20.10.2021 Ajoneuvot Renault Master H2-TECH on kevyempi osa kuljetusalan vetyunelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toistaiseksi kaikkein varteenotettavimmat avaukset polttokennotekniikassa hyötyajoneuvopuolella on nähty raskaan liikenteen saralla. Renault Masterin vetyprototyyppi on kevyempää päätä, ja valmiin tuntuinen. Master H2-TECH on ensimmäinen osa isompaa kokonaisuutta, joka alkoi kuluneena kesänä. Tuolloin autonvalmistaja Renault Group ja maailman johtava vety- ja polttokennoratkaisujen tarjoaja, niin ikään ranskalainen Plug Power perustivat kimpassa yhteisyrityksen nimeltä HYVIA. Ranskalaiset eivät vetäneet tätä itselleen hankalasti lausuttavaa nimeä hatusta, vaan se on sulautuma: HY (vety) ja VIA (tie). HYVIA:n tarkoitus on tuottaa vetyliikenteelle kaikki tarvittava ajoneuvoista jakeluinfraan ja kaiken tämän ylläpitoon.Vety-Masterin prototyyppi on HYVIA:n ominta kädenjälkeä, sillä yritys on erikoistunut nimenomaan kevyisiin hyötyajoneuvoihin. Auto esitellään virallisesti Pariisin Hyvolution -messuilla ensi viikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikean kokoinen ranskalainen pakettiautoVetyversio perustuu ainakin tässä vaiheessa prototyyppinä pitkän akselivälin Masteriin. Mallissa riittää kuormatilaa 12 kuutiometrin edestä. Vetysäiliöt eivät typistä kuormatilaa lainkaan, sillä ne on sijoitettu välikattoon auton etuosaan. Säiliöitä on siellä neljä, kapasiteetiltaan 1,5 kiloa. Näin ollen auton vetytilavuus on kaikkiaan kuusi kiloa, minkä luvataan riittävän varsin kelpoiseen 500 kilometrin toimintamatkaan. Vedyn tankkaaminenkin on tunnetun yksinkertaista ja se vie viisi minuuttia. Säiliöistä vety menee 30 kilowatin polttokennolle, joka muuttaa sen sähköenergiaksi 33 kilowattitunnin akulle ja edelleen Cleonin valmistamalle sähköiselle voimalinjalle.Master H2-TECH etenee tuotantoon ja sitä kautta myyntiin Ranskan markkinoille näillä näkymin ensi vuonna. Tuote on läpikotaisin ranskalainen, sillä itse auton, sen sähköisen voimalinjan, polttokennojärjestelmän sekä vetysäiliöiden kokoonpano, kuten myös niiden yhdistäminen toisiinsa tapahtuu Ranskan maaperällä.Tulossa myös koulubussina ja alustamallinaRenault Master H2-TECH on valmistajan mukaan suunniteltu niin pienyrittäjän kuin suuryrityksen, kunnan tai yhteisön käyttöön. Nämä toimijat tarvitsevat takuuvarmasti muitakin kuin umpipakettiautoja, siksi vety-Masteria aiotaan tehdä tulevaisuudessa muinakin versioina.Master Citybus H2-TECH on maksimissaan 15-paikkainen pikkubussi, joka sopii erinomaisesti vaikkapa lasten koulukyyteihin 300 kilometrin toimintamatkallaan. Alustaohjaamoversio on puolestaan niin kutsuttu umpikaappi, josta kuormatilaa löytyy jopa 19 kuution verran. Toimintamatkaa kaupunkijakeluautolle luvataan 250 kilometriä.Tankkausasema samassa paketissaLiikenteelle tarkoitettu vedynjakeluverkosto on tunnetusti yhä huonoissa kantimissa suurimmassa osassa maailman maista, mukaan lukien Suomessa, jossa sellaista ei käytännöllisesti katsoen edes ole. Renault – tai siis HYVIA – on liittynyt jo muutaman muun valmistajan joukkoon lanseeraamalla liikuteltavan pienen tankkausaseman autoa/autoja operoivan toimijan omaan käyttöön, jolloin julkisen infrastruktuurin puuttuminen ei pysäytä vetyauton hankintaa ainakaan heti alkuunsa. Tankkausaseman voi joko vuokrata tai ostaa omaksi.Vety saadaan omalle tankkausasemalle tuottamalla paikan päällä vesielektrolyysillä tai tuomalla säiliöautolla. Tankissa vety on paineistettua, se on toinen tapa tehdä vedyn varastoinnista järkevää jäädyttämisen ohella. Tämän kaiken vakuutetaan olevan täysin turvallista, siitäkin huolimatta, että maailmankaikkeuden yleisin alkuaine on erittäin tulenarkaa.Lähde ja kuvat: Renault Group Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaBMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025 Bosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Koeajo: vetyauto Toyota Mirai on entistä parempi, mutta tankkausverkosto ei Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Vetyä pyttyyn – JCB:ltä mullistavia käyttökohteita alkuaineista yleisimmälle Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous