Toyota Proace 4x4

Ajoneuvot Koeajo 10.6.2021

Koeajo: Toyota Proace 4×4 vie paketit pahempiin paikkoihin

Nelivetoinen Toyota Proace tarjoaa vaihtoehdon esimerkiksi yrittäjille, joiden täytyy toisinaan päästä pakettiautolla auraamattomia tai huonosti hoidettuja metsäautoteitä pitkin. Hyvää: maastokyvyt pakettiautoksi. Huonoa: nelivetoisuuden hinta.

Toyota Proace 4×4 löytänee asiakkaita ainakin metsä- ja maansiirtoyrittäjistä sekä sähköyhtiöistä, mutta muidenkin kannattaa harkita nelivetoisen pakettiauton kokeilemista. Harva sellaista joskus ajanut on valmis vaihtamaan takaisin etuvetoon. Toyota odottaa Suomessa noin joka kymmenennen Proace-asiakkaan valitsevan nelivedon.

Lähtökohtana toimii etuvetoinen Proace, jota muokataan varsin runsaasti – Citroënin ja Peugeotin sisarmallien tapaan – Dangelin tehtaalla Ranskassa. Esimerkiksi ad-blue- ja polttonestesäiliöt poikkeavat muusta mallistosta nelivetotekniikan vaatiman tilan takia.

Toyota Proace 4x4

Nelivetoisten työkalujen valmistamisesta pitkät perinteet omaava tehdas on lisännyt, monesta muusta nelivetoisesta pakettiautosta poiketen, myös alustaan hieman suojausta. Maastoautojen paksua panssarointia ei löydy, mutta edellä mainitut tankit sekä perä on suojattu metallilevyin. Maavaraa on kasvatettu 20 mm, joten sitä on nyt tarjolla noin 170 mm.

Jakovaihteisto sijaitsee edessä, ja varsinainen nelivedon kytkeytyminen tapahtuu taka-akselin tuntumaan sijoitetulla viskokytkimellä. Takatasauspyörästön kitkalukko on vakiovaruste.

Välityksiin ei kuitenkaan ole kajottu. Auto on käynnistyksen jälkeen oletusarvoisesti etuvetoinen, ja neliveto pitää kytkeä käyttöön erikseen.

Yksi korimalli ja voimalinja

Kaikkiaan nämä Citroënin, Peugeotin ja Toyotan merkeillä tulevat Dangelin valmistamat nelivetopakettiautot tarjoavat hieman edullisemman vaihtoehdon Volkswagen Transporterin nelivetomallistolle.

Kaikista nurkista raapiva Proace on aina pidempi L2-malli, johon mahtuu läpilastausluukun ansiosta jopa neljä metriä pitkä esine. Nelivetotekniikan sijoittelun johdosta vararengas on siirretty tavaratilan sisäpuolelle, mutta tilavuutta löytyy silti noin 6,1 kuutiometriä.

Toyota Proace 4x4

Ainoa tarjolla oleva mallivaihtoehto tarkoittaa kaksilitraista 122-hevosvoimaista dieselmoottoria ja kuusipykäläistä käsivaihteistoa. Yhdistetty kulutus on 8,0 l/100 km, mikä on kuusi desilitraa vastaavaa etuvetoista enemmän. Tähän vaikuttaa osaltaan nelivetoversion sinänsä varsin maltillinen 80 kilogramman lisämassa.

Käytännössä vakiovarustelu ja lisähintaiset varustepaketit vastaavat etuvetoista – nelivetoisuuden mukanaan tuomia asioita lukuun ottamatta. Poikkeuksena Proace 4×4 tarjoaa mahdollisuuden offroad-lisävarustepakettiin (noin 2 900 euroa). Se tuo mukanaan mekaanisen lukon taka-akselille, 40 mm lisää maavaraa sekä tehdasasenteisen vetokoukun.

Toyota Proace 4x4

Menee maastossakin

Auto näyttää ja tuntuu pääosin etuvetomallilta, mutta kojelaudasta ratin vasemmalta puolelta löytyy nelivedon 4×4 Dangel -merkinnällä varustettu valitsin. Kääntämällä sitä naksautuksen auto 4wd -asentoon kardaani lähtee pyörimään, ja viskolukko valmistautuu annostelemaan voimaa taka-akselille tarpeen mukaan.

Toyota Proace 4x4

Ensikoeajotilaisuudessa pääsimme maantielenkin lisäksi myös jyrkkiä mäkiä sisältäneille metsäautoteille, jotka olivat juuri sopivan haastavassa kunnossa. Pakkanen piti pohjan kovana, eikä näihin paikkoihin ei olisi tullut mieleenkään lähteä perinteisellä pakettiautolla. Proace 4×4 selvisi maahantuojan sopivasti valitsemasta tehtävästä luonnollisesti kunnialla – myöhempi syvällisempi koeajo kertonee maasto-ominaisuuksista vielä lisääkin.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Toyota

Kaikki koeajot

Uusimmat