6.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: kuin henkilöautolla ajaisi – uusi Nissan NV300 -pakettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Nissan NV300 täydentää valmistajansa kevyiden hyötyajoneuvojen sukupolvenvaihdoksen. Tulokkaan valttina on pitkä takuu ja kattava versiokatras. Tarjolle tulee myös yhdeksän hengen tila-auto. Hyvää: moottori, versiokatras, takuu, ohjaamon ergonomia. Huonoa: poljintila, nelivedon puute, kiinnityskoukut, muovinen saranasalpa. Anton Tšehovin näytelmässä vuodelta 1901 on kolme sisarta, mutta nyt pääosassa on se neljäs sisar. Sisarukset eivät ole identtisiä, mutta yhteistä on paljon, sillä Nissan NV300 jakaa suurimman osan tekniikastaan Opel Vivaron, Renault Traficin ja Fiat Talenton kanssa. Keskikokoisen Nissan NV300 -pakettiauton harteilla on raskas vastuu. Uutuus on suositun Primastarin seuraaja suositussa pakujen tonniluokassa. Tämän kuun alussa Suomessa myyntiin tulleen NV300:n edullisin versio on lyhyin ja matalin (L1H1). Hintaa ilman lisävarusteita on 31 655 euroa. Laatu-uskon puutteesta ei valmistajaa voi moittia, sillä takuu on peräti viisi vuotta tai 160 000 kilometriä. Se on vahva valtti hyötyautolle, jolla ajetaan tyypillisesti paljon. Pajalla seisova paku on turha ja kallis työkalu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikkuva toimisto Ajoasento löytyy kyllä, sillä kuljettajan istuimen säädöt ovat riittävän monipuoliset. Ohjauspyörä säätyy korkeus- ja syvyyssuunnassa. Ajotuntuma on ylipäätään lähes henkilöautomainen. Poljintila on oudon ahdas: etenkin vasemman jalan kengänkärki tapaa tämän tästä muovikatteeseen. Viisarillista nopeusmittaria jää kaipaamaan vaihtoehtona digitaaliselle numeronäytölle. Vaikka ohjaamossa on säilytystilaa 89 litraa, saisi kannellisia ja avoimia lokeroita olla enemmänkin. Keski-istuimen selkänoja kaatuu alas kekseliääksi pöytätasoksi, jossa on omat pidikkeensä kannettavalle tietokoneelle ja rahtikirjalle. Kaksi pituutta Valittavana on kaksi koripituutta ja kaksi korkeutta. Myös lyhyemmän ja matalamman koriversion kyytiin mahtuu kolme eurolavaa. Marokon takamailla koeajetun hyötyauton kuormatilavuus on 5,2–8,6 kuutiometriä ja kantavuus 1 073–1 310 kiloa – malliversiosta riippuen. Kuormatilan voi varustaa jopa 20 kiinnityskoukulla. Koukut vaikuttivat kovaan käyttöön heiveröisiltä. Jämäkämpiäkin on nähty. Tilat muuntuvat Ohjaamon ja kuormatilan väliseinään saa luukun. Se mahdollistaa 3,75–4,15 metrin pituisten tavaroiden kuljettamisen. Joustavuutta tilatarpeisiin tuovat umpinaisten ja ikkunallisten taka- ja sivuovien lukuisat yhdistelmät. Takaovet avautuvat avaralle, mutta saranoiden vapautusvipu on muovisena heppoisen oloinen. Jatko-ohjaamo-korisena autossa voi olla kuusi istumapaikkaa. Combi-versioon eli tila-autoon mahtuu yhdeksän matkustajaa kolmelle kolmen istuimen riville. Nissan NV300:n Combi-tila-autoon mahtuu yhdeksän matkustajaa. Matkatavaroille jää tilaa 550–890 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi diesel, kolme tehoa Keulille voi valita kolmesta voimanlähteestä. 1,6-litrainen dCi-dieselmoottori on saatavissa 95, 125 ja 145 hevosvoiman tehoisena. Keskimmäisin tulee olemaan Suomessa suosituin vaihtoehto. Euro 6 ‑päästömääräykset täyttävien moottorien jatkeena on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Uutuus kuluttaa sadalla kilometrillä keskimäärin litran vähemmän kuin Primastar-edeltäjänsä. Marokossa koeajetun 125 hevosvoimaisen yhdistetty kulutus on 5,9 l / 100 km ja hiilidioksidipäästöt 155 grammaa kilometrillä. Mikäli moottorina on kaksoisturbollinen (125/145 hv), on käytössä kulutusta hillitsevä sammutustoiminto sekä ECO-ajotilakytkin, johon on yhdistetty vaihteiden vaihto-opastin. ECO-painike rajoittaa vääntömomenttia ja pehmentää kaasuvastetta. Koeajetun auton tavaratilassa on arviolta 500 kiloa hiekkasäkkejä. Pakettiauto kiihtyy mukavasti myös ohitustilanteissa. Kattava turvavarustelu Turvavarusteidensa puolesta tulokas lähentyy henkilöautoja. Vakiona ovat nykyaikaiset elektroniset järjestelmät kuten lukkiutumattomat jarrut, elektroninen jarruvoiman jako, ajovakaudenhallinta, luistonesto ja mäkilähtöavustin. Nissan NV300 Combi -tila-auto. Laajakulmapeilit ovat vakiona, pysäköintiavustin ja taustapeilistä näkyvä peruutuskameran kuva lisävarusteita. Harmi kyllä autoa ei saa nelivetoisena. Tässä suhteessa Nissan antaa tilaa kilpailijoille. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Nissan NV300 L1H1 Hinta alkaen 31 655 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 655 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, kaksoisahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4999 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3098 mm Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta