20.10.2021 Ajoneuvot Renault Master H2-TECH on kevyempi osa kuljetusalan vetyunelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toistaiseksi kaikkein varteenotettavimmat avaukset polttokennotekniikassa hyötyajoneuvopuolella on nähty raskaan liikenteen saralla. Renault Masterin vetyprototyyppi on kevyempää päätä, ja valmiin tuntuinen. Master H2-TECH on ensimmäinen osa isompaa kokonaisuutta, joka alkoi kuluneena kesänä. Tuolloin autonvalmistaja Renault Group ja maailman johtava vety- ja polttokennoratkaisujen tarjoaja, niin ikään ranskalainen Plug Power perustivat kimpassa yhteisyrityksen nimeltä HYVIA. Ranskalaiset eivät vetäneet tätä itselleen hankalasti lausuttavaa nimeä hatusta, vaan se on sulautuma: HY (vety) ja VIA (tie). HYVIA:n tarkoitus on tuottaa vetyliikenteelle kaikki tarvittava ajoneuvoista jakeluinfraan ja kaiken tämän ylläpitoon.Vety-Masterin prototyyppi on HYVIA:n ominta kädenjälkeä, sillä yritys on erikoistunut nimenomaan kevyisiin hyötyajoneuvoihin. Auto esitellään virallisesti Pariisin Hyvolution -messuilla ensi viikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikean kokoinen ranskalainen pakettiautoVetyversio perustuu ainakin tässä vaiheessa prototyyppinä pitkän akselivälin Masteriin. Mallissa riittää kuormatilaa 12 kuutiometrin edestä. Vetysäiliöt eivät typistä kuormatilaa lainkaan, sillä ne on sijoitettu välikattoon auton etuosaan. Säiliöitä on siellä neljä, kapasiteetiltaan 1,5 kiloa. Näin ollen auton vetytilavuus on kaikkiaan kuusi kiloa, minkä luvataan riittävän varsin kelpoiseen 500 kilometrin toimintamatkaan. Vedyn tankkaaminenkin on tunnetun yksinkertaista ja se vie viisi minuuttia. Säiliöistä vety menee 30 kilowatin polttokennolle, joka muuttaa sen sähköenergiaksi 33 kilowattitunnin akulle ja edelleen Cleonin valmistamalle sähköiselle voimalinjalle.Master H2-TECH etenee tuotantoon ja sitä kautta myyntiin Ranskan markkinoille näillä näkymin ensi vuonna. Tuote on läpikotaisin ranskalainen, sillä itse auton, sen sähköisen voimalinjan, polttokennojärjestelmän sekä vetysäiliöiden kokoonpano, kuten myös niiden yhdistäminen toisiinsa tapahtuu Ranskan maaperällä.Tulossa myös koulubussina ja alustamallinaRenault Master H2-TECH on valmistajan mukaan suunniteltu niin pienyrittäjän kuin suuryrityksen, kunnan tai yhteisön käyttöön. Nämä toimijat tarvitsevat takuuvarmasti muitakin kuin umpipakettiautoja, siksi vety-Masteria aiotaan tehdä tulevaisuudessa muinakin versioina.Master Citybus H2-TECH on maksimissaan 15-paikkainen pikkubussi, joka sopii erinomaisesti vaikkapa lasten koulukyyteihin 300 kilometrin toimintamatkallaan. Alustaohjaamoversio on puolestaan niin kutsuttu umpikaappi, josta kuormatilaa löytyy jopa 19 kuution verran. Toimintamatkaa kaupunkijakeluautolle luvataan 250 kilometriä.Tankkausasema samassa paketissaLiikenteelle tarkoitettu vedynjakeluverkosto on tunnetusti yhä huonoissa kantimissa suurimmassa osassa maailman maista, mukaan lukien Suomessa, jossa sellaista ei käytännöllisesti katsoen edes ole. Renault – tai siis HYVIA – on liittynyt jo muutaman muun valmistajan joukkoon lanseeraamalla liikuteltavan pienen tankkausaseman autoa/autoja operoivan toimijan omaan käyttöön, jolloin julkisen infrastruktuurin puuttuminen ei pysäytä vetyauton hankintaa ainakaan heti alkuunsa. Tankkausaseman voi joko vuokrata tai ostaa omaksi.Vety saadaan omalle tankkausasemalle tuottamalla paikan päällä vesielektrolyysillä tai tuomalla säiliöautolla. Tankissa vety on paineistettua, se on toinen tapa tehdä vedyn varastoinnista järkevää jäädyttämisen ohella. Tämän kaiken vakuutetaan olevan täysin turvallista, siitäkin huolimatta, että maailmankaikkeuden yleisin alkuaine on erittäin tulenarkaa.Lähde ja kuvat: Renault Group Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaBMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025 Bosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Koeajo: vetyauto Toyota Mirai on entistä parempi, mutta tankkausverkosto ei Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Vetyä pyttyyn – JCB:ltä mullistavia käyttökohteita alkuaineista yleisimmälle Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen