7.12.2017 Ajoneuvot Parivertailu: seitsemän hengen tilamaasturit Peugeot 5008 ja Škoda Kodiaq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin numeron 12/2017 parivertailu puntaroi, onko katumaasturista tila-auton korvikkeeksi – ja kumman uutuuden kolme istuinriviä ovat korkeatasoisemmat. Mahtuuko maasturiin? Tähän kysymykseen lähdimme hakemaan vastausta vertailuparista Peugeot 5008 Allure PureTech 130 A ja Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Ambition DSG A – molemmat uunituoreita, kolmella istuinrivillä varustettuja katumaastureita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa ylempänä Seitsenpaikkainen, kohtuuhintainen katumaasturi ei tietenkään ole automaailmassa uusi keksintö. Silti näistä luokan tuoreimmista uutuuksista voi haistella selvän trendin: tila-auto saa yhä useammin lisää maavaraa mahansa alle. Peugeot teki tämän keväällä 2017 erityisen näkyvästi. Kahdeksan vuotta tuotannossa ollut tila-auto 5008 pitkine tuulilaseineen ja henkilöautomaisine alustoineen sai väistyä. Tilalle tuli samaniminen katumaasturi, edelleen tarvittaessa seitsenpaikkaisena. Škoda puolestaan liittyi yhtä aikaa suoraan SUV-kerhoon. Valmistajan modernin historian ensimmäinen kolmen istuinrivin malli rakennettiin heti lähtöön tavallista korkeammalle jalustalle. Kodiaq on samalla tsekkien tähän asti suurin katumaasturi. Lisäpenkit lisähintaan Samanlaisen korikonseptin ohella vertailupariamme yhdistää joustava tilatarjonta. Jos ylimääräistä penkkiriviä ei tarvita, molemmat mallit saa halutessaan viisipaikkaisena, jolloin tavaratilaa on käytössä vieläkin runsaammin. Tässä vertailussa keskitymme kuitenkin seitsenpaikkaisiin malleihin. Tuolimäärän lisäksi autojen raamit rajattiin perusbensiinimoottoriin, etuvetoon ja automaattivaihteistoon. Näin myös lähtöhinnat saatiin pysymään aisoissa. Autot arvosteltiin muuten vakiovarusteisina, mutta vertailuhintoihin ynnättiin kolmas istuinrivi, joka on kummassakin lisävaruste. Peugeotissa se nostaa auton hintaa 850 verottomalla eurolla, Škodassa lisähinta ennen veroja on 960 euroa. Käyvät tila-autoista Vertailun lopputulos oli osittain odotettu, osittain yllättävä. Kävi nimittäin niin, että jouduimme kumoamaan eräät ennakko-odotukset epätosina ja jälleen kerran toteamaan sen seikan, että vasta perusteellinen parivertailu tuo autojen syvemmät erot esiin. Kaikkea emme tässä paljasta, mutta sen verran kuitenkin, että maasturiin todellakin mahtuu – jopa yllättävän hyvin. SUV-luokan perinteiset epäkohdat, kuten epämukavuus ja ahtaus eivät näitä autoja vaikuta vaivaavan. Ja kaupan päälle tulee vielä reilumpi maavara. Täydellisen artikkelin voit lukea uusimmasta Moottorin numerosta 12/2017. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä lehtipisteestä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Roman Razinkov Video: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?