Ajoneuvot | Koeajo | 27.3.2020

Koeajo: Laatikko kahdella kytkimellä – Renault Trafic

dCi 170 L2H1 6.0 m3 EDC

Tonniluokan Renault Trafic sai automaattivaihteiston. Uudistus paransi hyvää pakua entisestään. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajettavuus. Huonoa: uusimpien turvavarusteiden puute.

Jaa artikkeli

Renault Trafic on nykypolvessaan tuttu jo vuosien takaa, eikä perusteelliselle uudistukselle näykään päällepäin mitään tarvetta – varsinkaan suorakulmaisen laatikon muotoisen kuormatilan osalta. Niinpä valmistaja voi keskittyä hienosäätöihin, joista keulassa erottuvat viilattu ilme sekä led-valot.

Sisäisesti suurin muutos on kaksoiskytkinvaihteisto, sillä aiemmin ei Traficiin ole saanut automaattia lainkaan. Itsestään vaihtava laatikko on tarjolla kahdella tehokkaimmalla moottorilla (145 ja 170 hv): koeajetussa voimakkaimmassa se kuuluu aina kuvaan. 120 hevosvoiman peruskoneen saa edelleen vain manuaalina.

Renault Trafic

Sulavaa menoa

Automaatti toimii erittäin hyvin, kuljetettiin sitten verkkaisesti tai vikkelästi. Moottorin voiman ja etenkin luonnollisen kaasupoljintuntuman ansiosta meno on täyteläistä. Ajettavuuskin muistuttaa lähinnä henkilöautoja.

Lisähyötynä automaatti helpottaa myös keskellä istuvan apumiehen oloja, kun vaihdekeppiä ei tarvitse olla alituiseen heiluttamassa. Ja koska auto pysyy paikallaan vaihteiston P-asennolla, myöskin raskaskäyttöisen mekaanisen seisontajarrun käyttö jää vähemmälle. Perusteet valita manuaalivaihteisto rajoittuvatkin lähinnä hankintahintapuolelle.

Väliseinä luonnollisesti rajoittaa hieman pitkän kuljettajan oloja, mutta istuimen muotoilu ja säädettävyys paikkaavat tilannetta varsin hyvin. Jousitus on tyhjänäkin pehmeähkö, ja resonanssit loistavat poissaolollaan jopa mukulakiveyksellä.

Myös pikkutavaroille

Paljon hyvää on myös ohjaamon säilytystiloissa. Apumiesten istuinosat nostamalla penkin uumeniin saa vaikka reput tai kauppakassit, eli niitä ei tarvitse nostaa kolisemaan varsinaiseen tavaratilaan.

 

Viimeksi mainittu on mutkaton käyttää paitsi muodoltaan, myös oviensa osalta, ja uudistuksen yhteydessä valikoimaan lisättiin led-valaistus. Siihen kannattaa satsata pyydetty reilut 300 euroa, sen verran kirkas kuormattava koeajoauto talvipimeilläkin oli.

Esimerkiksi uudessa Volkswagen Transporterissa esitellyt viimeisimmät sähköiset turvajärjestelmät ja sivukamerat Traficista puuttuvat, mutta perinteilläkin pärjää: esimerkiksi nerokas apupeili alas lasketussa oikeanpuoleisessa häikäisysuojassa tarjoaa näkymän sinne minne umpikylkisessä autossa ei näe, nimittäin oikealle takaviistoon. Ihmetellä täytyykin, miksei tällainen kuvastin ole jokaisen pakettiauton varusteena.

Jaa artikkeli

Keskustelu