Koeajo: Nelivetoinen Škoda Superb – sivistynyt peto edustustehtäviin
Škoda-malliston lippulaiva Superb on ulkomuodoltaan hillitty, sisältä edustava ja nelivetoisena menohaluiltaan moitteeton. Laurin & Klement -varusteltuna se sopii arkiajon lisäksi edustustehtäviin.
Talviolosuhteissa tehtyyn koeajoon valittiin Superb-mallistosta Laurin & Klement -varusteltu neliveto. Tätä autoa voi huoletta kutsua Superbien aateliseksi, sillä parempaa ei valmistajalta käytännössä saa.
Diesel ja automaatti
Farmarikorinen Škoda Superb on koeajettu Moottorissa aiemminkin.
Pihillä bensiinimoottorilla varustettu versio sai pisteitä muun muassa tiloistaan, mutta menohaluja se ei varsinaisesti uhkunut.
Sedan-mallin koeajossa voimanlähde oli isompi ja menohalutkin kohdallaan. Kritiikkiä herätti lähinnä vain peileistä tarjoutuva näkyvyys taakse. Dieselmoottori ja sen pariksi valittu jouhevatoiminen kaksoiskytkinautomaatti todettiin toimivaksi yhdistelmäksi.
Nyt tutustuttavan Laurin & Klement -verision voimanlähde on edellisistä poiketen kaksilitrainen bensiinimoottori. Vaihteita vaihtaa tälläkin kertaa automaatti.
Moottorin tarjoama puhti piisaa kookkaan auton liikuttamiseen mainiosti (206 kW/280 hv). Vääntöä on tarjolla 350 newtonmetriä laajalla käyntinopeusalueella (1 700–5 600 r/min). Nollasta sataan kiihdytetään 5,8 sekunnissa ja yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 7,2 litraa sadalla kilometrillä.
Etenemiskykyinen neliveto
Nelivetoisuuden hyötyjä ei vaihtelevissa talviolosuhteissa tarvitse arvuutella. Auto etenee vakaasti lumella ja liukkaalla jäällä.
Eteneminen ja liikkeellelähtö ei tarjoa haastetta, mutta liukkaalla pysähtyminen vaatii hieman enemmän tarkkuutta ja ennakointia. Talvirengasvalintana kitkarengas ei ole kaikilta osin tasaparia ison auton ja nelivedon varman etenemiskyvyn kanssa. Jarrutuksissa varomaton saattaa yllättyä.
Lumisella testiradalla kokeillussa yllättävää liikennetilannetta kuvaavassa tiukassa jarrutuksessa ja väistössä auto säilyttää ohjattavuutensa toivotulla tavalla.
Kuljettaja voi vaikuttaa auton ajokäytökseen myös mukautuvaa alustansäätöä rukkaamalla sekä valitsemalla mieleisensä ajoprofiilin.
Pakkasen ja lumen kanssa Superb on sinut. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaukosäädöllä kuuluu varustetason tarjoamiin etuihin ja tekee pakkasstarteista osaltaan miellyttävämpiä.
Hillitty ja tyylikäs
Perusversiona Superbia on kiitelty ulkomuodosta, joka ei herätä liikaa huomiota. Muotokieli on tyylikäs, mutta ilman korostettua näyttävyyttä tai ylilyöntejä. Syystä tai toisesta ratkaisu on usein suomalaisille mieleen.
Laurin & Klement -varustelu ei tee suurta muutosta autoon, ulkoisesti. Tarkasti katsomalla version erottaa, mutta parhaat palat tarjotaan sisätiloissa. Kokonaisuuteen vakiovarusteena kuuluvaa sähkösäätöistä panorama-lasikattoikkunaa koeajetussa yksilössä ei ole.
Verhoilu on nahkaa, etuistuimissa on tuuletus ja sähkösäätö. Kuljettajan istuimen voi opettaa muistamaan ajoasennon. Nahkaa ja kromia löytyy myös ohjauspyörästä. Mallinimi on ikuistettu sekänojiin sekä kynnyspalkkeja suojaaviin metallisiin koristelistoihin. Lisäpotkua kaipaavalle on varattu täydennystä myös lisävarustelistalle. Tosin myös lisähintaan.
Koeajoauton lisävarustelu ehostaa Superbia metallivärillä, esiintaitettavalla vetokoukulla, peruutuskameralla, ja fond-paketilla, joka tuo tummennusta taka- ja sivulaseihin, latauspistokkeet keskikyynärnojan takaosaan sekä tablettitelineen takamatkustajien iloksi. Näistä suositella voi ainakin peruutuskameraa. Pientä pintasilausta kaipaava saattaa löytää myös vannevaihtoehdoista mieleisen ulkonäköpiristeen.
Valmiina edustamaan
Kokonaisuus on suunniteltu kuljettajaa ajatellen, muttan Superbissa viihtyy myös takapenkillä. Tiloiltaan ja mukavuudeltaan takapenkin tarjoama kyyti on edustustasoa. Kehuttu jalkatila on maineensa veroinen myös pitkälle aikuiselle, eikä kiukutteleva jälkikasvu taatusti ylety potkimaan etupenkkiläisten selkänojia ennen teinivuosia.
Mukavuuden ja ajettavuuden lisäksi Superbin Laurin & Klement -malli kisaa premium-luokan kilpailijoiden kanssa myös hinnallaan. Tämän yksilön lisävarustelematon hinta on 56 270 euroa, lisävarusteineen 58 700 euroa. Luokassaan Superb tarjoaa rahalle paljon vastinetta.
Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen