13.9.2017 Ajoneuvot Olkoon voima yhä kanssamme – tässä Frankfurtin tehohirmut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihreä liikenne ja sähköinen tulevaisuus olivat Frankfurtin kantavia teemoja, mutta mahtui autonäyttelyyn sitä perinteistä raakaa voimaakin. Vaikka Frankfurtin autonäyttelyä hallitsivat sähköautojen konseptit, esiteltiin varsinaiselle tuotantoautopuolelle sähkövoimaa enemmän perinteistä raskasta polttomoottoritehoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-AMG Project One Näyttelyn vauhtimallien kuningas on kiistatta Mercedes-AMG Project One. Formula 1 -teknologiaa rekisterikilpien väliin tuova projekti on kunnianhimoinen. Lupaukset ovat huimia: auton 1,6-litrainen V6-moottori on formulamoottorin muokattu painos. Katukäyttöön maksimikierroslukua on laskettu 11 000 kierrokseen minuutissa – mistään tylsästä vesittämisestä siis ei todellakaan ole kyse. Polttomoottoria täydennetään kolmella 163 hevosvoiman sähkömoottorilla. Kumpikin etupyörä saa yhden moottorin kolmannen ruokkiessa V6:n kampiakselia. Lopputulos on yli 1 000 hevosvoiman teho ja alle kuuden sekunnin kiihtyvyys kahteen sataan. Ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille vuonna 2019. Bugatti Chiron Veyronin seuraaja on toki ennestään tuttu, mutta eihän 1 500 hevosvoimaista taidonnäytettä voi ohittaa. Auton kiihtyvyydeksi kolmeen sataan luvataan vaivattomat 13,6 sekuntia. BMW M5 Edeltävään kaksikkoon nähden M5:n tasan 600 hevosvoiman teho voi kuulostaa miedolta, mutta tavallisen viitossarjan korissa sekin on aika paljon. Supersedanien kummisedän uusimman painoksen merkittävin uutuus on loikkaus nelivetoon. Myös vaihteisto on vaihdettu kaksoiskytkinlaatikosta perinteiseen automaattiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi RS 4 Avant Audin perinteinen vauhtifarkku siirtyy uuteen sukupolveen 2,9-litraisen tuplaturboahdetun V6-moottorin turvin. 450 hevosvoimaa saattelee auton sataseen 4,1 sekunnissa. Bentley Continental GT Bentleyn uusi Continental GT on ehdottomasti yksi näyttelyn kauneimmista ja sykähdyttävimmistä autoista. Valmistajalle ominainen panostus yksityiskohtiin näkyy kaikkialla ovenkahvoista jalopuun taakse piiloutuvaan näyttöruutuun. Perinteistä voimaakin löytyy, sillä Bentaygasta tuttu tuplaturboahdettu W12 tarjoilee 635 hevosvoimaa vaivattoman aristokraattiseen etenemiseen. Ferrari Portofino Uusi aukeavalla metallikatolla varustettu Portofino korvaa Ferrari-mallistossa California T:n. 3,9-litrainen tuplaturboahdettu V8-moottori tarjoaa mukavat 600 hevosvoimaa ja peräti 760 newtonmetriä vääntöä. Italialaiset lupaavat satasen saapuvan 3,5 sekunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche 911 GT2 RS Lyhytkin vilkaisu Porschen 911 GT2 RS:ään kertoo varsin paljon auton menohaluista. Klassiset 911-muodot ovat lähes täysin haudattu aerodynamiikan alle. Auton perästä löytyy 911 Turbon tuplaturbomoottorin kehitetty painos, joka luovuttaa takarenkaiden kiusaksi komeat 700 hevosvoimaa. Kyseessä on siten kaikkien aikojen tehokkain 911-malli katukäyttöön. Huippunopeudeksi luvataan komeat 340 kilometriä tunnissa. Renault Megane RS Keltainen ilopilleri Renault Megane RS on toki tuhanteen hevosvoimaan pyöristyvien mallien rinnalla varsin kesy, mutta aina ei ole aikaa unelmoida. Leveä kori ja makeat muodot kätkevät 280 hevosvoimaa ja nelipyöräohjauksen. Aspark Owl Erikoisesti nimetty outolintu Aspark Owl on japanilainen näkemys sähköisestä superautosta. Tehoa luvataan noin tuhat hevosvoimaa, ja satasen pitäisi saapua kahdessa sekunnissa. Auton painoksi kerrotaan vain 850 kilogrammaa , mikä osittain selittyy vain 150 kilometrin toimintamatkalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lamborghini Aventador S Roadster Aventador S Roadster on Lamborghinia perinteisimmillään: näyttävä kuori kätkee 6,5-litraisen ahtamattoman V12-moottorin, joka kehittää 740 hevosvoimaa. Lopputulos on 350 km/h huippunopeus ja komea kolmen sekunnin kiihdytys sataseen. Brabus G900 Jo lähtökohtana oleva Mercedes-AMG G65 on täysin pähkähullu yhdistelmä 70-luvulta periytyvää raskaan sarjan maasturia ja turboahtimien piinaamaa V12-moottoria. Se antaa Brabukselle mainion lähtökohdan kiristää teholukemat 900 hevosvoimaan. Kolossin kiihtyvyydeksi kerrotaan 3,9 sekuntia sataseen ja huippunopeudeksi luvataan 270 kilometriä tunnissa. Tästä alkuperäisen G-maasturin suunnittelijat tuskin unelmoivat edes pikkujouluissaan. Audi R8 RWS Vuoden 2017 Frankfurtin autonäyttely jää historiaan käännekohtana, jolloin BMW esitteli M5:een nelivedon ja Audi R8:iin takavedon. RWS eli rear wheel series on 50 kiloa quattro-nelivedolla varustettua R8 V10:iä kevyempi. Takavetomallilla Audi haluaa tarjota entistä ketterämpää ja kuljettajakeskeisempää R8-mallia. 540 hevosvoimaa tarjonnee riittävän suorituskyvyn. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta