25.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: pari lisäkantajaa apuun – Citroën Jumpy 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Citroën Jumpy vie tavaraa talvimäkienkin tuolle puolen. Hyvää: etenemiskyky, moottorin ominaisuudet. Huonoa: tilat pitkälle kuljettajalle, seisontajarruvivun sijoitus. Olemme jo aiemmin kertoneet, miten normaalisti etuvetoinen Citroën Jumpy muunnellaan joka nurkasta raapivaksi ranskalaisen, pitkän linjan nelivetokokemuksen omaavan Dangel-yrityksen toimesta. Paitsi kaksi vetävää lisäpyörää, Jumpy saa tässä käsittelyssä maavaraansa 20 millimetrin korotuksen ja pohjaansa lisäsuojauksen varjelemaan moottoria, vaihteistoa, polttoainesäiliötä, taka-akselia sekä seisontajarrun vaijereita. Kojelautaan puolestaan asennetaan sähköinen vetotavan valitsin ja pikanttina yksityiskohtana numeroitu laatta merkiksi siitä, millaisesta nelivetokoulusta auto onkaan peräisin. Koeajoautossa oli lisävarusteena vielä 1 100 euron hintainen 40 millin ekstrakorotus, millä lähestytään jo maasturimaisia maavaralukemia. Alin kohta on tällöin moottorin pohjapanssarin alla, missä matkaa maanpintaan on auton varustelusta riippuen 190–200 mm. Taka-akselin ja ohjaamon alla maavaraa ilmoitetaan olevan vieläkin reilummin, tässä järjestyksessä 260–270 ja 275–285 mm. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi konetta ja pituutta Nelivetomallisto on hieman suppeampi kuin etuvetoisessa Jumpyssa; tehottomin eli 95-hevosvoimainen sekä tehokkain eli 177-heppainen kone jäävät ulkopuolelle, joten joka nurkasta raapivan pakun saa joko 122 tai 150 hevosvoiman tehopainoksena kaksilitraisesta dieselistä. Vaihteisto on aina kuusinopeuksinen manuaali, ja valittavana on lisäksi kaksi koripituutta. Koeajossamme oli pidempi versio vähävoimaisemmalla moottorilla. Käytännössä senkin potku riittää oikein mukavasti, ainakin jos autolla ei innostuta viemään 1 269-kiloista suurinta sallittua nyyttiä. Nelivetoisen mallin kantavuus on vajaat 150 kiloa etuvetoista pienempi, mutta perävaunumassat ovat yhtä suuret. Moottori vetää ranskalaisdieselien tapaan erittäin pehmeästi jo tyhjäkäynniltä lähtien, ja kojelautaan sijoitettua vaihteenvalitsintakin käyttelee ilokseen. Jämäkkä alakerta Voimalinjan lisäksi ajettavuus on muutenkin hyvin henkilöautomaista, joten päällimmäisiksi epäkohdiksi jäävät liian alas lattiaan sijoitettu, raskaskäyttöinen seisontajarrun vipu sekä kojelaudan puutteellinen valaistus – nyt liian montaa asiaa joutuu haeskelemaan pitkiksi venyneinä kuljetusiltoina käsikopelolla. Arvostelun kohteeksi joutuvat myös kuljettajan tilat: 190-senttisellä kropalla varustettu koeajaja joutuu istumaan liiaksi pakaroidensa varassa. Pitkittäissäädön rajallisuus on toki yleinen epäkohta väliseinällisissä pakuissa, muttei sentään aivan kaikissa. Ihan isokenkäisimmät eivät myöskään ilahdu melko ahtaasta poljintilasta. Lyhyemmät kuskit eivät valittane, sillä istuinmukavuudessa ei ole moitteen sijaa. Korkeampi alusta ei tuota tien päällä huojahteluja, pikemminkin päinvastoin, sillä jousitus vaikuttaa varsin jämäkältä. Aiemmin koeajamassamme Citroën Spacetourer -bussiversiossa esiintyneessä keulan heijaamisessa ei nyt ollut tietoakaan. Maavara aiheuttaa kyllä lastauksen lomassa pientä lisävoimistelua: tavaratilaan täytyy loikata hieman isommin harppauksin, ja katto on tähän suhteutettuna varsin matalalla. Kolme vetovaihtoehtoa Koska koeajon pääaiheena oli nimenomaan nelivetoisuus, kokeilimme mäkilähtöä erittäin jyrkässä, jäisessa mäessä. Kunnollisista talvirenkaista huolimatta ensiyritys etuvedolla tyssäsi tietysti kuin seinään, joten käsi kävi nelivedon valintakiekolla. Ero oli suorastaan dramaattinen: vaikka kaikki neljä pyörää jauhoivat tyhjää, Jumpy lähti eteenpäin ja nousi ylös – tosin keula siirtyi samalla melko paljon oikealle ja tapasi jo ulkokaarteen lumista penkkaa. Kolmas, vieläkin etenemiskykyisempi vaihtoehto on kytkeä Dangelin erikoisuus, 1 050 euron lisähintainen takatasauspyörästön lukko. Se kytkettynä perä tuntui menettävän sivuttaispitonsa ensimmäisenä, eli auto oli perusnelivetoa paremmin ohjattavissa. 100-prosenttista lukkoperää luonnollisesti suositellaan käytettäväksi vain liukkaalla pinnalla tai maastoajossa. Erittäin voimakas piippari takaa sen, ettei lukko päällä lähde kukaan kuuleva ihminen tietä pitkin ajelemaan. Jos näin kuitenkin tulee tehtyä, lukko kytkeytyy itsestään pois yli 30 km/h nopeudessa. Kaikista kulmistaan kuopiva kaappiauto on erinomaisen suositeltava väline hänelle, joka joutuu viemään tavaraa tiettömien tai auraamattomien taipaleiden taakse. Suomalaista talvea ajatellen onkin oikeastaan hämmästyttävää, että nelivetoiset ovat haukanneet kaikista viime vuosina rekisteröidyistä pakettiautoista vain vajaan neljänneksen siivun. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Citroën Jumpy 4x4 Blue HDi 120 XL Hinta alkaen 41 724 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 058 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 90 kW (122 hv), 3750 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 3275 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt