2.11.2021

Perhe jälleen koossa – Fiat tonniluokkaan Scudona ja tila-autoksi Ulyssena

Fiat Scudo/Ulysse

Talenton korvaa nyt Fiatin hyöty- /tila-automallistossa Stellantiksen ja Toyotan pakuyhteistyöperheen uudet jäsenet. Perhe on tauon jälkeen koossa, ja nimetkin ovat tuulahduksia historiasta.

Vielä hetken aikaa markkinoilla oleva Talento korvasi Fiatin mallistossa aikanaan kahdessa sukupolvessa, 20 vuoden aikana PSA-yhteistyönä valmistetun Scudon. Talento puolestaan rakentui tonniluokan Renault-Nissan-(Mitsubishi) -yhteistyörakenteelle. Fiatin paluu juurille tässä asiassa on osa Stellantiksen rivien kokoamista hyötyajoneuvopuolella.

Scudon nimi (joka tarkoittaa kilpeä tai vaakunaa) palaa areenoille vanhoihin tuttuihin kuoseihin, tosin sillä erotuksella, että ne kuosit ehtivät välissä päivittyä uusiin. Scudo liittyy viidenneksi jäseneksi perheeseen, joka sitä ennen kattoi Citroën Jumpyn, Opel/Vauxhall Vivaron, Peugeot Expertin ja Toyota Proacen. Kuten sisarensakin, uusi Scudo tulee saamaan keulalleen polttomoottoreita, mutta myös täyssähköisen voimalinjan e-Scudon nimellä. Koripituuksia tulee olemaan kolme, ja Scudosta nähdään myös combi-malli.

Yhdeksänpaikkaisten tila-autojen puolella herätetään puolestaan henkiin vähän pidemmän aikaa poissa ollut mallinimi Ulysse. Antiikin Kreikan tarusankari Odysseuksen mukaan nimetty kookas tila-auto tuli alun perin markkinoille osana italialais-ranskalaista Eurovan -perhettä vuonna 1992. Se näki kaksi sukupolvea ennen viimeisintä poistumistaan markkinoilta vuonna 2011. Nyt tuleva Ulysse noudattelee samaa kaavaa kuin sisarensa Citroën Spacetourer, Opel/Vauxhall Zafira Life ja Peugeot Traveller, eli se on viety pakettiautoversiosta selkeästi henkilöautomaisempaan ja tasokkaammin varusteltuun suuntaan. Sisarten sähköversioiden rinnalla nähdään vahvasti konsernin strategian mukaisesti myös e-Ulysse -malli.

Fiat Scudo ja Ulysse liittyvät laivastoon ensi vuoden ensimmäisellä kolmanneksella. Tuohon mennessä tiedämme uutuuksista tätä ensitiedotetta enemmän.

Lähde ja kuva: Stellantis/Fiat Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat