5.8.2023 Ajoneuvot Nissan Z:sta saatiin vihdoin Nismo-näkemys – pientä nörttimäisyyttä havaittavissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nismo Z on jatkossa teknisempi tuttavuus. Se muun muassa uhraa manuaalivaihteiston hauskuuden automaatin viiltävä(mmä)n nopeille vaihdoille. On virityksistä kevyelle japanilaissportille toki hyötyjäkin. Nissan julkisti menestyksekkääseen, Datsun-ajoilta katkeamatta tuotannossa olleeseen Z-urheiluautomallisarjaansa jatko-osan pari vuotta sitten. Sen jälkeen tuorein Nissan Z on päätynyt ainakin Super GT -rata-autosarjaan kilpuriksi sekä Vuoden auto maailmassa -finalistiksi. Nismon näkemys asiasta on hyvin loogista jatkumoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskeskeisempi japanilainenJapanista on tullut monia maailman tunnetuimpia urheiluautonimiä, eikä vähiten Nissan Z. Nousevan Auringon maasta on nähty esimerkiksi Mazda MX-5:n kaltaisia hauskuuteen ja ajonautintoon tähtääviä urheiluautoja sekä nörttimäisen teknisesti huippuunsa hiottuja esimerkkejä, äärimmäisenä Lexus LFA. Nismo Z siirtyy selvästi aiempaa enemmän tähän jälkimmäiseen porukkaan, ja siihen löytyy oikeastaan yksi painava syy.Siinä missä tavalliseen Nissan Z:aan saa edelleenkin kuusiportaisen käsivalintaisen vaihteiston - joka on fanien keskuudessa ehdottomasti pidetympi vaihtoehto -, luottaa Nismo pelkkään 9-vaihteiseen automaattiin Launch Control -toiminnolla. Launch Controlkin viittaa siihen, että vaihteistoratkaisulla pyritään poistamaan Z:n kiihdytystuloksesta ja sitä kautta kierrosajasta ylimääräiset nano- ja millisekunnit ja edelleen pidemmätkin viivästykset pois tehokkaamman vaihteensiirron kautta.Ratin takaa löytyvät toki sentään paddle shifterit eli "räikköset" eli vaihdeläpyskät, joilla saa enemmän hallitsemisen tunnetta varsinkin ripeään ajoon. Nismo-kattaukseen kuuluu myös uusi Sport+ -ajotila.Niin ikään moottori on tehostunut, mutta sama 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6 jatkaa keulalla. Kuitenkin muun muassa parantuneen jäähdytyksen ja polttoainejärjestelmän ansiosta Nismo ottaa moottorista parikymmentä hevosvoimaa Nissania enemmän, mikä tarkoittaa 425 hevosvoiman teholukemia. Vääntöä on tarjolla 2 000 minuuttikierroksesta alkaen 520 newtonmetriä.Ei unohdeta tässä kaikessa myöskään jäykempää jousitusta, tehokkaampia jarruja tai GT-R:n kanssa jaettavaa rengastusta.Leveämpi irvistys - ja muuta upgradeaUusin Nissan Z on muun muassa tunnettu siitä, että sillä on melko laatikkomainen irvistys, virne, etugrilli. On jopa tuunauspajoja, jotka tarjoavat siihen jatkopätkiä. Nismossa maskin ilme on erilainen, sillä se jatkuu mainittujen viritysten hengessä paljon leveämmälle.Leveämpi maski päästää kaikessa yksinkertaisuudessaan sisään enemmän jäähdytysilmaa. Aerodynamiikkaa on mietitty Nismossa muutoinkin perus-Z:aa laajemmin. Kun downforcea ja pitoa on enemmän, tulee kierrosajastakin - ainakin siellä videopelimaailmassa - parempi.Nismon yksinoikeus on myös kuvien Stealth Grey -ulkoväri.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”