin yhdistelmällä 260 kilowattia eli 340 hevosvoimaa. Tällä paketilla päästään nollasta sataan paritonniselle autolle oikein säädyllisesti 5,6 sekunnissa.

Niin ikään akusto on peräisin ID. 5:n ja kumppaneiden tehoversioista, sillä käytössä oleva kapasiteetti on 77 kilowattituntia. Tämä tulee riittämään maksimissaan 550 kilometrin toimintamatkaan. Latauspuolesta tiedetään ainakin, että vähintään 135 kilowatin laturilla päästään 10:stä 80:aan prosenttiin puolessa tunnissa, ja tällä järjestelyllä jo seitsemän minuutin latauksella pitäisi mittariin värähtää 100 kilometriä lisää.

Tavascanin tuotannon alkuun on vielä sen verran aikaa, että viimeinen osa tiedoista jää odottamaan lähempää ajankohtaa. Sisäkuvat kertovat kuitenkin jo tässä vaiheessa näyttävyydestä ja sopivasta välimatkasta konsernisisariin.

Cupra kertoo sisätiloissa olevan premiumtunnelmaa, ja ilmeisesti aivan suoraan tuoreesta ID. 7 -sähkösedanista lainattavan 15-tuumaisen keskinäytön uudistettuine käyttöjärjestelmineen. Äänentoistosta tulee vastaamaan Sennheiserin 12 kaiuttimen järjestelmä.

Lähteet: Cupra, Autocar Kuvat: Cupra Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat