20.10.2021 Ajoneuvot Renault Master H2-TECH on kevyempi osa kuljetusalan vetyunelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toistaiseksi kaikkein varteenotettavimmat avaukset polttokennotekniikassa hyötyajoneuvopuolella on nähty raskaan liikenteen saralla. Renault Masterin vetyprototyyppi on kevyempää päätä, ja valmiin tuntuinen. Master H2-TECH on ensimmäinen osa isompaa kokonaisuutta, joka alkoi kuluneena kesänä. Tuolloin autonvalmistaja Renault Group ja maailman johtava vety- ja polttokennoratkaisujen tarjoaja, niin ikään ranskalainen Plug Power perustivat kimpassa yhteisyrityksen nimeltä HYVIA. Ranskalaiset eivät vetäneet tätä itselleen hankalasti lausuttavaa nimeä hatusta, vaan se on sulautuma: HY (vety) ja VIA (tie). HYVIA:n tarkoitus on tuottaa vetyliikenteelle kaikki tarvittava ajoneuvoista jakeluinfraan ja kaiken tämän ylläpitoon. Vety-Masterin prototyyppi on HYVIA:n ominta kädenjälkeä, sillä yritys on erikoistunut nimenomaan kevyisiin hyötyajoneuvoihin. Auto esitellään virallisesti Pariisin Hyvolution -messuilla ensi viikolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oikean kokoinen ranskalainen pakettiauto Vetyversio perustuu ainakin tässä vaiheessa prototyyppinä pitkän akselivälin Masteriin. Mallissa riittää kuormatilaa 12 kuutiometrin edestä. Vetysäiliöt eivät typistä kuormatilaa lainkaan, sillä ne on sijoitettu välikattoon auton etuosaan. Säiliöitä on siellä neljä, kapasiteetiltaan 1,5 kiloa. Näin ollen auton vetytilavuus on kaikkiaan kuusi kiloa, minkä luvataan riittävän varsin kelpoiseen 500 kilometrin toimintamatkaan. Vedyn tankkaaminenkin on tunnetun yksinkertaista ja se vie viisi minuuttia. Säiliöistä vety menee 30 kilowatin polttokennolle, joka muuttaa sen sähköenergiaksi 33 kilowattitunnin akulle ja edelleen Cleonin valmistamalle sähköiselle voimalinjalle. Master H2-TECH etenee tuotantoon ja sitä kautta myyntiin Ranskan markkinoille näillä näkymin ensi vuonna. Tuote on läpikotaisin ranskalainen, sillä itse auton, sen sähköisen voimalinjan, polttokennojärjestelmän sekä vetysäiliöiden kokoonpano, kuten myös niiden yhdistäminen toisiinsa tapahtuu Ranskan maaperällä. Tulossa myös koulubussina ja alustamallina Renault Master H2-TECH on valmistajan mukaan suunniteltu niin pienyrittäjän kuin suuryrityksen, kunnan tai yhteisön käyttöön. Nämä toimijat tarvitsevat takuuvarmasti muitakin kuin umpipakettiautoja, siksi vety-Masteria aiotaan tehdä tulevaisuudessa muinakin versioina. Master Citybus H2-TECH on maksimissaan 15-paikkainen pikkubussi, joka sopii erinomaisesti vaikkapa lasten koulukyyteihin 300 kilometrin toimintamatkallaan. Alustaohjaamoversio on puolestaan niin kutsuttu umpikaappi, josta kuormatilaa löytyy jopa 19 kuution verran. Toimintamatkaa kaupunkijakeluautolle luvataan 250 kilometriä. Tankkausasema samassa paketissa Liikenteelle tarkoitettu vedynjakeluverkosto on tunnetusti yhä huonoissa kantimissa suurimmassa osassa maailman maista, mukaan lukien Suomessa, jossa sellaista ei käytännöllisesti katsoen edes ole. Renault – tai siis HYVIA – on liittynyt jo muutaman muun valmistajan joukkoon lanseeraamalla liikuteltavan pienen tankkausaseman autoa/autoja operoivan toimijan omaan käyttöön, jolloin julkisen infrastruktuurin puuttuminen ei pysäytä vetyauton hankintaa ainakaan heti alkuunsa. Tankkausaseman voi joko vuokrata tai ostaa omaksi. Vety saadaan omalle tankkausasemalle tuottamalla paikan päällä vesielektrolyysillä tai tuomalla säiliöautolla. Tankissa vety on paineistettua, se on toinen tapa tehdä vedyn varastoinnista järkevää jäädyttämisen ohella. Tämän kaiken vakuutetaan olevan täysin turvallista, siitäkin huolimatta, että maailmankaikkeuden yleisin alkuaine on erittäin tulenarkaa. Lähde ja kuvat: Renault Group Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta BMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025 Bosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Koeajo: vetyauto Toyota Mirai on entistä parempi, mutta tankkausverkosto ei Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Vetyä pyttyyn – JCB:ltä mullistavia käyttökohteita alkuaineista yleisimmälle Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?