17.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nelivetoinen Škoda Superb – sivistynyt peto edustustehtäviin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda-malliston lippulaiva Superb on ulkomuodoltaan hillitty, sisältä edustava ja nelivetoisena menohaluiltaan moitteeton. Laurin & Klement -varusteltuna se sopii arkiajon lisäksi edustustehtäviin. Talviolosuhteissa tehtyyn koeajoon valittiin Superb-mallistosta Laurin & Klement -varusteltu neliveto. Tätä autoa voi huoletta kutsua Superbien aateliseksi, sillä parempaa ei valmistajalta käytännössä saa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Diesel ja automaatti Farmarikorinen Škoda Superb on koeajettu Moottorissa aiemminkin. Pihillä bensiinimoottorilla varustettu versio sai pisteitä muun muassa tiloistaan, mutta menohaluja se ei varsinaisesti uhkunut. Sedan-mallin koeajossa voimanlähde oli isompi ja menohalutkin kohdallaan. Kritiikkiä herätti lähinnä vain peileistä tarjoutuva näkyvyys taakse. Dieselmoottori ja sen pariksi valittu jouhevatoiminen kaksoiskytkinautomaatti todettiin toimivaksi yhdistelmäksi. Nyt tutustuttavan Laurin & Klement -verision voimanlähde on edellisistä poiketen kaksilitrainen bensiinimoottori. Vaihteita vaihtaa tälläkin kertaa automaatti. Moottorin tarjoama puhti piisaa kookkaan auton liikuttamiseen mainiosti (206 kW/280 hv). Vääntöä on tarjolla 350 newtonmetriä laajalla käyntinopeusalueella (1 700–5 600 r/min). Nollasta sataan kiihdytetään 5,8 sekunnissa ja yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 7,2 litraa sadalla kilometrillä. Etenemiskykyinen neliveto Nelivetoisuuden hyötyjä ei vaihtelevissa talviolosuhteissa tarvitse arvuutella. Auto etenee vakaasti lumella ja liukkaalla jäällä. Eteneminen ja liikkeellelähtö ei tarjoa haastetta, mutta liukkaalla pysähtyminen vaatii hieman enemmän tarkkuutta ja ennakointia. Talvirengasvalintana kitkarengas ei ole kaikilta osin tasaparia ison auton ja nelivedon varman etenemiskyvyn kanssa. Jarrutuksissa varomaton saattaa yllättyä. Lumisella testiradalla kokeillussa yllättävää liikennetilannetta kuvaavassa tiukassa jarrutuksessa ja väistössä auto säilyttää ohjattavuutensa toivotulla tavalla. Kuljettaja voi vaikuttaa auton ajokäytökseen myös mukautuvaa alustansäätöä rukkaamalla sekä valitsemalla mieleisensä ajoprofiilin. Pakkasen ja lumen kanssa Superb on sinut. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaukosäädöllä kuuluu varustetason tarjoamiin etuihin ja tekee pakkasstarteista osaltaan miellyttävämpiä. Hillitty ja tyylikäs Perusversiona Superbia on kiitelty ulkomuodosta, joka ei herätä liikaa huomiota. Muotokieli on tyylikäs, mutta ilman korostettua näyttävyyttä tai ylilyöntejä. Syystä tai toisesta ratkaisu on usein suomalaisille mieleen. Laurin & Klement -varustelu ei tee suurta muutosta autoon, ulkoisesti. Tarkasti katsomalla version erottaa, mutta parhaat palat tarjotaan sisätiloissa. Kokonaisuuteen vakiovarusteena kuuluvaa sähkösäätöistä panorama-lasikattoikkunaa koeajetussa yksilössä ei ole. Verhoilu on nahkaa, etuistuimissa on tuuletus ja sähkösäätö. Kuljettajan istuimen voi opettaa muistamaan ajoasennon. Nahkaa ja kromia löytyy myös ohjauspyörästä. Mallinimi on ikuistettu sekänojiin sekä kynnyspalkkeja suojaaviin metallisiin koristelistoihin. Lisäpotkua kaipaavalle on varattu täydennystä myös lisävarustelistalle. Tosin myös lisähintaan. Koeajoauton lisävarustelu ehostaa Superbia metallivärillä, esiintaitettavalla vetokoukulla, peruutuskameralla, ja fond-paketilla, joka tuo tummennusta taka- ja sivulaseihin, latauspistokkeet keskikyynärnojan takaosaan sekä tablettitelineen takamatkustajien iloksi. Näistä suositella voi ainakin peruutuskameraa. Pientä pintasilausta kaipaava saattaa löytää myös vannevaihtoehdoista mieleisen ulkonäköpiristeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmiina edustamaan Kokonaisuus on suunniteltu kuljettajaa ajatellen, muttan Superbissa viihtyy myös takapenkillä. Tiloiltaan ja mukavuudeltaan takapenkin tarjoama kyyti on edustustasoa. Kehuttu jalkatila on maineensa veroinen myös pitkälle aikuiselle, eikä kiukutteleva jälkikasvu taatusti ylety potkimaan etupenkkiläisten selkänojia ennen teinivuosia. Mukavuuden ja ajettavuuden lisäksi Superbin Laurin & Klement -malli kisaa premium-luokan kilpailijoiden kanssa myös hinnallaan. Tämän yksilön lisävarustelematon hinta on 56 270 euroa, lisävarusteineen 58 700 euroa. Luokassaan Superb tarjoaa rahalle paljon vastinetta. Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG Autom. Hinta alkaen 58 691 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³. Teho 206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan