Ajoneuvot Nimi muutettu 29.3.2023

Nimi muutettu: tätäkin autoa olisi mahdollisesti tarjoiltu Suzukina, jos Volkswagenin ja Suzukin liitto olisi yhtään kestänyt

Volkswagen ja Suzuki olivat liitossa toissa vuosikymmenen taitteessa. Tavallisesti näin lyhyitä ja myrskyisiä liittoja nähdään kuitenkin korkeintaan Kauniissa ja Rohkeissa. 

Automaailmassa nähdään paljon erityyppisiä liittoja valmistajien kesken. Jotkut automerkit jakavat keskenään joitain komponentteja, kuten vaikkapa moottoreita, jotkut ovat päättäneet ryhtyä valmistamaan yhteisiä hyötyajoneuvoja, ja toiset taas ovat sitoutuneet allianssin tasolla toisiinsa.

Pääasia tietenkin on, että molemmat osapuolet saisivat liittoutumisesta kaupallista hyötyä.

Ehkä hieman yllättäväkin liittoutuminen nähtiin vuonna 2009, kun hyvin eri tavoin profiloituneet Volkswagen ja Suzuki löysivät toisensa. Satumainen japanilais-saksalainen rakkaustarina sai kuitenkin lopun, joka oli kuin suoraan saippuasarjan käsikirjoituksesta.

ADAC vikaherkin automalli viat tyyppiviat

Suzuki on pienten ja edullisesti valmistettavien nelivetoautojen mestari. Sekös herätti Volkswagenin kiinnostuksen.

Molemminpuolista ihastumista: VW ostaa osuuden Suzukista liiton merkiksi

Volkswagen osti 19,9 prosentin osuuden Suzukista vuonna 2009, mikä tarkoitti, että VW:stä tuli Suzukin suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Myös Suzuki osti VW:stä puolentoista prosentin siivun. Nyt osapuolet pääsisivät vihdoin hiomaan yhteistyötään, ja kumpikin omalla tavallaan hyötymään yhteistyökumppaninsa osaamisesta.

VAG-konsernille ensisijaiset tavoitteet olivat Suzukin pikkuauto-osaamisen lainaaminen sekä eteneminen Etelä-Aasian, erityisesti Intian markkinoille. Tavoitteena oli laittaa Suzuki Altoon Volkswagenin logot, ja kei-luokan Suzuki Wagon R:ään vastaavasti Škodan logot.

Maruti Suzuki Wagon R – olisiko tämä toiminut Škodana? Emme saa tietää. 

Vuodesta 2012 alkaen nämä uudelleenbrändätyt mallit olisivat olleet konsernin lähtötason malleja Intiassa, samalla kun omavalmisteinen Up! – Citigo – Mii -kolmikko hoitaisi samaa tehtävää Euroopassa. Muutamaa pykälää suuremmassa kokoluokassa VW olisi myös mahdollisesti lainannut Suzukilta kompaktin katumaasturin Tiguanin alapuolelle, ehkä mallin, joka nyt tunnetaan Volkswagen T-Crossina.

Suzukin kantilta katsottuna keskeinen tavoite liitossa oli bensiinimoottorien ja erityisesti sähköistettyjen voimalinjojen kehittäminen, kuten myös vastaavasti suurempien automallien osaamisen lainaaminen Volkswagenilta.

Joidenkin huhujen mukaan Suzuki olisi päässyt osalliseksi jopa Audi Q5:n kokoluokasta.

Suzuki olisi mahdollisesti päässyt mukaan ainakin nykysukupolven MQB-maasturien kehitykseen, ja japanilaismerkillä voisi olla nyt mallistossaan Volkswagen Tiguanin ja Audi Q3:n sisarmalli. Nämä ovat toki vain aikalaisarvioita, mitään konkreettistahan ei lopulta ehtinyt tapahtua.

Kolmas pyörä tuli Italiasta: Fiat sekoitti Suzukin pään dieselmoottoreillaan

Suzukin uskottomuus alkoi valjeta Volkswagenille vuonna 2011, kun se sai tietää, että japanilaisella oli vakavamman puoleista sutinaa Fiatin kanssa. Kuitenkin myös Volkswagen oli herättänyt Suzukissa närää kutsumalla japanilaisvalmistajaa virallisessa yhteydessä ”tytäryhtiökseen”.

Suzuki oli todellakin solminut Fiatin kanssa moottorisopimuksen. Esimerkiksi Fiatin ja Suzukin yhteinen katumaasturi (Suzuki SX4, Fiat Sedici) oli kulkenut Fiatin dieselmoottoreilla jo vuodesta 2005. Volkswagenille tämä muodostui kynnyskysymykseksi. Olisi voinut olla jopa niin, että Volkswageniksi brändätystä pikkuautosta olisi löytynyt kilpailija Fiatin 1,3-litrainen Multijet.

Fiat Sedici/Suzuki SX4 on tyyppiesimerkki Fiatin ja Suzukin välisistä sutinoista vielä VW-allianssisopimuksen allekirjoittamisen jälkeenkin.

Parin vuoden liiton jälkeen myös Suzuki teki VW:lle selväksi, ettei edellytyksiä tai tarvetta yhteistyölle enää ole, sillä japanilaisvalmistajan mukaan Volkswagen pihtasi lupaamaansa hybriditekniikkaa siltä. Nyt Volkswagenin tulisi enää myydä osuutensa Suzukista takaisin, ja ero astuisi voimaan.

Riita päätyi oikeuteen asti

Volkswagen ei kuitenkaan innostunut takaisinmyyntivaatimuksista. Suzuki vaati tätä VW:ltä ensin yksityisesti, mutta tuloksetta.

Vuodesta 2011 edettiin aina vuoteen 2015, jolloin lontoolainen, kansainvälisiä yritysriitoja ratkova London Court of International Arbitration, teki asiassa ratkaisun. Sen mukaan Suzuki oli Fiat-yhteyksillään rikkonut allianssin ehtoja, mutta määräsi myös Volkswagenin myymään osakkeensa Suzukista.

Volkswagen oli vuonna 2010 maksanut osakkeista 1,9 miljardia dollaria. Vuonna 2015 se myi omistamansa 111,61 miljoonaa Suzuki-osaketta 3,8 miljardilla.

Tämä tarina tuli näin päätökseensä, eikä VW:llä ja Suzukilla ole kyllä enää pienintäkään yhteistä.

Škoda Kushaq ja sen sisarmalli Volkswagen Taigun ovat sittemmin VAG:n itse Intiassa valmistamia ja myymiä malleja.

Volkswagen on edennyt erityisesti Škodan kautta Etelä-Aasiassa omilla avuillaan. Suzuki puolestaan on löytänyt tarpeisiinsa tiiviin ja toimivan yhteistyökumppanin vieläkin suuremmasta autonvalmistajasta ja vieläpä kotimaastaan.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Suzuki

Kaikki koeajot

Uusimmat