27.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Laatikko kahdella kytkimellä – Renault Trafic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tonniluokan Renault Trafic sai automaattivaihteiston. Uudistus paransi hyvää pakua entisestään. Hyvää: voimalinjan toiminta, ajettavuus. Huonoa: uusimpien turvavarusteiden puute. Renault Trafic on nykypolvessaan tuttu jo vuosien takaa, eikä perusteelliselle uudistukselle näykään päällepäin mitään tarvetta – varsinkaan suorakulmaisen laatikon muotoisen kuormatilan osalta. Niinpä valmistaja voi keskittyä hienosäätöihin, joista keulassa erottuvat viilattu ilme sekä led-valot. Sisäisesti suurin muutos on kaksoiskytkinvaihteisto, sillä aiemmin ei Traficiin ole saanut automaattia lainkaan. Itsestään vaihtava laatikko on tarjolla kahdella tehokkaimmalla moottorilla (145 ja 170 hv): koeajetussa voimakkaimmassa se kuuluu aina kuvaan. 120 hevosvoiman peruskoneen saa edelleen vain manuaalina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavaa menoa Automaatti toimii erittäin hyvin, kuljetettiin sitten verkkaisesti tai vikkelästi. Moottorin voiman ja etenkin luonnollisen kaasupoljintuntuman ansiosta meno on täyteläistä. Ajettavuuskin muistuttaa lähinnä henkilöautoja. Lisähyötynä automaatti helpottaa myös keskellä istuvan apumiehen oloja, kun vaihdekeppiä ei tarvitse olla alituiseen heiluttamassa. Ja koska auto pysyy paikallaan vaihteiston P-asennolla, myöskin raskaskäyttöisen mekaanisen seisontajarrun käyttö jää vähemmälle. Perusteet valita manuaalivaihteisto rajoittuvatkin lähinnä hankintahintapuolelle. Väliseinä luonnollisesti rajoittaa hieman pitkän kuljettajan oloja, mutta istuimen muotoilu ja säädettävyys paikkaavat tilannetta varsin hyvin. Jousitus on tyhjänäkin pehmeähkö, ja resonanssit loistavat poissaolollaan jopa mukulakiveyksellä. Myös pikkutavaroille Paljon hyvää on myös ohjaamon säilytystiloissa. Apumiesten istuinosat nostamalla penkin uumeniin saa vaikka reput tai kauppakassit, eli niitä ei tarvitse nostaa kolisemaan varsinaiseen tavaratilaan. Viimeksi mainittu on mutkaton käyttää paitsi muodoltaan, myös oviensa osalta, ja uudistuksen yhteydessä valikoimaan lisättiin led-valaistus. Siihen kannattaa satsata pyydetty reilut 300 euroa, sen verran kirkas kuormattava koeajoauto talvipimeilläkin oli. Esimerkiksi uudessa Volkswagen Transporterissa esitellyt viimeisimmät sähköiset turvajärjestelmät ja sivukamerat Traficista puuttuvat, mutta perinteilläkin pärjää: esimerkiksi nerokas apupeili alas lasketussa oikeanpuoleisessa häikäisysuojassa tarjoaa näkymän sinne minne umpikylkisessä autossa ei näe, nimittäin oikealle takaviistoon. Ihmetellä täytyykin, miksei tällainen kuvastin ole jokaisen pakettiauton varusteena. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Trafic dCi 170 L2H1 6,0 m3 EDC Navi Edition Hinta alkaen 38 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 226 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1967 mm, akseliväli 3498 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan