Ajoneuvot Autonäyttely Frankfurt 2017 12.9.2017
Leveä ja komea Renault Megane RS – markkinoiden näyttävin sportti?
Renault Megane RS viettelee leveällä korilla ja 280 hevosvoimalla.
Onhan tavallinen Renault Megane toki näyttävä lähtökohta sporttimallin rakentamiseen, mutta Renault Sportin luomus ansaitsee silti ylistystä: auto huokuu vauhdikkuutta, mutta tunnelmaa ei ole luotu lapsellisilla spoilereilla (Moottorilla ei toki ole mitään suuria siipiä vastaan).
Renault Megane RS:n ulkonäön peruspalikat ovat maukkaan menevä etupuskuri, tukevuutta rakentavat helmat ja ihanan leveät lokasuojat.
Ykkösjuttuna alusta
Odotukset kolmannen sukupolven Renault Megane RS:ää kohtaan ovat korkeat – sen edeltäjä on menestynyt erinomaisesti urheilumallien vertailutesteissä tuotantonsa loppuun saakka.
Renault Sport painottaa erityisesti uutuuden alustaa: jousitus on varustettu hydraulisin pohjaanlyöntikumein, minkä kerrotaan mahdollistavan Sport-painoksessa luokkansa paras jousitusmukavuus. Rajummassa Cup-painoksessa sama teknologia on optimoitu hyvään ajettavuuteen kaikilla mahdollisilla tietyypeillä – kuulostaa lupaavalta Suomen rappioasvaltille.
Etuakseli noudattaa edeltäjän filosofiaa, eli kyseessä on jaetulla ohjausakselilla varustettu MacPherson-tuenta. Etupyörät kääntyvät varsinaisesta joustintuesta riippumattomalla akselilla, joka auttaa ehkäisemään tehokkaan etuvetoisen vetelyä. Samaa rakennetta on käytetty myös toisen sukupolven Ford Focus RS:ssä sekä turboahdetuissa Honda Civic Type R -malleissa. Cup-painoksessa akselilta löytyy myös torsen-tyyppinen tasauspyörästö.
Renaultin nykytyyliin Megane RS on varustettu 4Control-nelipyöräohjauksella, jonka kerrotaan tuovan ketteryyttä ja vakautta tilanteen mukaan.
Kaksi vaihteistoa
Voimanlähteenä uutuudessa on suoraruiskutteinen 1,8-litrainen turbomoottori. Renault lupaa 280 hevosvoiman huipputehon. Vääntö asettuu 390 newtonmetriin. Ilahduttavasti vaihteistoksi tarjotaan sekä manuaalia että EDC-kaksoiskytkinautomaattia. Molemmat ovat kuusivaihteisia.
Renault Megane RS:n toimitukset alkavat Euroopassa loppuvuodesta. Suomessa auto on ajankohtainen keväällä.
Ranskalaiset myös paljastivat hieman tulevaa: vuonna 2018 autosta esitellään 300 hevosvoimainen Trophy-painos.