4.1.2022

Peugeotin, Citroënin ja Opelin tonniluokan vetypakettiautot etenivät sarjatuotantoon

Peugeot E-Expert Hydrogen

Peugeot e-Expert Hydrogen on ranskalaismerkin ensimmäinen vetyauto ja yksi ensimmäisiä sellaisia luokassaan. Samaan aikaan Citroën ja Opel ovat luovuttaneet ensimmäiset vetypakunsa asiakkaille. Myös Expertin, Jumpyn ja Vivaron uusin sisarmalli Fiat Scudo on nyt tullut ulos kuorestaan.

Peugeot sisarineen on vastikään liittynyt toistaiseksi harvalukuiseen, mutta alati kasvavaan vetypakettiautovalmistajien kerhoon. Suosittua tonniluokkaa edustava e-Expert Hydrogen on täysin sarjatuotantovalmis, ja ihka ensimmäinen asiakas on saanut omansa vähän ennen joulua. Vasta vähän aikaa sitten luimme vetypaku-uutisia niin ikään Ranskasta, Expertiä ja kumppaneita pykälää suuremmasta Renault Masterista. Näin voimme huomata tarjonnan laajenevan väli kerrallaan. Ranskassa myös vedynjakeluverkosto on hieman toisenlaisissa kantimissa, kuin täällä nollan tankkausaseman Suomessa.

Peugeot e-Expert Hydrogenin ensimmäinen käyttäjä on sekin ranskalainen, nimittäin Watea, joka on Michelin-konsernin uusin tytäryhtiö. Watea keskittyy vähäpäästöisten liikkumistapojen kehitykseen eli ensimmäinen kappale meni vähän niin kuin kotijoukoille.

Peugeot E-Expert Hydrogen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Periaatteessa kuin mikä tahansa pakettiauto

Poikkeavasta käyttövoimasta ja voimalinjasta huolimatta Stellantiksen vetypakettiautokonstruktio on lähes kaikilta perusominaisuuksiltaan ihan samanlainen kuin mikä tahansa totuttu tonniluokan paku. Polttokenno, vetysäiliöt sekä sähköinen voimansiirto akkuineen eivät syö tavaratilaa tai kantavuutta. Ainoastaan perävaunumassa (1 000 kg) sekä huippunopeus ovat selvästi polttomoottoriversioita alhaisemmat, näistä jälkimmäisellä – 130 km/h – ei tosin ole kovin suurta merkitystä pakettiauton kohdalla, paitsi tietysti siinä tapauksessa, että jostain löytyy oikein ympäristötietoisia pankkirosvoja.

Pakuperheen vetyversio on itse asiassa käytännöllisesti katsoen ladattava hybridi. Sen 700 bariin paineistetun vedyn säiliöt täyttyvät kolmessa minuutissa, mikä riittää noin 400 kilometrin matkaan, mutta kapasiteettiin voi laskea mukaan myös töpselistä ladattavan 10,5 kilowattitunnin akun tuoman lisäedun. Koko helahoito kulkee virallisella nimellä ”mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric.”

Opel Vivaro-e Hydrogen
Havainnekuvassa nähdään 45 kilowatin polttokennon sijainti auton keulalla, akusto hytin alla sekä kapasiteetiltaan 4,4 kilon vetysäiliöt lattian alla. Akkujen latauspistoke on ajovaloumpion ja pyöränkaaren välissä, vetyä puolestaan tankataan takapyörän yläpuolella sijaitsevasta luukusta.

Opel Vivaro-e Hydrogen on sama asia rüsselsheimilaisittain

Kokonansa edellä mainituilla spekseillä, mutta eri markkinointinimellä kulkee jo aiemmin lanseerattu Opel Vivaro-e Hydrogen. Autot myös valmistuvat pian samassa tehtaassa, sillä Ranskassa tehtävän alkusarjan jälkeen Peugeotin tuotantopaikka tulee olemaan Opelin kotikaupunki Rüsselsheim. Vivaro-e Hydrogen eteni aiemmin joulukuussa sarjatuotantoon, ja ensimmäinen asiakas oli kodinkonevalmistaja Miele.

Opel Vivaro-e Hydrogen

Citroën luovutti ensimmäisensä Lucianpäivänä

Muutaman päivän kuluttua Opelista ja hieman ennen Peugeotia myös Citroën luovutti oman näkemyksensä Stellantiksen vetypakettiautosta ensimmäiselle asiakkaalleen, vihreän teknologian jätti Suez Groupille. Auton mallinimi muodostuu tismalleen samalla logiikalla Citroën ë-Jumpy Hydrogeniksi. Peugeotin tavoin myös Citroën tulee siirtämään vety-Jumpyn valmistuksen Opelin erikoisajoneuvotehtaalle Saksaan.

Citroën ë-Jumpy Hydrogen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Stellantiksella jälleen pykälää yhtenäisempi pakulinja

FCA:n ja PSA:n yhdistyttyä Stellantikseksi vuosi sitten, on uusi megakonserni pyrkinyt yhtenäistämään hyötyajoneuvotarjontaansa mahdollisimman omavaraiseksi. Opel/Vauxhall Movano hyppäsi aiemmin ”kesken kauden” yhtenäiselle alustalle, ja pian Fiat vaihtaa pykälää alemmassa luokassa Renault-Nissan -yhteistyöstä uuteen kotileiriinsä, ollen yllä esiintyvien mallien sisar.

Fiat E-Scudo

Tässä vaiheessa Fiat kaivaa muodin mukaisesti vanhoja mallinimiä arkistokaapeista, ja kuten Moottori jo taannoin uutisoi, pakettiautoversio saa nimen Scudo, ja tila-auto kauemmin sivussa olleen nimen Ulysse.

Fiat Scudo

Mitään mullistavaa kerrottavaa ei Scudosta näin hintatietojenkin puuttuessa ole, sillä sisartensa tavoin se on mahdutettu hyvin tiukkaan muottiin. Tässä vaiheessa Fiat on kuitenkin julkistanut kunnon kuvat Scudosta. Periaatteessa kaikki tekniset tiedot ja ominaisuudet ovat samoja kuin Citroën Jumpyssa, Opel/Vauxhall Vivarossa, Peugeot Expertissä ja Toyota Proacessa. Sähköversio E-Scudo täydentää valikoimaa sisarten tavoin, ja polttomoottorit ovat 1,5- ja 2-litraisia dieseleitä päättyen 177 -hevosvoimaiseen 8-pykäläisen automaatin kera.

Fiat E-Scudo

Henkilöautomainen tila-auto Ulysse liittyy seuraan piakkoin, ja nelivetoversiokin seurannee tuonnempana.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Stellantis

Luetuimmat