27.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Laatikko kahdella kytkimellä – Renault Trafic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tonniluokan Renault Trafic sai automaattivaihteiston. Uudistus paransi hyvää pakua entisestään. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajettavuus. Huonoa: uusimpien turvavarusteiden puute. Renault Trafic on nykypolvessaan tuttu jo vuosien takaa, eikä perusteelliselle uudistukselle näykään päällepäin mitään tarvetta – varsinkaan suorakulmaisen laatikon muotoisen kuormatilan osalta. Niinpä valmistaja voi keskittyä hienosäätöihin, joista keulassa erottuvat viilattu ilme sekä led-valot. Sisäisesti suurin muutos on kaksoiskytkinvaihteisto, sillä aiemmin ei Traficiin ole saanut automaattia lainkaan. Itsestään vaihtava laatikko on tarjolla kahdella tehokkaimmalla moottorilla (145 ja 170 hv): koeajetussa voimakkaimmassa se kuuluu aina kuvaan. 120 hevosvoiman peruskoneen saa edelleen vain manuaalina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavaa menoa Automaatti toimii erittäin hyvin, kuljetettiin sitten verkkaisesti tai vikkelästi. Moottorin voiman ja etenkin luonnollisen kaasupoljintuntuman ansiosta meno on täyteläistä. Ajettavuuskin muistuttaa lähinnä henkilöautoja. Lisähyötynä automaatti helpottaa myös keskellä istuvan apumiehen oloja, kun vaihdekeppiä ei tarvitse olla alituiseen heiluttamassa. Ja koska auto pysyy paikallaan vaihteiston P-asennolla, myöskin raskaskäyttöisen mekaanisen seisontajarrun käyttö jää vähemmälle. Perusteet valita manuaalivaihteisto rajoittuvatkin lähinnä hankintahintapuolelle. Väliseinä luonnollisesti rajoittaa hieman pitkän kuljettajan oloja, mutta istuimen muotoilu ja säädettävyys paikkaavat tilannetta varsin hyvin. Jousitus on tyhjänäkin pehmeähkö, ja resonanssit loistavat poissaolollaan jopa mukulakiveyksellä. Myös pikkutavaroille Paljon hyvää on myös ohjaamon säilytystiloissa. Apumiesten istuinosat nostamalla penkin uumeniin saa vaikka reput tai kauppakassit, eli niitä ei tarvitse nostaa kolisemaan varsinaiseen tavaratilaan. Viimeksi mainittu on mutkaton käyttää paitsi muodoltaan, myös oviensa osalta, ja uudistuksen yhteydessä valikoimaan lisättiin led-valaistus. Siihen kannattaa satsata pyydetty reilut 300 euroa, sen verran kirkas kuormattava koeajoauto talvipimeilläkin oli. Esimerkiksi uudessa Volkswagen Transporterissa esitellyt viimeisimmät sähköiset turvajärjestelmät ja sivukamerat Traficista puuttuvat, mutta perinteilläkin pärjää: esimerkiksi nerokas apupeili alas lasketussa oikeanpuoleisessa häikäisysuojassa tarjoaa näkymän sinne minne umpikylkisessä autossa ei näe, nimittäin oikealle takaviistoon. Ihmetellä täytyykin, miksei tällainen kuvastin ole jokaisen pakettiauton varusteena. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Trafic dCi 170 L2H1 6,0 m3 EDC Navi Edition Hinta alkaen 38 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 226 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3498 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku