10.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace 4×4 vie paketit pahempiin paikkoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Toyota Proace tarjoaa vaihtoehdon esimerkiksi yrittäjille, joiden täytyy toisinaan päästä pakettiautolla auraamattomia tai huonosti hoidettuja metsäautoteitä pitkin. Hyvää: maastokyvyt pakettiautoksi. Huonoa: nelivetoisuuden hinta. Toyota Proace 4x4 löytänee asiakkaita ainakin metsä- ja maansiirtoyrittäjistä sekä sähköyhtiöistä, mutta muidenkin kannattaa harkita nelivetoisen pakettiauton kokeilemista. Harva sellaista joskus ajanut on valmis vaihtamaan takaisin etuvetoon. Toyota odottaa Suomessa noin joka kymmenennen Proace-asiakkaan valitsevan nelivedon.Lähtökohtana toimii etuvetoinen Proace, jota muokataan varsin runsaasti – Citroënin ja Peugeotin sisarmallien tapaan – Dangelin tehtaalla Ranskassa. Esimerkiksi ad-blue- ja polttonestesäiliöt poikkeavat muusta mallistosta nelivetotekniikan vaatiman tilan takia.Nelivetoisten työkalujen valmistamisesta pitkät perinteet omaava tehdas on lisännyt, monesta muusta nelivetoisesta pakettiautosta poiketen, myös alustaan hieman suojausta. Maastoautojen paksua panssarointia ei löydy, mutta edellä mainitut tankit sekä perä on suojattu metallilevyin. Maavaraa on kasvatettu 20 mm, joten sitä on nyt tarjolla noin 170 mm.Jakovaihteisto sijaitsee edessä, ja varsinainen nelivedon kytkeytyminen tapahtuu taka-akselin tuntumaan sijoitetulla viskokytkimellä. Takatasauspyörästön kitkalukko on vakiovaruste. Välityksiin ei kuitenkaan ole kajottu. Auto on käynnistyksen jälkeen oletusarvoisesti etuvetoinen, ja neliveto pitää kytkeä käyttöön erikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi korimalli ja voimalinjaKaikkiaan nämä Citroënin, Peugeotin ja Toyotan merkeillä tulevat Dangelin valmistamat nelivetopakettiautot tarjoavat hieman edullisemman vaihtoehdon Volkswagen Transporterin nelivetomallistolle.Kaikista nurkista raapiva Proace on aina pidempi L2-malli, johon mahtuu läpilastausluukun ansiosta jopa neljä metriä pitkä esine. Nelivetotekniikan sijoittelun johdosta vararengas on siirretty tavaratilan sisäpuolelle, mutta tilavuutta löytyy silti noin 6,1 kuutiometriä.Ainoa tarjolla oleva mallivaihtoehto tarkoittaa kaksilitraista 122-hevosvoimaista dieselmoottoria ja kuusipykäläistä käsivaihteistoa. Yhdistetty kulutus on 8,0 l/100 km, mikä on kuusi desilitraa vastaavaa etuvetoista enemmän. Tähän vaikuttaa osaltaan nelivetoversion sinänsä varsin maltillinen 80 kilogramman lisämassa.Käytännössä vakiovarustelu ja lisähintaiset varustepaketit vastaavat etuvetoista – nelivetoisuuden mukanaan tuomia asioita lukuun ottamatta. Poikkeuksena Proace 4x4 tarjoaa mahdollisuuden offroad-lisävarustepakettiin (noin 2 900 euroa). Se tuo mukanaan mekaanisen lukon taka-akselille, 40 mm lisää maavaraa sekä tehdasasenteisen vetokoukun.Menee maastossakinAuto näyttää ja tuntuu pääosin etuvetomallilta, mutta kojelaudasta ratin vasemmalta puolelta löytyy nelivedon 4x4 Dangel -merkinnällä varustettu valitsin. Kääntämällä sitä naksautuksen auto 4wd -asentoon kardaani lähtee pyörimään, ja viskolukko valmistautuu annostelemaan voimaa taka-akselille tarpeen mukaan.Ensikoeajotilaisuudessa pääsimme maantielenkin lisäksi myös jyrkkiä mäkiä sisältäneille metsäautoteille, jotka olivat juuri sopivan haastavassa kunnossa. Pakkanen piti pohjan kovana, eikä näihin paikkoihin ei olisi tullut mieleenkään lähteä perinteisellä pakettiautolla. Proace 4x4 selvisi maahantuojan sopivasti valitsemasta tehtävästä luonnollisesti kunnialla – myöhempi syvällisempi koeajo kertonee maasto-ominaisuuksista vielä lisääkin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Proace L2 2.0 D 120 4x4 5-ovinen Hinta alkaen 42 944 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1950 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?