17.3.2016

Koeajo: Nelivetoinen Škoda Superb – sivistynyt peto edustustehtäviin

Škoda Superb

Škoda-malliston lippulaiva Superb on ulkomuodoltaan hillitty, sisältä edustava ja nelivetoisena menohaluiltaan moitteeton. Laurin & Klement -varusteltuna se sopii arkiajon lisäksi edustustehtäviin.

Talviolosuhteissa tehtyyn koeajoon valittiin Superb-mallistosta Laurin & Klement -varusteltu neliveto. Tätä autoa voi huoletta kutsua Superbien aateliseksi, sillä parempaa ei valmistajalta käytännössä saa.

Škoda Superb

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Diesel ja automaatti

Farmarikorinen Škoda Superb on koeajettu Moottorissa aiemminkin.

Pihillä bensiinimoottorilla varustettu versio sai pisteitä muun muassa tiloistaan, mutta menohaluja se ei varsinaisesti uhkunut.

Sedan-mallin koeajossa voimanlähde oli isompi ja menohalutkin kohdallaan. Kritiikkiä herätti lähinnä vain peileistä tarjoutuva näkyvyys taakse. Dieselmoottori ja sen pariksi valittu jou­he­va­toi­mi­nen kak­sois­kyt­ki­nau­to­maatti todettiin toi­mivaksi yhdis­telmäksi.

Nyt tutustuttavan Laurin & Klement -verision voimanlähde on edellisistä poiketen kaksilitrainen bensiinimoottori. Vaihteita vaihtaa tälläkin kertaa automaatti.

Škoda Superb

Moot­torin tarjoama puhti piisaa kookkaan auton liikuttamiseen mainiosti (206 kW/280 hv). Vään­töä on tar­jolla 350 new­ton­met­riä laajalla käyn­ti­no­peusa­lu­eella (1 700–5 600 r/min). Nollasta sataan kiihdytetään 5,8 sekunnissa ja yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 7,2 litraa sadalla kilometrillä.

Škoda Superb

Etenemiskykyinen neliveto

Neli­ve­toi­suuden hyötyjä ei vaihtelevissa talviolosuhteissa tarvitse arvuutella. Auto etenee vakaasti lumella ja liukkaalla jäällä.

Eteneminen ja liikkeellelähtö ei tarjoa haastetta, mutta liukkaalla pysähtyminen vaatii hieman enemmän tarkkuutta ja ennakointia. Talvirengasvalintana kitkarengas ei ole kaikilta osin tasaparia ison auton ja nelivedon varman etenemiskyvyn kanssa. Jarrutuksissa varomaton saattaa yllättyä.

Lumisella testiradalla kokeillussa yllättävää liikennetilannetta kuvaavassa tiukassa jarrutuksessa ja väistössä auto säilyttää ohjattavuutensa toivotulla tavalla.

Škoda Superb

Kuljettaja voi vaikuttaa auton ajokäytökseen myös mukautuvaa alustansäätöä rukkaamalla sekä valitsemalla mieleisensä ajoprofiilin.

Pakkasen ja lumen kanssa Superb on sinut. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaukosäädöllä kuuluu varustetason tarjoamiin etuihin ja tekee pakkasstarteista osaltaan miellyttävämpiä.

Škoda Superb

Hillitty ja tyylikäs

Perusversiona Superbia on kiitelty ulkomuodosta, joka ei herätä liikaa huomiota. Muotokieli on tyylikäs, mutta ilman korostettua näyttävyyttä tai ylilyöntejä. Syystä tai toisesta ratkaisu on usein suomalaisille mieleen.

Laurin & Klement -varustelu ei tee suurta muutosta autoon, ulkoisesti. Tarkasti katsomalla version erottaa, mutta parhaat palat tarjotaan sisätiloissa. Kokonaisuuteen vakiovarusteena kuuluvaa sähkösäätöistä panorama-lasikattoikkunaa koeajetussa yksilössä ei ole.

Škoda Superb

Verhoilu on nahkaa, etuistuimissa on tuuletus ja sähkösäätö. Kuljettajan istuimen voi opettaa muistamaan ajoasennon. Nahkaa ja kromia löytyy myös ohjauspyörästä. Mallinimi on ikuistettu sekänojiin sekä kynnyspalkkeja suojaaviin metallisiin koristelistoihin. Lisäpotkua kaipaavalle on varattu täydennystä myös lisävarustelistalle. Tosin myös lisähintaan.

Koeajoauton lisävarustelu ehostaa Superbia metallivärillä, esiintaitettavalla vetokoukulla, peruutuskameralla, ja fond-paketilla, joka tuo tummennusta taka- ja sivulaseihin, latauspistokkeet keskikyynärnojan takaosaan sekä tablettitelineen takamatkustajien iloksi. Näistä suositella voi ainakin peruutuskameraa. Pientä pintasilausta kaipaava saattaa löytää myös vannevaihtoehdoista mieleisen ulkonäköpiristeen.

Škoda Superb

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmiina edustamaan

Kokonaisuus on suunniteltu kuljettajaa ajatellen, muttan Superbissa viihtyy myös takapenkillä. Tiloiltaan ja mukavuudeltaan takapenkin tarjoama kyyti on edustustasoa. Kehuttu jalkatila on maineensa veroinen myös pitkälle aikuiselle, eikä kiukutteleva jälkikasvu taatusti ylety potkimaan etupenkkiläisten selkänojia ennen teinivuosia.

Škoda Superb

Mukavuuden ja ajettavuuden lisäksi Superbin Laurin & Klement -malli kisaa premium-luokan kilpailijoiden kanssa myös hinnallaan. Tämän yksilön lisävarustelematon hinta on 56 270 euroa, lisävarusteineen 58 700 euroa. Luokassaan Superb tarjoaa rahalle paljon vastinetta.

Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen

Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG Autom.

Hinta alkaen

58 691 €

Moottori

Bensiinimoottori 1984 cm³.

Teho

206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min

Vääntö

350 Nm (1700–5600 r/min)

Vääntö

350 Nm (1700–5600 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,8 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

164 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat