1.7.2017

Unohtakaa nyt viimeinkin ne kuplavitsit: Porsche 911 GT2 RS ja 700 hevosvoimaa

Porsche 911 GT2 RS

Uusi Porsche 911 GT2 RS on kaikkien aikojen tehokkain katulaillinen 911.

Aina kun on Porschen kanssa tekemisissä, joku vitsiniekka keksii omaperäisesti sivaltaa kuplavolkkariviittauksella. Ehkä uuden Porsche 911 GT2 RS:n myötä vitseistä pääsee vihdoinkin eroon – toki mielellämme näemme myös 700 hevosvoimaisen Volkswagen Beetlen.

GT2 on tunnus, jota ei laiteta 911-malliin kevyin perustein. Ensimmäisen kerran tunnusta käytettiin vuonna 1993, kun 993-korimallin 911 luokiteltiin GT2-kilpailuluokkaan. Silloin katuautoon riitti 424 hevosvoimaa. Edellinen kohokohta oli 997-sukupolven 911 GT2 RS:n 612 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

700 hevosvoimaa

Porsche 911 GT2 RS

Nyt sekin kalpenee, sillä uuden 911 GT2 RS:n hiilikuidun ja aerodynamiikan peittämän korin kätköistä kumpuaa 700 hevosvoiman huipputeho. Takavetoiselle autolle lukema on kunnioitusta herättävä – samalla uusi GT2 RS kohoaa kaikkien aikojen tehokkaimmaksi vakiokuntoiseksi 911-malliksi. Tehtaan esittelykuvissa ei syyttä näy ajonvakautuksen sammutuspainikkeen vieressä toista painiketta: ajonvakautus sekä luistonesto pois.

GT2:n voimanlähde on kehitysversio 911 Turbo S:n moottorista. Iskutilavuutta on 3,8 litraa ja turboahtimia kaksi kappaletta. Tehonkasvu perustuu suurempiin ahtimiin ja välijäähdyttimien vesijäähdytykseen. Aiempien GT2-mallien kuusivaihteisesta manuaalista poiketen uutuus luottaa PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon.

Porsche 911 GT2 RS

Porsche kertoo hirviön saavuttavan satasen 2,8 sekunnissa. Ja nyt puhutaan yhtiöstä, joka perinteisesti on hyvin konservatiivinen suorituskykylupauksissaan.

340 kilometriä tunnissa

Porsche 911 GT2 RS

911 GT2 RS on rakennettu leveään 911 Turbosta lainattuun koriin. Klassisten 911-muotojen päälle on kiedottu ronskisti ilmanottoaukkoja ja aerodynamiikkaa – 1 470 kiloinen auto täytyy painaa voimalla kiinni maahan 340 km/h huippunopeudessaan.

Auton paino on pidetty matalana titaaniputkistolla, hiilikuituisella etuluukulla ja hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistetuilla etulokasuojilla. Lisää vähemmän haluaville tarjotaan 30 kiloa keventävää Weissach-pakettia, joka tuo hiilikuituisen katon ja kallistuksenvaimentimet. Weissach-nimi juontaa Porschen testikeskuksesta Stuttgartin liepeillä.

Porsche 911 GT2 RS

Ja sitten paluu maanpinnalle: Suomen autoverojen jälkeen Porsche 911 GT2 RS:n hinta kohoaa 523 559,72 euroon.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Porsche

Luetuimmat