27.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Laatikko kahdella kytkimellä – Renault Trafic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tonniluokan Renault Trafic sai automaattivaihteiston. Uudistus paransi hyvää pakua entisestään. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajettavuus. Huonoa: uusimpien turvavarusteiden puute. Renault Trafic on nykypolvessaan tuttu jo vuosien takaa, eikä perusteelliselle uudistukselle näykään päällepäin mitään tarvetta – varsinkaan suorakulmaisen laatikon muotoisen kuormatilan osalta. Niinpä valmistaja voi keskittyä hienosäätöihin, joista keulassa erottuvat viilattu ilme sekä led-valot.Sisäisesti suurin muutos on kaksoiskytkinvaihteisto, sillä aiemmin ei Traficiin ole saanut automaattia lainkaan. Itsestään vaihtava laatikko on tarjolla kahdella tehokkaimmalla moottorilla (145 ja 170 hv): koeajetussa voimakkaimmassa se kuuluu aina kuvaan. 120 hevosvoiman peruskoneen saa edelleen vain manuaalina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulavaa menoaAutomaatti toimii erittäin hyvin, kuljetettiin sitten verkkaisesti tai vikkelästi. Moottorin voiman ja etenkin luonnollisen kaasupoljintuntuman ansiosta meno on täyteläistä. Ajettavuuskin muistuttaa lähinnä henkilöautoja.Lisähyötynä automaatti helpottaa myös keskellä istuvan apumiehen oloja, kun vaihdekeppiä ei tarvitse olla alituiseen heiluttamassa. Ja koska auto pysyy paikallaan vaihteiston P-asennolla, myöskin raskaskäyttöisen mekaanisen seisontajarrun käyttö jää vähemmälle. Perusteet valita manuaalivaihteisto rajoittuvatkin lähinnä hankintahintapuolelle. Väliseinä luonnollisesti rajoittaa hieman pitkän kuljettajan oloja, mutta istuimen muotoilu ja säädettävyys paikkaavat tilannetta varsin hyvin. Jousitus on tyhjänäkin pehmeähkö, ja resonanssit loistavat poissaolollaan jopa mukulakiveyksellä.Myös pikkutavaroillePaljon hyvää on myös ohjaamon säilytystiloissa. Apumiesten istuinosat nostamalla penkin uumeniin saa vaikka reput tai kauppakassit, eli niitä ei tarvitse nostaa kolisemaan varsinaiseen tavaratilaan. Viimeksi mainittu on mutkaton käyttää paitsi muodoltaan, myös oviensa osalta, ja uudistuksen yhteydessä valikoimaan lisättiin led-valaistus. Siihen kannattaa satsata pyydetty reilut 300 euroa, sen verran kirkas kuormattava koeajoauto talvipimeilläkin oli.Esimerkiksi uudessa Volkswagen Transporterissa esitellyt viimeisimmät sähköiset turvajärjestelmät ja sivukamerat Traficista puuttuvat, mutta perinteilläkin pärjää: esimerkiksi nerokas apupeili alas lasketussa oikeanpuoleisessa häikäisysuojassa tarjoaa näkymän sinne minne umpikylkisessä autossa ei näe, nimittäin oikealle takaviistoon. Ihmetellä täytyykin, miksei tällainen kuvastin ole jokaisen pakettiauton varusteena.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Trafic dCi 170 L2H1 6,0 m3 EDC Navi Edition Hinta alkaen 38 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 226 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3498 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen